اولین سمینار پیوند سلول های بنیادی غرب کشور با حضور اساتید و کارشناسانی از دانشگاه های سراسر علوم پزشکی غرب کشور و رییس دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در سالن اجتماعات بیمارستان امام رضا (ع) کرمانشاه برگزار شد.
کد خبر: ۳۵۹۵۰۸
تاریخ انتشار: ۲۳ دی ۱۳۹۵ - ۱۸:۰۷ 12 January 2017
به گزارش خبرنگار تابناک؛دکتر مهرداد پاینده رییس بخش پیوند مغز و استخوان و سلول های بنیادی بیمارستان امام رضا (ع) کرمانشاه گفت : بمناسبت دومین سال فعالیت بخش پیوند سلول های بنیادی در کرمانشاه این سمینار برای اولین بار وبا حضور 150 نفر با ارایه  مجموع 21 سخنرانی در ارتباط با موضوغ پیوند مغز و استخوان و سلول های بنیادی توسط اساتیدو کارشناسان از دانشگاه های علوم پزشکی تهران، کردستان، لرستان، ایلام و کرمانشاه به مدت یک روز برگزار می شود.
وی افزود: از مهمترین اهداف این سمینار تبارل تجارب،ارایه تازه های پیوند سلول های بنیادی،ارایه راهکارها و نظرات و پیشنهادها برای بهبود روند فعالیت ها می باشد که بانک سلول های بنیادی استان کرمانشاه در بیمارستان امام رضا (ع) فعال است و تاکنون بیش از پنج هزار نفر از مردم استان عضو این بانک هستند و ثبت نام برای عضوگیری در شهرستان ها نیز از نیمه دوم امسال آغاز شده است.
لازم بذکر است بانک اهداکنندگان سلول های بنیادی ایران تنها بانک آنتی ژن سازگار نسجی در منطقه خاورمیانه و مدیترانه شرقی، که از 6 سال پیش در بیمارستان شریعتی تهران فعالیت می کند و تنها مرکز منطقه برای پیوند سلول های بنیادی از افراد غیرخویشاوند نیز به شمار می رود.
بانک اهداکنندگان سلول های بنیادی ایران در سال 2010 به بانک جهانی سلول های بنیادی پیوست وپیوندسلول های بنیادی خون ساز یک راه درمانی موثر برای درمان سرطان ها و بیماری های ژنتیکی صعب العلاج است که برای انجام این پیوند لازم است فردی با ژن های مشابه از نظر سیستم خاصی در بدن که اچ ال ای (HLA) یا همان 'سیستم سازگاری نسجی' نامیده می شود به فرد بیمار، سلول بنیادی سالم به بیمار اهدا کند اگرچه احتمال یافتن اهدا کننده در افراد خانواده فرد به علت تشابهات ژنتیکی بیشتر است اما این احتمال 100 درصد نیست.
در صورت وجود یک بانک سلول های بنیادی خون ساز این احتمال وجود دارد که از بین افراد غیرخویشاوند نیز یک اهدا کننده مناسب برای فرد بیمار پیدا شود.
باتوجه به پیشرفت روزافزون در زمینه پیوند سلول های بنیاد خونساز در همه جوامع و از جمله ایران تلاش بسیاری صورت گرفته که بانک اهدا کنندگان سلول های بنیادی شکل گیرد و اهدای سلول های بنیادی خونساز یک عمل خداپسندانه است که منجر به نجات جان یک کودک یا فرد مبتلا به بیماری صعب العلاج می شود. عوارض حاد بعد از پیوند سلول های بنیادی، جایگاه پیوند سلول های بنیادی در نظام سلامت و توریسم درمانی، اهمیت و جایگاه بخش پیوند سلول های بنیادی قطب غرب کشور، معرفی و ارایه فعالیت های بخش پیوند سلول های بنیادی بیمارستان امام رضا (ع) کرمانشاه و فرآورده های خونی و نقش انتقال خون در پیوند سلول های بنیادی، عفونت در سول های بنیادی و نحوه ثبت نام و پذیرش اهدا کنندگان سلول های بنیادی از جمله موضوع های مهم ارایه شده در این سمینار بود.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار