مدیرکل میراث فرهنگی اصفهان :
تابناک: مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اصفهان گفت: به دلیل اهمیت توسعه گردشگری در نصف‌جهان با توجه به رویکرد دولت در این زمینه، توجه به رونق "خانه‌های تاریخی" اصفهان برای رونق گردشگری در دستور کار است.
کد خبر: ۴۱۳۲۳
تاریخ انتشار: ۰۹ خرداد ۱۳۹۴ - ۲۰:۴۸ 30 May 2015
به گزارش تابناک به نقل از تسنیم ، فریدون اللهیاری با اشاره به مرمت خانه‌‌های تاریخی در نصف‌جهان و برنامه‌های صورت گرفته در این زمینه اظهار داشت: برای خانه‌های واجد ارزش تاریخی در حال آمایش آماری هستیم تا استخراج برنامه‌ای جامع برای آنها به صورت دقیق صورت گیرد.

وی افزود: برای مرمت خانه‌های تاریخی در سال گذشته 2 میلیارد تومان اعتبار اختصاص داده شده که بخش بزرگ آن به صورت مشارکتی بوده و قرار بر این است که با مالکان در این زمینه مشارکت داشته باشیم. به هر حال طبیعی است اگر به همین منوال پیش رویم، با میزان مشارکت کننده نزدیک به 4 تا 5 میلیون تومان برای مرمت خانه‌های تاریخی اصفهان هزینه می‌شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اصفهان بیان کرد: در مشارکت مردمی افراد می‌توانند تسهیلات دریافت کرده و یا از عدم مالیات عوارض می‌توانند بهره‌مند شوند، در ضمن سازمان میراث فرهنگی کمک‌های بلاعوض به خانه‌های تاریخی اعطا می‌کند.

وی تصریح کرد: فارغ از بحث مشارکتی، برخی هزینه‌ها به صورت پروژه‌های مشخص بوده و این هزینه‌ها برای خانه‌هایی که فاخر و دارای ارزش هستند و یا اینکه خانه‌هایی در تهدید قرار گرفته و باید حفاظت شوند، هزینه می‌شود.

اللهیاری گفت: امسال بالغ بر 3 میلیارد تومان به صورت مستقیم درخانه‌های تاریخی سازمان در سال 93 اعتبار گذاشته که اگر مشارکت مردم هم به آن اضافه شود، نزدیک به 5 میلیارد تومان در خانه‌های تاریخی هزینه شده است. این مسئله در قالب پروژه‌های مستقیم و یا مشاورکتی بوده و حتی بخش خصوصی در این زمینه نیز ورود پیدا کرده و برخی خانه‌های تاریخی را تحت نظارت میراث بازسازی و تغییر کاربری داده است.

وی با بیان اینکه یک خانه به صورت الگو و پایلوت برای تغییر کاربری معرفی و به نام خانه میراث فرهنگی نامگذاری شده، خاطرنشان کرد: خانه "کاظم امین" در کوچه دهدشتی قرار گرفته که این خانه به طور کامل بازسازی شده و محلی برای جلسات تخصصی و محلی برای پذیر ایی از مهمانانی که برای برنامه‌های فرهنگی و هنری به اصفهان سفر می‌کنند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اصفهان اظهار داشت: در سرمایه‌گذاری و فرهنگ‌سازی مرمت خانه‌ای تاریخی چند نکته حائز اهمیت است و یکی از این موارد این است که با وجود آنها گردشگری رونق پیدا می‌کند و شرایط کنونی تداوم داشته باشد. البته سرمایه‌گذاری در بخش مرمت و بازسازی خانه‌های تاریخی باری تغییر کاربری، توجیه اقتصادی خاص خود را دارد.

وی بیان کرد: این خانه‌ها با مرمت به بهره‌برداری می‌رسند ضمن اینکه خانه‌های تاریخی بسیار پر جاذبه برای گردشگران خارجی بوده و اگر قرار است محلی در حد یک هتل 5 ستاره با ‌گذاری سنگین بگذاریم، امروز خانه‌های تاریخی می‌توانند فضاهایی ایجاد کنند که جاذبه‌هایی خاص برای گردشگران باشد امکانات و فضایی که کمتر از هتل 5 ستاره نباشد.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار