معاون میراث اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان ‌کرمان با اشاره به اینکه تعزیه هنر دلدادگی به امام حسین‌(ع) است گفت: تلاش می‌کنیم سوگواره تعزیه ده‌زیار در سال‌های آینده به‌صورت ویژه‌تر و باشکوهتر از گذشته برگزار شود.
کد خبر: ۴۵۵۳۶۴
تاریخ انتشار: ۱۷ تير ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۵ 08 July 2017
حمید روحی شامگاه جمعه در آئین اختتامیه و تجلیل از برگزیدگان پنجمین سوگواره استانی تعزیه ده‌زیار کرمان اظهار‌داشت: برگزاری سوگواره تعزیه در ده‌زیار، حاصل تلاش و کوشش ارادتمندان به آستان اباعبدالله الحسین‌(ع) است.

وی با بیان تاریخچه‌ای از اجرای تعزیه در کشور گفت: آئین تعزیه‌خوانی در کشور مربوط به هزاره سوم قبل از میلاد و داستان‌های ایرانی مثل سوگ سیاوش با تعزیه اجرا شده است.

معاون میراث اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان ‌کرمان افزود: شبیه این نوع نمایش مذهبی و تعزیه‌خوانی در کشورهای عراق، مصر و هند وجود دارد.

وی با بیان اینکه بهترین شکل و شیوه تعزیه مربوط به سوگواری شیعیان در قالب هنر آئینی شبیه‌خوانی یا همان تعزیه‌خوانی است خاطر‌نشان کرد: تعزیه در طول تاریخ در مساجد، تکایا و در بعضی موارد در میادین شهرها نیز اجرا شده است.

روحی با اشاره به اینکه در دوران رضاخان و قبل از انقلاب اجرای تعزیه به شکل امروزی کاملا ممنوع بود یادآور شد: با پیروزی انقلاب اسلامی این هنر دوباره در کشور جان گرفت.

وی با بیان اینکه تعزیه هنر دلدادگی به امام حسین‌(ع) است گفت: اجرای تعزیه در حفظ، حراست و انتقال پیام عاشورا بسیار موثر و ریشه‌دار است.

معاون میراث اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان ‌کرمان با اشاره به اینکه انتقال منویات دینی و مذهبی به نسل جوان جامعه از طریق تعزیه راحت‌تر است افزود: یکی از وظایف اداره کل میراث فرهنگی ثبت آئین‌های ملی و مذهبی مردم در همه ادوار است.

وی با بیان اینکه تلاش می‌کنیم سوگواره تعزیه ده‌زیار در سال‌های آینده به‌صورت ویژه‌تر و باشکوهتر از گذشته برگزار شود و این موضوع خواست مردمی است تصریح کرد: مراسم تعزیه ده‌زیار می‌تواند زمینه پرونده ثبت ملی تعزیه در کشور باشد و ظرفیت تاسیس انجمن تعزیه در این منطقه وجود دارد.
منبع: تسنیم
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار