یک مسئول:
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: تامین نقدینگی، مالیات و بیمه تامین اجتماعی سه مشکل عمده در بخش های زیر مجموعه این سازمان است. تامین نقدینگی، مالیات و بیمه تامین اجتماعی از مشکلات عمده صنعت و معدن خراسان رضوی است
کد خبر: ۳۷۲۳۷۷
تاریخ انتشار: ۱۶ بهمن ۱۳۹۵ - ۲۰:۰۳ 04 February 2017
به گزارش تابناک رضوی،راضیه علیرضایی روز شنبه در جمع خبرنگاران افزود: بر اساس نظر سنجی انجام شده از بخش خصوصی، بعد از مشکل تامین نقدینگی به عنوان مهمترین مشکل، احتساب مالیات و رقم های بیش از انتظار نسبت به درمان، نحوه محاسبات مالبات بر ارزش افزوده و دریافتی های تامین اجتماعی از مشکلات عمده در عرصه فعالیت های صنعتی و تولیدی این استان است.
وی اظهار کرد: همچنین روند همکاری دستگاه های مرتبط با صدور مجوز برای فعالیت های صنعتی، معدنی و تجاری نیز از دیگر گلایه های فعالان این بخش هاست.
وی با بیان اینکه بانکهای فعال در کشور توسعه ای نیستند و دستور العملهای فعالیت آنها در حمایت از سرمایه گذاری های ریسک پذیر نیست، گفت: اغلب شرح وظایف بانکها تامین مالی و برگشت آن همراه با سود است.
علیرضایی افزود: همچنین قوانین سختگیرانه تامین اجتماعی برای کارآفرینان از جمله مشکلات فعالان بخش صنعت است.
وی با بیان اینکه رویکرد توسعه در استان باید روشن باشد، اظهار کرد: عمده رویکرد توسعه در استان توسعه گردشگری در غالب گردشگری زیارت و نیز تمرکز گرایی در اغلب مسائل است.
وی گفت: به منظور توسعه استان در بخش صنعت، معدن و تجارت چند اولویت برنامه ریزی شده که در این رابطه توسعه بخش معدن با توجه به وجود 46 نوع ماده معدنی، ایجاد توازن در صنعتی شدن بخش کشاورزی و منابع انسانی مد نظر است.
وی با بیان اینکه پیشرفت فیزیکی اجرای طرح های صنعتی در استان در دولت یازدهم از 10 درصد به 62 درصد رسید، افزود: در این زمینه نمادهایی از خروج صنعت و معدن از رکود به چشم می خورد.

* خروج صنعت استان از رکود آغاز شده است
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی با بیان اینکه رکود در بخش صنعت یک شبه رخ نداده است که انتظار باشد یک شبه از میان برود، اظهارکرد: روند خروج از رکود این بخش در استان آغاز شده است.
علیرضایی با بیان اینکه از خرداد ماه امسال تاکنون 1570 واحد صنعتی در این استان موفق به دریافت و جذب تسهیلات شده اند، گفت: طی 2 ماه اول امسال 16 درصد گاز مصرفی در استان در بخش صنعت ثبت شده اما این میزان طی ماه های آذر و دی به 20.6 درصد افزایش یافته است.
وی افزود: همچنین 48 درصد میزان تولید خودرو خراسان رضوی افزایش یافته که همه این موارد نمونه هایی از خروج صنعت از رکود است هر چند هنوز راه بلندی در پیش است.
وی اظهار کرد: امسال 50 تا 60 هزار میلیارد ریال در اجرای پروژه های مختلف استان هزینه شده است.
علیرضایی گفت: البته رکود در بخش های مختلف یکسان نبوده و برای مثال هنوز در بخش صنعت ساختمان دچار رکود و پیامدهای ناشی از آن هستیم.

* 30 درصد اشتغال خراسان رضوی در بخش صنعت و معدن
معاون برنامه ریزی و فناوری سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی نیز گفت: هم اکنون 30.1 درصد اشتغال استان در بخش صنعت و معدن و 78 میلیون متر مکعب آب مصرفی واحدهای تولیدی استان در این بخش است که معادل حدود یک درصد آب مصرفی استان می باشد.
آزاده آژیر افزود: همچنین 20 درصد گاز مصرفی استان و 22 درصد برق مصرفی استان طی 9 ماه اول امسال در بخش صنعت و معدن استفاده شده است.

* پرداخت چهار هزار و 300 میلیارد تسهیلات
معاون امور صنایع سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: هم اکنون تعداد 2 هزار و 690 واحد صنعتی و کشاورزی در سامانه این سازمان برای اخذ تسهیلات ثبت نام کرده اند.
ابراهیم ناصری افزود: از این تعداد هزار و 834 واحد برای دریافت 16 هزار و 140 میلیارد ریال تسهیلات به بانک ها معرفی شده اند.
وی با بیان اینکه سیاست دولت کاهش نرخ و سود بهره بانکی بوده است، اظهار کرد: یارانه ای برای حمایت از صنعت داده نشده و حمایت دولت در این زمینه تلاش و اقدام در جهت کاهش سود و بهره بانکی بوده است.
وی گفت: امسال چهار هزار و 300 میلیارد ریال یعنی چهار برابر میزان تسهیلات صیانت از تولید به واحدهای متقاضی در استان تسهیلات پرداخت شده است.
رئیس اداره صنایع سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی نیز گفت: امسال از محل تسهیلات رونق تولید در استان 10 هزار و 200 میلیارد ریال معادل 5.5 درصد این تسهیلات از کل کشور به متقاضیان پرداخت شده است.
قاسم کیومرثی افزود: 6 هزار و 10 میلیارد ریال از این مبلغ به صورت مستقیم و بقیه به صورت تسهیلات به واحدهایی پرداخت شده است که دارای معوقه بانکی، فعالیت کمتر از ظرفیت، چک برگشتی و مشکلات معوقه پرداختی به تامین اجتماعی بوده اند.

* ضرورت تغییر نگاه توسعه ای در خراسان رضوی 
رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: نگاه صنعتی در استان باید به نگاه توسعه ای گرایش داشته باشد تا همه اقدامات، برنامه ریزی ها و تصمیمات در جهت رشد و پرورش صنعت هدایت شود.
حسن حسینی افزود: در کنار سازمان صنعت، معدن و تجارت ، 25 دستگاه دیگر هستند که در توسعه فعالیت های صنعتی ساز مخالف می زنند.
وی اظهار کرد: در محور غرب مشهد مجوز فعالیت های صنعتی متعلق به 50 سال پیش است و امروز شهر به سوی این محور پیشروی کرده حال آنکه با صنایع فعال در این محور برخورد می شود یا شهرداری مطالبه های گزاف از آنان دارد.
وی گفت: بیش از چهار میلیون دانش آموخته دانشگاهی در آستانه ورود به بازار کار هستند در حالی که هیچ برنامه و سیاستی در این زمینه وجود ندارد.
حسینی افزود: از سال 84 که کشور درآمدهای رویایی ارزی کسب کرد و پول فراوان به دست دولت رسید، این پولها در مسکن، دلال بازی و سفته بازی هزینه شد و بازار را خراب کرد.
وی اظهار کرد: این گردش پولی بی حساب و کتاب رونق ساختگی را در بازار رقم زد و از دل آن پدیده، میزان و امثال آن متولد شد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار