مدیر پایگاه میراث جهانی پاسارگاد از آغاز مرمت آبراهه‌های این بنا پس از ۱۰ سال توقف خبر داد.
کد خبر: ۴۵۵۷۲۱
تاریخ انتشار: ۱۷ تير ۱۳۹۶ - ۱۷:۱۲ 08 July 2017
تابناک فارس به نقل از تسنیم:حمید فدایی با اشاره به اینکه طول آبراهه‌های مجموعه پاسارگاد هزار و 100 متر است اظهار داشت: جنس این آبراهه‌ها ماسه و سنگ است که در 10 سال گذشته 40 تا 50 متر آن مرمت شده و امسال پس از توقف 10 ساله مرمت دوباره آن آغاز شده است.

وی با بیان اینکه برنامه مرمت فازبندی شده است گفت: در فاز نخست 20 متر این بنا مرمت می‌شود و نکته مهمی که در مرمت آبراهه‌ها در نظر گرفته شده، قرار گرفتن تجربه استادکاران مرمت بناهای تاریخی و دانش دانش‌آموختگان این رشته در کنار یکدیگر است.

مدیر پایگاه میراث جهانی پاسارگاد افزود: برای مرمت این آبراهه‌ها از 2 تیم استفاده می‌شود که یک تیم استادکاران و پیشکسوتان سنتی مرمت تخت جمشید و دیگری نیروهای دانشگاهی و دانش‌آموخته رشته حفاظت و مرمت است که پیش از این با هیئت ایتالیایی در بحث مرمت بنا مشارکت داشتند.

فدایی با بیان اینکه مرمت آبراهه‌ها به دلیل شکسته شدن قطعات کاری زمان‌بر و نیاز به بسترسازی دارد، بیان کرد: از سال گذشته مقدمات مرمت فراهم شده که از جمله این مقدمات پاکسازی و خاکبرداری مسیر آبراهه‌ها بوده است.

وی عنوان کرد: رشد گیاهان هرز در لابه‌لای این قطعات از دیگر موانع پیش‌رو است که گاه سبب شکسته شدن قطعات آبراهه‌ها شده که برای مرمت ضمن خارج کردن و حذف گیاهان از کاه‌گِل حفاظتی بر روی بدنه آبراهه استفاده شده است.

مدیر پایگاه میراث جهانی پاسارگاد تصریح کرد: حفظ کالبد فیزیکی این آبراهه‌ها برای ثبت پردیس شاهی این مجموعه بسیار مهم است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار