کد خبر: ۳۵۳۲۷۲
تاریخ انتشار: ۱۳ دی ۱۳۹۵ - ۰۹:۲۹ 02 January 2017
مینا شوهانی
موزه‎‎ها گنجینه‎‎های مهم هنری و فرهنگی هستند که آثار گذشتگان و تمدن و هنر آنها را پشت ویترین‎‎های خود به نسل جدید عرضه می‎‎کنند و در حوزه گردشگری به ویژه «گردشگری فرهنگی» نقش مهمی در جذب گردشگران دارند.
اردکان که جزو وسیع‎‎ترین شهرستان های تاریخی استان است، از موزه های مختلفی از جمله موزه مردم‌شناسی، موزه مفاخر شهرستان و همچنین موزه فرش که از سال 89 در یک خانه تاریخی معروف به «خانه افضلی» راه‎‎اندازی شد، برخوردار است.
موزه اردکان با همکاری «پور شامحمدی» بافنده نقوش فرش اردکانی ایجاد شد و هدف از تاسیس آن نشان دادن ظرفیت و توانایی و همچنین هنرمندی مردم این شهرستان در زمینه فرش‎بافی بود. در این موزه که سومین جاذبه گردشگری شهرستان محسوب می‎‎شود، روند ایجاد انواع دستباف‎‎های فرش، هنر - صنعت رنگرزی و پنبه پاک    کنی به طور زنده به نمایش گذاشته شده و تعدادی از فرش‎‎های نفیس تاریخی و قیمتی هم در معرض دید بازدید‎‎کنندگان قرار گرفته است.
موزه مذکور با حمایت و اعتبار میراث فرهنگی شهرستان تاکنون چند بار مرمت و برای توسعه تجهیزات آن تلاش شده است . اخیراً این موزه مهم، به دلیل همکاری نکردن بهره‎‎بردار و همچنین نبود تجهیزات استاندارد برای حفظ و نگهداری از فرش‎‎های نفیس موجود در آن، با چالش‌ها و مشکلات زیادی روبه‌روست و نیاز به توجه ویژه مسئولان دارد.

همکاری نکردن بهره بردار با موزه
رئیس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان اردکان می‌گوید: موزه فرش اردکان از شاخص‎‎ترین موزه‎های این شهرستان است و با توجه به اهمیت آن، سومین جاذبه مهم گردشگری این شهرستان به شمار می‌رود. «حمید مشتاقیون» اظهار می‎‎کند: این موزه از سال 89 تاکنون در مسئولیت یک بهره‎‎بردار است ولی با این که بهره‎‎بردار از 2 سال پیش درخواست لغو قرارداد داده ، موزه فرش تعطیل نشده است و بهره‎‎بردار به دلیل نبود حمایت و تجهیزات لازم حاضر به همکاری نیست.
وی می‌افزاید: میراث فرهنگی اردکان بیش از توان و ظرفیت خود از این موزه حمایت کرده و اخیراً هم با توجه به تاریخی بودن مکان موزه، آن را مرمت و بهسازی کرده است.

لزوم اختصاص اعتبار برای خرید تجهیزات
مشتاقیون با بیان این که میراث فرهنگی در سال‎‎های گذشته اعتبارات خوبی برای نگهداری این موزه اختصاص داده است، اظهار می‎‎کند: موزه نیاز به تجهیزات و سیستم ایمنی استاندارد و همچنین پایه‎های مناسب برای نگهداری فرش دارد.
به گفته‎‎ وی، میراث فرهنگی اردکان برای مرمت و بازسازی مکان موزه که خانه تاریخی افضلی است و از شاخص‎‎ترین خانه  های تاریخی اردکان به شمار می‌رود، اعتباری معادل 50 میلیون تومان هزینه کرده و هر سال نیز 5 میلیون تومان برای این موزه اختصاص داده است. مشتاقیون اظهار می‌کند: نیاز به حمایت مالی برای خریداری تجهیزات و نگهداری از فرش‎‎های نفیس این موزه داریم . این فرش    ها که قیمتی نیز هستند باید روی پایه های خاصی نگهداری شوند.

   لزوم استانداردسازی موزه فرش اردکان
رئیس پایگاه پژوهشی میراث فرهنگی اردکان می‌گوید: ساختمان موزه فرش اردکان در خانه تاریخی افضلی متعلق به دوران قاجار واقع شده و حیاط مرکزی این خانه که براساس الگوی خانه‎‎های چهار فصلی بنا شده، دارای تالار و بادگیر بلندی است.
«محسن میرجانی ارجنان» می‌افزاید: در سال 89 این مکان تاریخی با هدف زنده    سازی برای ایجاد موزه فرش به بخش خصوصی واگذار شد که در آن مراحل تهیه فرش که از صنایع و برندهای خاص شهرستان اردکان است به همراه یک کارگاه آموزشی بافت فرش، به نمایش گذاشته شد.
وی بیان می‌کند: در این موزه چندین فرش نفیس و تاریخی مهم هم نگهداری می‌شود و برای گردشگران جذابیت خاصی به وجود آورده است.به گفته‎‎ وی، همچنین در این موزه مراحل مختلف تهیه نخ از پنبه، رنگرزی، چله دوانی و طراحی سنتی فرش با تمام وسایل مرتبط با تولید فرش در قالب پیکره های انسانی به نمایش گذاشته شده است.
میرجانی در ادامه اردکان را از مناطق مهم بافت فرش کشور می‎‎خواند که فرش های دستباف آن مانند فرش های شهر کاشان دارای ویژگی خاصی است.این مسئول با بیان این که موزه مذکور حرفه سنتی مردم این شهرستان را به نمایش گذاشته ولی توجه زیادی به استاندارد    سازی آن نشده است، می‌گوید: این موزه نیاز به تجهیزات اولیه استاندارد برای حفظ و نگهداری بهتر فرش‎‎های نفیس دارد؛ ولی با توجه به این که این موزه به تصویب معاونت موزه های میراث فرهنگی کشور درآمده است، اجازه تعطیلی موزه داده نمی‌شود و مشکل اصلی آن تغییر بهره    بردار و نبود حمایت مسئولان برای تجهیز موزه به وسایل استاندارد است. 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار