مردم از قدیم معتقد بودند که زیباترین روز زندگی هر فرد، روز ازدواجش است و تولد فرزند، معجزه این عشق است. برای والدین اولین باری که فرزندش سخن می‌گوید یا اولین باری که می‌ایستد، بسیار شیرین است.
کد خبر: ۱۱۶۶۹۷۷
تاریخ انتشار: ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۲:۱۱ 14 May 2024

به گزارش تابناک کرمان، فرزند نه تنها پیوند زناشویی را محکم‌تر و محبت بین زن و مرد را دو چندان می‌کند بلکه اثرات زیادی بر سلامت جسمی دارد. به طور مثال تحقیقات نشان داده که زنانی که در سن کمتر تعداد فرزند بیشتری به دنیا می‌آورند، کمتر دچار سرطان سینه و بیماری‌هایی مانند فیبرم رحم می‌شوند.

همچنین ۱۸ تا ۲۴ ماه شیردهی نه تنها روی رشد جسمی، ذهنی و سیستم ایمنی شیرخوار بسیار موثر است، بلکه از مادر در مقابل سرطان سینه و بیماری‌های قلبی عروقی محافظت می‌کند.

برخی از کارشناسان معتقدند که تا سال ۲۱_ ۱۴۲۰ پیامد‌های سالمندی جمعیت کشور به وضوح دیده خواهد شد.

دکتر وحیدرضا برهانی‌نژاد معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان در پاسخ به اینکه وضعیت کشور ما از لحاظ جمعیتی به چه شکل است؟ گفت: قبل از انقلاب در دوره‌هایی با افزایش و کاهش جمعیت روبرو بودیم و براساس سیاست‌های کشور تقریباً از سال ۱۳۳۵ تا ۱۳۶۵ شاهد افزایش رشد جمعیت کشور هستیم و رشد جمعیت به حدود چهار درصد رسید.

وی افزود: بعد از آن براساس سیاست‌های اشتباه، روند کاهشی جمعیت آغاز شد و اکنون نرخ رشد جمعیت ایران حدود ۰.۶ درصد و این درحالی است که متوسط رشد جمعیت جهان حدود ۰.۹ درصد است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان با اشاره به افزایش جمعیت سالمندی گفت: سالمندی را منفی نمی‌دانیم بلکه یک موهبت و نشان دهنده افزایش امید به زندگی در کشور است.

وی ادامه داد: بحث اصلی ما سالمندی جمعیت است و با توجه به اینکه حدود هفت درصد جمعیت کشور بالای ۶۵ سال سن دارند لذا تقریباً ایران جزء کشور‌های سالمند تلقی می‌شود، ولی شیب صعودی جمعیت سالمندان ما زیاد است و در سال ۳۰-۱۴۲۵ حدود ۲۵ درصد جمعیت کشور سالمند هستند.

برهانی نژاد در پاسخ به این سوال که آیا سالمندی فقط مشکل کشور ایران است یا سایر کشور‌ها با این مشکل روبرو هستند؟ بیان کرد: سالمندیِ جمعیت مشکل کل دنیاست و اکنون برخی از کشور‌ها ۳۰ درصد جمعیتشان سالمند است.

به گزارش ایسنا، دکتر مهدی احمدی نژاد رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمان نیز درباره فعالیت‌های حوزه بهداشت و درمان برای کمک به جوانی جمعیت گفت: برای این مهم جلسات متعددی تشکیل و کارگروه‌های کاملا کاربردی طراحی شد و براساس برنامه راهبردی برنامه بسیار خوبی در شهرستان‌های تحت پوشش این دانشگاه اجرا شد.

وی با گرامیداشت هفته ملی جمعیت، در ادامه بیان کرد: طی سه سال اخیر نتایج اقدامات صورت گرفته در زمینه جوانی جمعیت در حوزه دانشگاه علوم پزشکی کرمان نسبت به کل کشور بسیار امیدوارکننده بوده و افزایش نرخ موالید و باروری را در استان کرمان شاهد هستیم.

برچسب ها: کرمان
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار