نماینده مردم قصرشیرین، سرپل ذهاب و گیلانغرب در مجلس شورای اسلامی گفت: اگر زودتر تلاش می‌کردیم امروز مرز "سومار" توان رقابت با مرز "مهران" را داشت.
کد خبر: ۴۳۶۲۲۸
تاریخ انتشار: ۱۶ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۳ 06 June 2017
    به گزارش خبرگزاری تابناک به نقل از ایسنا،فرهاد تجری ، از مزیت‌های مهم مرز سومار خصوصا برای تردد زوار یاد کرد و افزود: اگر زودتر دست به کار شده بودیم و برای مرز سومار کاری می‌کردیم، امروز این مرز می‌توانست با مرز مهران رقابت کند.
        این نماینده مجلس با بیان اینکه این مرز موقعیت جغرافیایی و ارتباط خوبی با بخش عربی و مرکزی عراق دارد، تاکید کرد: یکی از مزیت‌های مرز سومار برای تردد زوار اربعین است و با توجه به ترافیک بالایی که مرز مهران دارد، مسئولین حتی در بعد کشوری هم به دنبال بازگشایی یک مرز جدید هستند که سومار و خسروی در اولویت هستند.
            تجری خاطرنشان کرد: حتی قرار بود زیرساخت‌های مرز سومار از جمله پارکینگ، تامین آب آشامیدنی و ... هم برای ایام اربعین فراهم شود که فعلا انجام نشده است.
                وی افزود: مرز سومار علاوه بر بعد تردد زوار، نقش بسزایی در چرخه صادرات هم دارد و روند رو به رشد صادرات از این مرز بیانگر کشش و ظرفیت صادراتی آن است.
                  عضو مجمع نمایندگان استان کرمانشاه با اشاره به اینکه ظرفیت صادراتی مرز سومار از دو بعد مورد توجه است، یادآوری کرد: این مرز از یک سو با دولت مرکزی در ارتباط است و از سوی دیگه یک سبقه تاریخی در مبادلات تجاری دارد.
                      به گفته تجری، امروز مرز پرویزخان و خسروی با مشکلاتی مواجه هستند و دیگر روند صادراتی آنها به دلیل مشکلاتی که بین دولت مرکزی و اقلیم کردستان وجود دارد مانند قبل نیست و در چنین شرایطی مرز سومار می‌تواند بخشی از مبادلات این دو مرز را به خود اختصاص دهد.
                        وی خاطرنشان کرد: استفاده از ظرفیت مرز سومار برای بعد صادرات و تردد زوار نیازمند دو اصل مهم است، ابتدا رسمی شدن این مرز که خصوصا برای تردد زوار نیازمند هماهنگی‌های بیشتر است.
                            نماینده قصرشیرین، سرپل ذهاب و گیلانغرب گفت: پیگیری باید از سوی مسئولین استان هم صورت گیرد و ما هم در مجلس پیگیری‌های بعدی را اگر لازم باشد انجام خواهیم داد.
                                تجری اصلاح زیرساخت‌ها و راه دسترسی مرز سومار را نیز اصل مهم دوم خواند و بیان کرد: راه دسترسی این مرز نیازمند اصلاح است و نقاط حادثه‌خیز آن باید مرتفع شود.
                                    وی استقرار دستگاه‌هایی مانند نیروی انتظامی، گذرنامه و ... را نیز از دیگر ملزومات مرز سومار دانست و ادامه داد: زمانی توافقات لازم با دستگاه‌ها در این خصوص انجام شد، اما به ایام انتخابات برخورد کردیم و مدیریت اجرایی استان به دلیل درگیری در انتخابات مقداری از این مسئله غافل شد.
                                        تجری از مسئولین استان خواست پیگیری جدی برای رفع مشکلات مرز سومار داشته باشند و گفت: ما هم پیگیری‌های لازم را در مجلس انجام می‌دهیم.
                                        اشتراک گذاری
                                        نظر شما
                                        نام:
                                        ایمیل:
                                        * نظر:
                                        * :
                                        آخرین اخبار