ايسناي يزد با برگزاري ميزگردي بررسي كرد؛
ايسناي يزد با برگزاري ميزگردي بررسي كرد؛ اهميت و راهكاري عملي مصرف بهينه آب اجتماعی 11:58:21 1394/03/23 943-36100-5 كد خبر هرچند صدای پای بحران بزرگ آب از نزدیک شنیده می‌شود ولي کاملاً مشهود است که مردم و حتی بعضاً مدیران ما چنانچه شایسته است نسبت به این موضوع دغدغه خاطر ندارند و به بیان دیگر، بدنه اجتماع ایرانی از حساسیت لازم نسبت به مسئله جدی و پرمخاطره آب برخوردار نیست.
کد خبر: ۴۷۲۶۷
تاریخ انتشار: ۲۴ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۱۰ 14 June 2015
به گزارش تابناک یزد،رفتار امروز جامعه ایرانی با موضوع آب همانند رفتار بیماری است که علی‌رغم آگاهی نسبی از بیماری مهلکی که بدان مبتلاست، در جهت درمان آن نمی‌کوشد و نتیجه مرگبار این رفتار غیرمعقول، ناگفته پیداست!

این پدیده نامبارک، زمینه‌های لازم برای شکل‌گیری اجماع افکار و افراد و بسیج ظرفیت‌ها و توانمندی‌های بزرگ اجتماعی در جهت مواجهه با این بحران فراگیر را از بین می برد چرا که مقابله مؤثر با مشکلی با این عمق و ابعاد، تنها و تنها زمانی ممکن و مقدور خواهد بود که فرد فرد جامعه ایرانی، جدی بودن بحران آب را باور داشته و آب را مسأله خود دانسته و بداند که باید از خود شروع کرده و در شعاع تأثیرگزاری خود در مقابله با این معضل عمومی بکوشد.

يكي ديگر از مضوعاتي كه شايد به اين مسئله بيشتر دامن زده است شايد ناآگاهي عمومي از شدت اين بحران و به وي‍ژه در بين عامه مردم بي اطلاعي از روش‎‎هاي مديريت در صرفه جويي مصرف آب باشد.

وضعيت فوق بحراني كم‎‎آبي در كشور

 "سياوش پاكدل" مدير دفتر مديريت مصرف شركت آب و فاضلاب استان يزد با اشاره به وجود منابع آبي تجديدپذير و تجديدناپذير در كشور، منابع آبي تجديدپذير را آن دسته از منابعي خواند كه به واسطه نزولات جوي علي رغم تبخير شدن 60 تا 70 درصد آن، به صورت روان‎‎آبها يا نفوذ در سفرهاي آب زيرزميني و غيره تامين مي‎‎شوند.

وي اظهار كرد: استفاده 40 درصدي كشورها از منابع تجديدپذير آبي خود بيانگر مواجه شدن با بحران آبي در آن كشورهاست و اين در حالي است كه در كشور ما بيش از 80 درصد از اين منابع بهره‎‎برداري مي‌‌شود و اين موضوع عمق بحران در كشورمان را نشان مي‏‏دهد.

اين كارشناس در اين باره با بيان اين كه ميانگين بارندگي و نزولات جوي در ميانگين 20 تا 25 ساله كشورمان از 250 ميلي‎‎متر به 205 ميلي‌متر كاهش يافته است، افزود: سرانه آب‎‎هاي تجديد ناپذير كشورمان از 6880 مترمرمكعب در سال 1335 در حال حاضر به كمتر از 1700 مترمكعب رسيده و اين موضوع بيانگر ورود به تنش آبي است.

وي ادامه داد: البته علاوه بر كاهش نزولات جوي عواملي مانند افزايش جمعيت، رشد سرانه مصرف، توسعه ناهمگون صنعت و كشاورزي و غيره نيز مزيد بر كاهش سرانه اين منابع آبي شده و نتيجه آن خشكي درياچه‎‎ها، آسيب به محيط زيست و تغذيه نشدن سفره‏‏هاي زيرزميني شده است.

مرگ سفره‎‎هاي زيرزميني با برداشت‏‏هاي بي‎‎رويه

به گفته پاكدل، از طرفي استفاده بي رويه از منابع آبي تجديدناپذير يعني سفره‎‎هاي زيرزميني نيز باعث شده تا تراز آبي بيشتر دشت‎‎هاي كشورمان منفي شود و شاهد افت سطح آب‎‎هاي زيرزميني در كشورمان باشيم به عنوان نمونه در حوزه دشت يزد – اردكان كه سفره زيرزميني عمده استان يزد است سالانه افت قريب به 50 سانتي‎‎متري را داريم كه با توجه به قابل جبران نبودن و تجديد ناپذيري آن، عدد بسيار بزرگي محسوب مي‏‏شود.

وي ادامه داد: در برخي از دشت‎‎هاي كشور مانند دشت مشهد كه كشاورزي بيشتري وجود دارد نيز بعضاً اين رقم شديدتر و بعضاً به 1.5 متر نيز مي‏‏رسد.

اين مسئول در مورد اين كه چرا برداشت از اين آبها مي‎‎تواند اثرات جبران ناپذيري را به دنبال داشته باشد، تصريح كرد: در وهله اول به دليل قرار گرفتن آب‏‏هاي باكيفيت در قسمت‏‏هاي بالايي سفره، با افت آب‎‎هاي زيرزميني نه تنها از ميزان آبدهي بلكه از ميزان كيفيت آب كاسته خواهد شد، از طرفي خالي شدن سفرها منجر به نشست زمين و بروز خساراتي به تاسيسات روي زمين مي‎‎شود و مهمتر همه اين كه مرگ سفره‎‎هاي زيرزميني را به دنبال خواهد داشت.

وي خاطرنشان كرد: با مرگ يك سفره زيرزميني حتي اگر در سال‎‎هاي بعد نيز نزولات مناسبي اتفاق بيافتد، اين سفره ديگر قادر به جذب آب نخواهد بود و خاصيت نفوذپذيري آب در سفره از بين خواهد رفت.

تاثير صرفه‎‎جويي با وجود سهم 90 درصدي بخش كشاورزي

مدير دفتر مديريت مصرف آبفاي يزد در پاسخ به اين سئوال كه آيا برداشت آبهاي شور و غير قابل استفاده براي شرب از سفره‎‎ها كه غالباً در استان براي مصارف كشاورزي است نيز مرگ سفره‎‎هاي زيرزميني را به دنبال خواهد داشت، اذعان كرد: در بخش كشاورزي به وي‍ژه در استان خشك يزد بايد ميزان بهره‏‏وري از آب مصرفي را افزايش دهيم چرا كه اين ميزان با توجه به آبياري‏‏هاي منسوخ شده غرقابي كه در حتي در كشورهاي جهان سوم نيز ديگر كارآيي ندارد، در حال حاضر 70 درصد است يعني تنها از 30 درصد آب مصرفي در اين بخش استفاده مي‎‎شود.

وي استفاده از اين روش آبياري با توجه به شدت بالاي تبخير در استان يعني بالاي سه متر در سال با توجه به بارش تنها 60 ميلي‌متر نزولات از آسمان، بخش اعظمي از آب مورد استفاده كشاورزي تبخير خواهد شد و از طرفي نيز نوع كشت نيز بايد متناسب با هر منطقه باشد به عبارتي كشت سيفي‎‎جات يا كشت برنج در بعضي از استان‌‌هاي كم آب مركزي فلات ايران، بي معنا است.

پاكدل با اشاره راندمان پايين توليد محصولات اين بخش مهم كشورمان در قبال ميزان آب مصرفي، اذعان كرد: همه اين عوامل منجر به سهم بيش از 90 درصدي مصرف آب كشور در اين بخش شده است.

وي در مورد اهميت مديريت مصرف به عنوان تنها راه مقابله با بي‎‎آبي، اظهار كرد: تا قبل از اين بيش از اين كه مديريت تقاضا داشته باشيم مديريت تامين آب در كشور انجام مي‏‏شد به عبارتي به دنبال احساس نياز بيشتر مردم اقداماتي مانند سدسازي، حفر چاه و غيره صورت مي‎‎گرفت ولي اكنون منابعي آبي براي اين برنامه در كشور وجود ندارد و راهي جز مديريت مصرف پيش روي جامعه نيست.

وي در پاسخ به اين سئوال كه با وجود سهم 90 درصدي بخش كشاورزي و سهم پايين ساير مصارف از جمله مصرف خانگي، آيا صرفه‌جويي خانگي تاثير قابل توجهي در اين حوزه خواهد داشت، عنوان كرد: البته آب شرب مصرفي در بخش خانگي از بالاترين كيفيت برخودار است و ميزان آن نيز در قياس با ساير آب‌هاي موجود نيز بسيار محدود است لذا قطعاً صرفه‎‎جويي در بخش خانگي در حفاظت از اين منابع محدود آبي با ارزش بسيار تاثيرگذار خواهد بود.

مدير دفتر مديريت مصرف آبفاي يزد در ادامه مديريت مصرف را نيازمند تغيير تفكر عمومي و نيز آموزش و فرهنگ‎‎سازي در مورد نحوه زندگي در يك كشور كم آب دانست و گفت: اگر هر كدام از مشترك آب در كشورمان به اين نكته بيانديشند كه بازگذاشتن تنها يك دقيقه‎‎اي يك شير آب باعث مصرف حداقل 15 ليتر آب خواهد شد، همين موضوع در تجديدنظر آنها نسبت به نحوه مصرف آب موثر واقع شود.

وي دومين راه براي صرفه‎‎جويي در مصرف آب را استفاده از ابزارهاي كاهنده مصرف خواند و تاكيد كرد: استفاده از اين ابزارها بدون اين كه مشتركين احساس كنند باعث صرفه‎‎جويي قابل توجهي در اين بخش خواهد شد.

راهكارهاي عملي مديريت بهينه مصرف آب

پاكدل تصريح كرد: بيشترين مصرف آب در منزل مربوط به قسمت شستشو مانند ظرفشويي در آشپزخانه يا استحمام و ديگر سرويس‏‏هاي بهداشتي است و اين در حالي است كه استفاده از شيرآلات اهرمي و البته استاندارد به دليل وجود قطعه آب‌فشان در آنها كه هوا را آب مخلوط مي‏‏كند، بدون ايجاد خللي در فعاليت‏‏هاي مورد نظر تا 35 درصد در كاهش مصرف آب موثر است.

وي ادامه داد: بيشترين مصرف آب در سرويس‎‎هاي بهداشتي نيز مربوط به فلاش‌تانك‎ در توالت‎ است به نحوي كه در انواع معمولي بين 15 تا 20 ليتر آب بهداشتي را به فاضلاب تبديل مي‏‏كند ولي انواع كم مصرف و دو مرحله‎‎اي اين محصولات با قيمت‎‎هاي مناسبي در بازار وجود دارد كه حجم آب كمتر و قابل كنترلي را متناسب با نياز مصرف مي‌‌كند به نحوي كه مصرف آب را در هر مورد استفاده به 6 ليتر كاهش مي‎‎دهد.

وي حتي توصيه مي‎‎كند كه آن دسته از افرادي كه از انواع معمولي اين وسيله استفاده مي‎‎كنند با قرار دادن يك بطري نوشابه خالي يا هر چيز ديگر، حجم آب مخزن فلاش تانك را كاهش دهند.

وي استفاده از سردوش‎‎هاي كاهنده مصرف و شيرهاي اهرمي در حمام را در كاهش مصرف از 15 تا 18 ليتر در هر دقيقه به 6 تا 8 ليتر بسيار تاثيرگذار اعلام كرد و گفت: استفاده از شيرهاي فتوالكتريك(داراي چشمي) در مورد دستشويي(روشويي)‎‎ها براي ان دسته از افرادي كه توان مالي را دارند نيز هم به لحاظ كاهش 70 درصدي مصرف و هم به لحاظ فوق العاده بهداشتي بودن آنها توصيه مي‎‎شود ولي در غير اينصورت استفاده از شيرهاي اهرمي بهترين انتخاب است.

مصرف 18 درصد آب شرب استان يزد در كولرهاي آبي

مدير دفتر مديريت مصرف شركت آبفاي يزد يكي از وسايل برودتي(خنك كننده) معمول در استان يزد را كولرهاي آبي خواند و با برآورد استفاده از حدود 400 هزار كولر آبي در استان، اظهار كرد: ميانگين مصرف آب در هر كولر آبي سالانه 40 مترمكعب است به عبارتي در استان يزد در مجموع 16 ميليون مترمكعب آب تنها از طريق كولرهاي آبي مصرف مي‎‎شود كه معادل 18 درصد از توليد سالانه آب استان را به خود اختصاص مي‎‎دهد.

وي با بيان اين كه هر اقدامي كه بتواند از ميزان اين مصرف به ويژه در اوقات پيك مصرف يعني تابستان‎‎هاي گرم يزد بكاهد، بسيار مهم است، گفت: نصب سايبان بر روي كولر از مهم‌ترين راهكارهاي صرفه جويي در مصرف آب در اين وسايل برودتي است به نحوي به تنهايي 10 تا 15 درصد از ميزان مصرف را كاهش خواهد دهد.

اين كارشناس مديريت مصرف دماي سقف كولر در معرض گرماي آفتاب تابستان در شهر يزد را 70 درجه سانتيگراد و در صورت استفاده از سايبان 40 درجه خواند و گفت: در زير سايبان قرار دادن كولر ضمن كاهش مصرف انرژي، از تابش مستقيم نور خورشيد و هدر روي مقدار زيادي آب ناشي از تبخير جلوگيري مي‌كند.

وي با توصيه به خريد كولرهاي آبي معتبر، استفاده از كولرهاي با رنگ سفيد كه بيشترين بازتابش نور را دارا هستند، اطمينان از سلامت شناور كولر جهت جلوگيري از سرريز آب، عايق‌بندي كانال كولر جهت جلوگيري از هدر روي سرما و افزايش راندمان كولر و حتي رنگ‎‎آميزي كانال‎‎ها با رنگ سفيد را از ديگر اقدامات مؤثر در كاهش مصرف آب معرفي كرد.

روشی کم‌هزینه‌ و آسان برای کاهش‌ مصرف آب و انرژي

البته "امير شريف يزدي" مدير دفتر تحقيقات برق منطقه‎‎اي يزد نيز در اين ميزگرد با اشاره به طرح پایلوت رنگ آمیزی کانال و بدنه کولرهای آبی شهر یزد با رنگ سفید نانو، از اين روش به عنوان روشی کم‌هزینه‌ و آسان برای کاهش‌ تبخیر آب و حتي مصرف برق در اين وسايل برودتي ياد كرد.

وي در همين رابطه از كسب عنوان غرفه برتر اين شركت در سومین همایش کشوری فناوری نانو در صنعت برق و انرژی كه اخيراً در تهران برگزار شد، در مورد اين ايده گفت: يكي از ایرادات تاریخی در ساخت کولرهای آبی در ایران روي داده، رنگ‎‎آميزي آنها با رنگ‏‏هاي تیره است كه حتی در سایه، گرمای بیشتری جذب می‌کند.

اين مسئول افزود: وسایل برودتیِ تحت تابش خورشید معمولاً با رنگ سفید یا کرم روشن تولید می‌شوند اما کولرهای آبي در كشورمان عمدتاً‌ رنگی و جاذب گرما هستند. کانال‎های کولر هم غالباً بدون رنگ با ورق گالوانیزه هستند و گاهی افزایش طول آنها هم مزید بر علت می‌شود.

وي با اشاره به نتايج رنگ‌آمیزی کانال و بدنه کولرهای آبی شهر یزد با رنگ سفید نانو كه در يكهزار خانه شهر انجام گرفت، گفت: رنگ‌آميزي سقف، ستون‌ها و كانال كولرهاي آبي، دماي سطح آنها را از حدود 70 به‌ 50 درجه سانتي‌گراد و دمای هوای ورودی به‌ ساختمان را 3 تا 6 درجه كاهش داده و علاوه بر افزايش بازده كولر، مصرف آب آن را از حدود 18 ليتر به‌ 13 ليتر در ساعت رساند.

پيشنهاد اجراي خانه به خانه‎ي طرح‏‏هاي بهينه‎‎سازي

شريف يزدي معتقد است؛ با اجرای خانه ‌به ‌خانه اين طرح و حذف هزینه‌‌ها و زمان ایاب و ذهاب، برای هر کولر حدود 250 هزار ریال و برای‌ حدود 400 هزار کولر شهر یزد تنها حدود 100 میلیارد ریال نياز هست. با توجه به‌ اصول صرفه‌جويي مقياسي، هزينه‌ ارائه خدمات بهينه‌سازي خانه به‌ خانه، هم از نظر هزينه‌ خدمات نيروي كار و هم از نظر هزينه‌ تجهيزات مصرفي، حدود يك‌ سوم تا يك پنجم اقدام منفرد مردم خواهد بود كه از نظر مقایسه، نسبت به‌ جایگزینی کولرگازی حدود 200 مرتبه ارزانتر است.

وي همچنين با اشاره به سوابق سفیدکاری سقف منازل در نیویورک در سال 2010 ميلادي، گفت: اين اقدام حدود 40 درجه دمای سقف‌ها و حدود 8 درجه دماي داخل خانه‌ها را خنک‌تر كرد.

مدير دفتر تحقيقات برق منطقه‎‎ي اين چنين پیشنهادي را براي كشورمان نيز مطرح كرد و گفت: البته با توجه به هزینه‌ زیاد سفیدکاری کل سقف، در فاز اول مي‎‎توان سفیدکاری کولر و کانال‌ها که‌ نقش کلیدی دارند را به صورت خانه ‌به ‌خانه اجرايي كرد كه مي‌تواند با نيروهاي كار با روپوش اداره‌هاي آب و برق به‌ صورت حضوري در محل منازل، ضمن انجام خدمات بهينه‌سازي شامل تنظيم تجهيزات و تعويض وسايل كم‌بازده، مشاوره متناسب با وضعيت منزل (نور، ابعاد اتاق‌ها، نحوه عايق‌كاري و ...) را ارائه كنند.

وي اظهار كرد: اين طرح در برخي كشورهاي درحال توسعه مانند مكزيك، ونزوئلا، كوبا و آفريقاي جنوبي نيز براي يك اقدام مشخص مانند جايگزيني لامپ‌هاي كم‌مصرف با مراجعه به‌ محلات به ‌صورت موفقيت‌آميز اجرا شده‌ است.

شريف يزدي معتقد است كه از نظر تامین مالی نيز صرفِ سازمان‌دهی دولتی می‌تواند هزینه‌‌ها را به‌ کمتر از یک سوم کاهش دهد ضمن اين كه برآورد می‌شود حدود 20 تا 30 درصد مردم آمادگی پرداخت مستقیم هزینه‌ کاهش یافته برای‌ آسایش بیشتر و حدود 30 تا 40 درصد توان پرداخت از طریق تقسیط در قبوض آب و برق را داشته‌ باشند.

صرفه‎‎جويي 50 درصدي آب با ابرازآلات كاهنده مصرف

مدير دفتر مديت مصرف آبفاي يزد در ادامه استفاده از كليدهاي ترموستات هوشمند و نصب آنها را يكي ديگر از روش‌هاي موثر در كاهش مصرف انرژي و آب برشمرد و اظهار كرد: كليدهاي هوشمند اين توانايي را دارند كه با توجه به اندازه‌گيري دماي محيط اقدام به روشن و خاموش كردن كولر كنند و از مصرف بيهوده آب و انرژي جلوگيري نمايند.

وي گفت: بنا بر تحقيقات انجام شده استفاده از فويل‎‎هاي پليمري و قرار دادن آن در تشتك زيرين كولر روي سطح آب فقط از ساعت 11 شب تا 3 بامداد مي‎‎تواند از 1.5 تا 2 ليتر تبخير بي مورد آب در كولر خاموش بكاهد.

وي بهره گرفتن از بيشترين ظرفيت وسايلي مانند لباسشويي و ظرفشويي را نيز در كاهش مصرف آب مورد استفاده در آنها موثر دانست و گفت: برخي از شهروندان نيز با استفاده از روش‎‎هاي ابداعي اقدام به استفاده از آبهاي خاكستري مثلاً براي آبياري درختان و گياهان منزل و غيره مي‎‎كنند.

وي اظهار كرد: استفاده از شيرهاي كاهنده مصرف بر طبق بررسي سه ساله در يك مجتمع آپارتماني در شهر يزد و مقايسه آن با مجتمع‎‎هاي مشابه نشان از كاهش 50 درصدي مصرف آب در اين مجتمع داشت.

پاكدل در پايان سخنانش با اشاره به نقش تشكل‎‎هاي مردم نهاد در مورد آشنايي مردم با وضعيت بحراني آب و  فرهنگ‎‎سازي براي مصرف بهينه آب، از حمايت آب و فاضلاب استان از چنين تشكل‎‎هاي خبر داد.

توزيع 10 هزار شيرآلات كاهنده مصرف در اماكن عمومي

"الهام السادات گلزاري" كارشناس روابط عمومي شركت اب و فاضلاب استان نيز با بيان اين كه اعتبارات محدود آبفا امكان نصب وسايل كاهنده براي شهروندان را ناممكن مي‎‎كند، گفت: با اين وجود آبفا تاكنون اقدام به نصب 10 هزار عدد شير فشاري زمان‌دار در مدارس و برخي از امكان عمومي كرده است.

وي همچنين توزيع و تعويض شيرها و دوش‎‎هاي قديمي استخرها با سردوش‏‏هاي كاهنده و شيرهاي اهرمي، نصب سايه‎‎بان كولر در تعدادي از ادارات استان، توزيع 40 هزار قطعه آبفشان قابل نصب بر روي شيرهاي معمولي بين مردم در مراسم‏‏هاي مختلف مانند نماز جمعه و همايش‎‎هاي پياده‌روي خانوادگي، چاپ و انتشار بيش از 15 هزار دفتر مشق دانش‌آموزي حاوي اشعار و پيام‌هاي صرفه‌جويي در بين مدارس استان، توزيع 1200 جلد كتاب و بروشور با موضوع روش‌هاي صحيح مصرف آب در بين ائمه جماعت استان و راه‌اندازي گروه مروجين مصرف صحيح آب را از فعاليت‌هاي فرهنگي در اين رابطه برشمرد.

گلزاري از ديگر اقدامات انجام شده در بحث فرهنگ‌سازي را ارسال بروشور الكترونيكي با موضوع آشنايي با وسايل كاهنده مصرف از طريق شبكه دولت براي كاركنان ادارات استان، حضور مدير عامل و سخنراني در گردهمايي ائمه جماعت مدارس و توزيع 600 جلد كتاب صرفه‌جويي در مصرف آب، نصب بيلبورد و تراكت به مناسبت‌هاي مختلف در سطح شهر، طراحي و چاپ تراكت محافظت از كنتور آب در برابر يخ زدگي و تبليغات محيطي عنوان كرد.

وي استفاده از فضاي قبوض آب براي اطلاع‌رساني، چاپ بروشور و تراكت به منظور آشنايي شهروندان با راهكارهاي صرفه‌جويي و وسايل كاهنده مصرف، برگزاري نشست‏‏هاي مطبوعاتي با حضور اصحاب رسانه استان و گفت‌و‌گو در خصوص وضعيت آب  استان  و اطلاع رساني در خصوص طرح‎‎هاي در حال انجام و اجرايي آبفا در قالب خبر و گزارش و ارسال آن به رسانه‏‏ها را نيز از ديگر اين اقدامات برشمرد.

اين كارشناس همچنين از همكاري مستمر اين واحد با آموزش و پرورش استان در راستاي فرهنگ‌سازي صرفه جويي در مصرف آب در بين دانش‌آموزان و همكاري در اجراي طرح پرسش مهر رياست جمهوري خبر داد.

وي در ادامه برنامه‌ريزي جهت بازيد دانش‌آموزان از تاسيسات آب و همچنين آشنا كردن آنها با وضعيت منابع آب استان و روش‌هاي صحيح مصرف، تهيه و ساخت پيام و تيزرهاي فرهنگي و پخش از صدا و سيما، اطلاع‌رساني از وضعيت آبي استان از طريق ارسال پيامك به شهروندان، برگزاري همايش نقش بانوان در مديريت مصرف و تجليل از بانوان كم مصرف را از ديگر فعاليت‌هاي واحد روابط عمومي برشمرد.

گلزاري در پايان با بيان اين كه امروز محور اصلي در جامعه، اطلاع رساني و آگاهي دادن در مسائل اجتماعي است، اظهار كرد: به طور يقين ارائه اطلاعات دقيق و به روز در خصوص مصرف بهينه آب و نيز منابع  موجود باعث افزايش آگاهي عمومي و در نتيجه تغيير در رفتار مصرف خواهد شد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار