رييس سازمان جهادکشاورزی استان یزد با اشاره به اقدامات صورت گرفته براي ارتقاي راندمان آبياري در بخش كشاورزي استان، تاكيد كرد: تداوم زندگی در استان یزد وابسته به حمایت از بخش کشاورزی است.
کد خبر: ۴۵۰۲۵
تاریخ انتشار: ۱۸ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۸:۴۰ 08 June 2015
به گزارش تابناک یزد ، "سيد جمال سجادي پور" با اشاره به شرایط سخت استان به لحاظ کم آبی و خشکسالی‌های اخیر، استمرار حیات در این منطقه را به تلاش و روحیه سختکوشی کشاورزان و نیز حمایت از آنان وابسته دانست و گفت: اگر کشاورزان در این منطقه وجود نداشته باشند، مطمئنا ً یزد قابل سکونت نخواهد بود.

وي با بیان این که 80 درصد آب مصرفی موجود در استان در بخش کشاورزی مورد استفاده قرار می‌گیرد، از اجرای طرح بهینه‌سازی مصرف آب کشاورزی در قالب برنامه 10 ساله خبر داد که طی آن، راندمان آبیاری در این بخش از 42 درصد کنونی به 67 درصد افزایش خواهد یافت.

سجادي‌‌پور از احیای و مرمت قنوات، تسطیح و یکپارچه سازی اراضی، اصلاح الگوی کشت، اجرای سیستم‌های آبیاری تحت فشار، ساخت استخرهای دو منظوره و غيره به عنوان فرایندهایی یاد کرد که سازمان جهادکشاورزی در راستای مصرف بهینه آب در بخش کشاورزی مد نظر قرار داده است.

به گزارش ایسنا، وي همچنین به حمایت ویژه دولت از کشاورزان در جهت اجرای سیستم‌های آبیاری نوین اشاره كرد که طی آن به ازای هر هکتار 65 میلیون ریال کمک بلاعوض و 65 میلیون ريال تسهیلات کم بهره به متقاضیان پرداخت می‎‎شود.

پرداخت 85 درصد از هزينه‏‏هاي آبياري نوين توسط دولت

رييس جهادكشاورزي استان همچنين با بيان اين كه بالغ بر 16 هزار هکتار از اراضی استان به سیستم آبیاری تحت فشار مجهز شده‎‎اند، اظهار كرد: در صورت تجمیع اراضی خرده مالکی، دولت 85 درصد هزینه‌های اجرای آبیاری نوین را پرداخت می‌کند.

به گفته سجادي‌پور، وجود خرده مالکی در اراضی کشاورزی عامل محدود کننده در جهت اجرای سیستم‌های آبیاری تحت فشار است كه در این زمینه از سوي دولت، سیاست‌های حمایتی و تشویقی از جمله تقبل 85 درصد از هزينه‎‎هاي اجراي آبياري نوين براي تجميع اراضي خرده مالكي در نظر گرفته شده است.

اين مسئول در پايان نيز مجموع اراضی کشاورزی استان یزد را 121 هزار و 500 هکتار عنوان كرد و از کشاورزان استان خواست با توجه به این که دولت به ازای اجرای هر هکتار آبیاری قطره‌ای 130 میلیون ریال و برای لوله‌گذاری در هر هکتار مبلغ 64 میلیون ریال کمک بلاعوض و تسهیلات در نظر گرفته است، از این فرصت به نحو احسن استفاده كنند.


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار