مديركل دفتر توسعه كشت گياهان دارويي وزارت جهاد كشاورزي گفت: فرهنگسازي براي مصرف گياهان دارويي، توسعه كشت و كار، به روز كردن تكنولوژي و فرآوري از مهم‌ترين سياست‌هاي وزارت جهاد كشاورزي است.سهم شهرستان های ممسنی و رستم با پتانسیل های موجود چقدر است.
کد خبر: ۴۹۰۹۲۴
تاریخ انتشار: ۱۷ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۰ 08 September 2017
تابناک فارس به نقل از خبر نورآباد:مديركل دفتر توسعه كشت گياهان دارويي وزارت جهاد كشاورزي گفت: فرهنگسازي براي مصرف گياهان دارويي، توسعه كشت و كار، به روز كردن تكنولوژي و فرآوري از مهم‌ترين سياست‌هاي وزارت جهاد كشاورزي است. 
پيمان يوسفي‌آذر با بيان اينكه نخستين سياست، افزايش صادرات و ورود به بازارهاي جهاني است، افزود: در حال حاضر حدود ٣٥٠ ميليون دلار صادرات شامل گل محمدي، زعفران، آويشن و انواع و اقسام گونه‌ها را داريم و مهم‌ترين استراتژي مركز ملي گياهان دارويي وزارت جهاد كشاورزي معرفي گياهان دارويي ايران به دنيا و برندسازي و توسعه صادرات است. توليد استاندارد مطابق با معيارهاي جهاني، افزايش تكنولوژي و به روز كردن تكنولوژي در زمينه كشت گياهان دارويي و تعريف محصولات جديد و معرفي زعفران و گل محمدي ايران به دنيا از جمله ديگر سياست‌هاي ما است.
جای خالی وعده انتخاباتی نماینده ممسنی و رستم در صادرات 350 میلیون دلاری گیاهان دارویی
شهرستان های ممسنی و رستم دارای پتانسیل بالقوه در زمینه های آب و هوایی و بافت زمین شناسی است. از جمله شاخص های این پتانسیل رشد گیاهان دارویی متنوع شناخته شده و شناخته نشده در سطح هر دو شهرستان است. از جمله سیاست های کلی وزارت جهاد کشاورزی پیشی گرفتن از رقبای خارجی در بازار بالقوه گیاهان دارویی است. این مهم در برنامه های تدوین شده و سیاست کلی این وزارتخانه نیز مورد توجه است.

جای خالی وعده انتخاباتی نماینده ممسنی و رستم در صادرات 350 میلیون دلاری گیاهان دارویی
دکتر گودرزی نماینده مردم شهرستان های ممسنی و رستم در مجلس در چندین سخنرانی خود با اشاره به این زمینه و پتانسیل های موجود وعده اجرایی شدن و کارآفرینی در این زمینه را داده اند.
اجرایی شدن این برنامه در شهرستان می تواند به اقتصاد روستاییان شهرستان ها کمک دو چندان کرده و باعث رشد فعالیت های کسب و کار شود. کسب و کاری که می تواند چهره محرومیت را در برخی از مناطق بخش های شهرستان ها تغییر دهد. البته تجاری سازی و عرضه گیاهان دارویی نیاز به مطالعات زمینه ای و برنامه ریزی دارد که باید دید آیا وعده داده شده اجرایی خواهد شد.
بخش های از شهرستان ها مانند دشمن زیاری، ماهور، جاوید،رستم دو رویشگاه گیاهان دارویی بیشمار است که تنها مورد برداشت مقطعی ساکنان مناطق است. متاسفانه در یک دهه اخیر علاوه بر خشکسالی و آتش سوزی های پیاپی برداشت پیش از موعد و بی رویه باعث شده است که گونه های مختلفی در معرض انقراض قرار گیرد.
جای خالی وعده انتخاباتی نماینده ممسنی و رستم در صادرات 350 میلیون دلاری گیاهان دارویی
در سیاست کلی اقتصاد مقاومتی و برنامه های آتی دولت جهت حمایت از صنایع روستایی وقت آن شده است که روستاییان ممسنی و رستم نیز بتوانند از تسهیلات مورد نظر استفاده کنند. تسهیلاتی که به گفته سخنگوی دولت تدبیر و امید از صندوق توسعه ملی تامین خواهد شد، سهم دریافت تسهیلات از کمسیون برنامه و بودجه مجلس شروع شده و به ادارات مربوطه خواهد رسید.
اراضی شیب دار و دیم موجود در سطح هر دو شهرستان بستر مناسبی برای بهره برداری اقتصادی از گیاهان دارویی است. زمینه استفاده از این بستر آموزش و هزینه است که تا به الان اقدام عملی کلی صورت نگرفته است. و جای خالی آن در صادرات 350 میلیون دلاری کاملا احساس می شود. با توجه به مهاجرت صعودی روستاییان به شهر و عدم تطبیق کلی با زندگی شهری و شهرنشینی و وجود چنین زمینه های کاری تا چه اندازه مدیران شهرستان ها توانسته اند موفق عمل کنند.
جای خالی وعده انتخاباتی نماینده ممسنی و رستم در صادرات 350 میلیون دلاری گیاهان دارویی
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار