ایران به عربستان هشدار داد؛
جنگنده‌هاي ناشناس بر فراز کشتي کمک هاي ايران براي يمن پرواز کردند. ايران به عربستان آمريکا درباره هر گونه تعرض به کشتي کمک هاي خود براي مردم يمن هشدار داده است.
کد خبر: ۳۵۰۷۳
تاریخ انتشار: ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۰۹:۲۹ 14 May 2015
به گزارش تابناک یزد، چندين فروند هواپيماي جنگنده خارجي بر فراز کشتي حامل کمک هاي بشردوستانه ايران به يمن به پرواز درآمدند.
به رغم ادامه حرکت کشتي کمک هاي ايران که عازم درياي عمان است، چندين فروند هواپيماي ناشناس برفراز اين کشتي ايراني به پرواز درآمدند.
کشتي باري ايراني در حال انتقال يک هزار و 500 تن مواد غذايي شامل برنج، گندم، ماهي کنسرو شده، چادر، پتو و کمک هاي دارويي براي مردم يمن است.
جمعيت هلال احمر ايران در تلاش است اين کمک هاي بشردوستانه را از طريق هوا و دريا به يمن ارسال کند اما به سبب محاصره کامل اين کشور جنگ زده توسط عربستان سعودي تاکنون نتوانسته است اين کمک ها را به مردم يمن تحويل دهد.
ايران پيش از اين نيز پنج محموله کمک هاي بشردوستانه از جمله 69 تن کمک هاي امدادي، پزشکي و اقلام مصرفي را براي مردم يمن ارسال کرده است.

هشدار ايران به آمريکا درباره هر گونه تعرض به کشتي نجات    
پايگاه اينترنتي پوليتيکو نوشت ايران به آمريکا درباره هر گونه تعرض به کشتي ايراني حامل کمکهاي انسان دوستانه به يمن هشدار داد.
به گزارش اين پايگاه سردار مسعود جزايري معاون ستاد کل نيروهاي مسلح گفته است هرگونه تعرض به کشتي حامل کمک هاي انسان دوستانه ايران براي ملت يمن ممکن است آتشي را در منطقه بر پا کند که عربستان و آمريکا توانايي کنترل آن را نخواهند داشت. کشتي حامل کمکهاي ايران قرار است هفته آينده به يمن برسد. استيو وارن يکي از فرماندهان آمريکايي گفته است اين کشتي را کاملا زير نظر دارند و اگر ايران بخواهد کار خطرناکي انجام دهد به نفع خودش نخواهد بود. يک سخنگوي نظامي عربستان هم گفت اگر ايران مي خواهد کمکهاي انسان دوستانه براي يمن بفرستد بايد از طريق سازمان ملل هماهنگي هاي لازم را انجام دهد.
لازم به ذکر است معاون ستاد کل نيروهاي مسلح کشورمان در مصاحبه با العالم هشدار داده است که در صورت ايجاد مزاحمت براي کشتي حامل کمک‌هاي بشر دوستانه جمهوري اسلامي ايران براي يمن؛ آتشي به پا مي‌شود که مهار آن از دست عربستان و آمريکا خارج است.

بازتاب اظهارات معاون ستاد کل نيروهاي مسلح ايران
شبکه تلويزني الجزاير سخنان مسعود جزايري معاون ستاد کل نيروهاي مسلح ايران را بازتاب داد.
به گزارش اين شبکه؛ معاون ستاد کل نيروهاي مسلح ايران در مصاحبه با شبکه تلويزيوني العالم گفت: اگر عربستان سعودي و آمريکا اجازه ندهند کشتي حامل کمکهاي بشردوستانه ايران به يمن برسد، مجبور است اقدامات ديگري اتخاذ کند.
وي هشدار داد: در صورت ايجاد مزاحمت براي کشتي حامل کمک‌هاي بشر دوستانه ايران براي يمن آتشي به پا مي‌شود که مهار آن از دست عربستان و آمريکا خارج است.
جزايري اظهار داشت: من به صراحت اعلام مي‌کنم خويشتنداري ايران حد و اندازه اي دارد و عربستان سعودي و حاکمان تازه کار اين کشور و آمريکايي‌ها بايد توجه داشته باشند، چنانچه بيش از اين بخواهند براي ايران در ارتباط با کمک رساني به کشورهاي منطقه ايجاد مزاحمت کنند، چه بسا آتشي به پا شود که مهار آن قطعا از دست آنها خارج خواهد شد.
جزايري تاکيد کرد: توصيه من آن است که اجازه دهند ايران و کشورهاي ديگر حداقل کمک هاي انساني خود را براي مردم يمن داشته باشند و بيش از اين کشورهايي به نام اسلام و عليه مسلمانان جنگ و ادامه خونريزي نداشته باشند.

عبور کشتي «نجات» از درياي عمان
کشتي «نجات» حامل کمکهاي انسان دوستانه مردم ايران به مردم مظلوم يمن از درياي عمان عبور کرده و بعد از آن به منطقه راس الحد در شرقي ترين قسمت شبه جزيره عربستان در سواحل عمان خواهد رسيد. بعد از آن مسير کشتي به سمت جنوب غربي تغيير پيدا مي کند و به اقيانوس هند وارد خواهد شد.
کشتي نجات ساعت 6 صبح امروز به وقت تهران با فاصله حدود 30 کيلومتري از مسقط پايتخت عمان عبور کرد.
وضعيت جوي نيز همچون روز گذشته مساعد و شرايط دريا آرام است .
وضعيت عمومي و فني کشتي و شرايط روحي و جسمي 60 مسافر کشتي يعني کادر پزشکي و هلال احمر، تيم رسانه اي و شخصيت هاي بين المللي ضدجنگ و خدمه کشتي بسيار خوب است .
به گفته کاپيتان کشتي اگر شرايط جوي کنوني به همين منوال باشد 30 ارديبهشت مصادف با 20 ماه مه ، کشتي حامل کمک هاي دارويي و غذايي هلال احمر جمهوري اسلامي ايران در بندر حديده يمن پهلو خواهد گرفت و بار تخليه مي شود.
شبکه تلويزيوني الميادين به نقل از خبرنگار اين شبکه گزارش داد پيش بيني مي شود کشتي کمک هاي بشردوستانه ايران به ملت يمن شش روز ديگر به بندر الحديده برسد.

سخنگوي پنتاگون: کشتي ايراني بايد به بندر جيپوتي برود     

سخنگوي وزارت دفاع آمريکا پنتاگون گفت : کشتي حامل کمک هاي بشردوستانه ايران براي مردم يمن بايد به بندر جيپوتي برود.
به گزارش شبکه تلويزيوني الحره ، استيو وارن درپاسخ به سوال مجري شبکه در باره کشتي ايراني حامل کمک هاي بشردوستانه براي مردم يمن افزود : اين کشتي حامل پرچم ايران است و ايراني ها مي گويند که حاوي کمک هاي انساني و بشردوستانه براي مردم يمن است. اگر اين موضوع درست باشد مقامات ايران بايد اين کمک ها را به مرکز توزيع وابسته به سازمان ملل متحد در بندر جيپوتي برسانند. ما اين کشتي را تحت نظر داريم تا ببينيم آيا از درخواست سازمان ملل تبعيت مي کند يا اين که اقدام مخالفي انجام مي دهد. ايراني ها اعلام کرده اند که اين کشتي حامل کمک هاي بشردوستانه است. ما نمي دانيم که محموله آن چيست. اين چيزي است که ايراني ها گفته اند بنابراين ما مراقب اوضاع هستيم و اميدواريم که مقامات ايران به درخواست سازمان ملل متحد گوش بدهند و محموله را به جيپوتي ارسال کنند. مرکز تقسيم کمک هاي بشردوستانه براي مردم يمن در جيپوتي به وظيفه خود عمل و اين کمک ها را به طور صحيح و عادلانه ميان مردم يمن توزيع خواهد کرد.
استيو وارن در پاسخ به اين سوال مجري که اگر کشتي ايران مسير خود را تغيير نداد و مستقيما به سوي بندر الحديده در يمن حرکت کرد آيا اين کشتي را به تغيير جهت مجبور خواهيد کرد گفت: سخن گفتن در اين باره هنوز خيلي زود است. ما هنوز اعلام نکرده ايم که در آينده چه کاري انجام خواهيم داد. در شرايط کنوني ما فقط رصد و نظارت مي کنيم. ما منتظر مي مانيم و مي بينيم که ايراني ها چه تصميمي خواهند گرفت. ما اميدواريم که ايراني ها تصميم درستي بگيرند و به درخواست بين المللي گوش دهند و کشتي را به بندر جيپوتي بفرستند. پنتاگون تاکنون در اين خصوص با ايراني ها صحبتي نکرده است ولي تا جايي که من مي دانم سازمان ملل متحد با ايراني ها در اين خصوص گفتگو مي کند. سازمان ملل از ايران خواسته است که کشتي را به بندر جيپوتي اعزام کند. جامعه جهاني بر اين باور است که ايران بايد به درخواست سازمان ملل گوش دهد و در کمک به مردم يمن سهيم باشد و باعث هرج و مرج نشود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار