صدا و سیمای یزد درچند سال اخیر، تلاش های قابل توجهی را برای ارائه برنامه هایی با کیفیت تر و مخاطب پسند بکار گرفته و اگرچه در برخی بخش ها عملکرد موفقی داشته اما هنوز تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله دارد.
کد خبر: ۴۵۱۴۱۲
تاریخ انتشار: ۱۱ تير ۱۳۹۶ - ۰۹:۰۹ 02 July 2017
به گزارش «تابناک یزد»؛عملکرد صدا و سیمای یزد از زاویه های مختلف قابل نقد و بررسی است و بخش صدا و سیمای رسانه ملی در استان از لحاظ کیفیت برنامه ها و میزان جذب مخاطب در یک سطح و اندازه نیست.
در سال های اخیر یکی از تحولاتی که رسانه ملی در استان یزد با آن مواجه بوده بدون شک تحول در مدیریت این رسانه است، تصدی فردی رسانه شناس و مخاطب شناس بر مسند مدیریت صدا و سیمای استان در تحولات سال های اخیر این رسانه تاثیر مستقیم داشته است.
تا قبل از مدیریت دکتر پهلوانیان، مدیریت های پیشین صدا و سیمای یزد ارتباط و تعامل چندانی با دیگر رسانه ها نداشتند و در زمینه پاسخگویی به نقدها و مباحث مطرح شده از سوی دیگر رسانه ها معمولا پاسخی از سوی مدیریت های سابق و اسبق رسانه ملی در استان دریافت نمی شد.
یکی از تغییرات قابل توجه در صدا و سیمای استان یزد رویکرد تعاملی مدیرکل این رسانه در سال های اخیر با سایر رسانه ها بوده که همواره آمادگی پاسخگویی به نقدها را داشته و خود را از دید رسانه ها پنهان نکرده است.
پس از تحول مدیریت که بدون شک تاثیر خود را در تمامی بخش های هر سازمان می گذارد، تغییرات رویکرد برنامه سازی در رسانه ملی در استان یزد مبین ارتقاء کیفیت تولیدات صدا و سیمای استان بخصوص در بخش رادیو است.
انتشار اخبار استان یزد در صدا و سیما وضعیت بهتری نسبت به گذشته یافته است، یکی از عوامل این تحول تغییر رویکرد صدا و سیما در سطح ملی و استانی به حوزه خبر با ایجاد خبرگزاری صدا و سیما اتفاق افتاده، از سوی دیگر در سال های گذشته خبرهای سیمای یزد توسط یک یا نهایتا 2 گوینده خوانده می شد اما هم اکنون تعداد گویندگان خبرافزایش یافته، تپق زدن ها به حداقل رسیده و آرم آغازین خبر هم جذاب شده و از همه مهمتر اینکه چند جوان با استعداد و با انگیزه به جمع گویندگان خبر اضافه شده که نکته قابل تحسین است.
اما یکی از نکات قابل توجه در خصوص عملکرد صدا و سیمای استان یزد موفقیت بیشتر حوزه صدا در مقابل بخش سیماست، با وجود بهره گیری تلویزیون از تصویر، موفقیت های رادیوی یزد در جشنواره تولیدات صدا و سیمای کشور مبین توفیق بیشتر حوزه صدا در مقایسه با بخش تصویری رسانه ملی در استان بوده است.
برخی برنامه های زنده رادیویی استان توانسته مخاطبان زیادی را جذب کند، برنامه هایی مثل نسیم صبح، پنجدری، ترانه های درخواستی و... اما در تلویزیون کمتر برنامه ای توانسته در حد برنامه های رادیویی، اقبال مخاطبان را به خود جلب کند.
برنامه زنده 'نسیم صبح' برنامه ای جذاب و پرطرفدار است که گاهی در زمینه رفع برخی مشکلات مردم از طریق طرح آنها و پاسخگویی مسوولان، قدم های موثری برداشته است.
در آخرین جشنواره صدا و سیمای استان های کشور که سال گذشته برگزار شد هیچ برنامه تلویزیونی از استان یزد حائز رتبه و حتی تقدیر نشد اما برنامه های رادیویی یزد خوش درخشیدند .
در مورد برنامه نسیم صبح پیشنهاد می شود گزارشگر پرتلاش این برنامه که به صورت میدانی از سطح شهر گزارش تهیه می کند به برخی مشکلات مردم که از قلم افتاده نیز توجه بیشتر داشته باشد، حوزه مباحث فرهنگی از بخش هایی است که کمتر مورد توجه قرار گرفته و بیشتر موارد مورد پیگیری را مشکلات اجتماعی و مطالبات شهروندان از دستگاه های خدماتی تشکیل می دهد.
در زمینه مباحث اجتماعی نیز در گزارش های صدا و سیما، نقش مسوولان پررنگ تر از مردم و کارشناسان است و این در حالی است که دیدگاه های کارشناسی به دلیل قرار نگرفتن در برخی ملاحظات مدیریتی می تواند راهگشای مشکلات قرار گیرد و حتی به برخی مسئولان راهکارهای تازه را برای رفع مشکلات نشان بدهد.
مشکلات مالی و کمبود بودجه بر صدا و سیمای یزد نیز همچون دیگر نهادها سایه انداخته که این موضوع ساخت برنامه های تولیدی و هزینه بر را با مشکل مواجه ساخته اما همین موضوع باعث می شود که ضرورت هزینه این اعتبارات محدود در بخش های پرمخاطب دو چندان شود.
تعداد کم برنامه سازان حرفه ای در صدا و سیمای یزد و دیگر استان ها و ضرورت تقویت این حوزه، ساخت فیلم های بومی و تدارک برنامه های مفرح و جذاب مانند مسابقات علمی و ورزشی از مواردی است که در برنامه ریزی های رسانه ملی در استان باید مورد توجه قرار گیرد.
اصرار بر اجرای چند برنامه توسط یک مجری، نپرداختن به مسائل شهرستان ها و مناطق دور افتاده استان، استفاده از فضاهای تکراری و خسته کننده برای ساخت برنامه های زنده، پخش فیلم های تکراری و.... از دیگر مسائلی است که باید مدیریت صدا و سیمای یزد به آنها توجه داشته باشد.
اما نکته آخر اینکه توسعه ابزارهای نوین رسانه ای، رقبای سرسختی را برای صدا و سیما ایجاد کرده به گونه ای که برخی متفکران علوم ارتباطات از پایان دوره رسانه های جریان اصلی مانند صدا و سیما و خبرگزاری ها سخن می گویند.
فضای مجازی رقیبی سرسخت برای صدا و سیما محسوب می شود و بخش قابل توجهی از مخاطبان دیروز رسانه ملی امروز به کاربران فضای مجازی تبدیل شده اند، رسانه ملی اگر می خواهد مانند گذشته از سهم قابل توجهی از مخاطبان رسانه ها را داشته باشد، باید با توجه به تحولات عرصه رسانه، به سمت تولید برنامه در حوزه های جدید همت گذارد، در غیر این صورت مخاطبان سوار بر موج رسانه های جدید از فضای صدا و سیما عبور می کنند.
شبکه های محلی صدا و سیما در استان ها هنوز هم به عنوان یک ظرفیت قابل توجه برای جذب مخاطب، می تواند تاثیر زیادی بر جذب مخاطبان این رسانه داشته باشد.
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار