معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان یزد با اشاره به اجرای اقدامات کاهنده و پیشگیرانه از بروز طلاق گفت: دخالت اطرافیان در زندگی زوجین از علل اصلی طلاق است.
کد خبر: ۳۳۸۳۹۴
تاریخ انتشار: ۱۴ آذر ۱۳۹۵ - ۱۸:۳۳ 04 December 2016

به گزارش تابناک یزد،علی‌اصغر رفاهی  در نشست خبری با موضوع پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی طلاق اظهار داشت: واقعه طلاق علل و عوامل متعددی دارد که یکی از این عوامل دخالت اطرافیان در زندگی زوجین است.

وی ادامه داد: متأسفانه این علت در استان یزد از درصد بالایی برخوردار است و می‌توان گفت در صدر قرار دارد.

معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان یزد با بیان اینکه بخش عمده‌ای از طلاق‌ها در پنج سال نخست زندگی زوجین رقم می‌خورد، اضافه کرد: بنا بر تحقیقات به عمل آمده، دخالت‌های اطرافیان و خانواده‌های نزدیک به زوجین، در بروز طلاق و افزایش آن نزدیک به 70 درصد نقش دارد.

وی در بخشی از سخنان خود به تشریح اقدامات این معاونت بر اساس برنامه‌های ابلاغی و دستورالعمل‌ها پرداخت و بیان داشت: 62 برنامه عملیاتی و اجرایی از سوی معاونت پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه برای استان‌ها ابلاغ شده که در استان یزد با جدیت دنبال شده و به نتایج خوبی نیز دست یافته است.

رفاهی با بیان اینکه استان یزد در بحث تحکیم بنیان خانواده و پیشگیری از آسیب‌های طلاق در سطح کشور برتر شناخته شده است عنوان کرد: بخشی از برنامه‌های اجرا شده در این زمینه در سطح کشور بی‌نظیر بوده و هیچ‌یک از استان‌ها چنین برنامه‌هایی را اجرایی نکرده‌اند.

وی بیان داشت: از جمله اقداماتی که در کاهش آسیب‌های طلاق و بازگشت به زندگی در زوجین تأثیرگذار بوده است تشکیل مراکز خانواده در سه نقطه از شهر یزد می‌توان نام برد.

معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان یزد به تشریح وظایف این مراکز پرداخت و اضافه کرد: این مراکز با نگاه به حل اختلافات و دعاوی خانوادگی در پنج حوزه قضایی یزد، اشکذر، تفت و بخش‌های زارچ و نیر فعالیت خود را از نیمه شهریور ماه آغاز کردند.

وی با بیان اینکه در این مراکز تحکیم بنیان خانواده رسیدگی به پنج دعوی خانوادگی در دستور کار است اظهار داشت: انواع دعاوی طلاق، الزام به تمکین، مطالبه نفقه، ملاقات فرزند و حضانت در این مراکز مورد رسیدگی قرار خواهند گرفت.

رفاهی اهداف مورد نظر این مراکز را کاهش آسیب‌های اجتماعی و طلاق تا میزان 40 درصد برشمرد و خاطرنشان کرد: شناسایی و کمک به حل مسائل و مشکلات خانواده‌های آشفته و متقاضی طلاق، انجام مداخلات روانی و اجتماعی با هدف کاهش طلاق در استان، تلاش برای کاهش تبعات و اثرات منفی طلاق، کاهش آسیب‌های اجتماعی ناشی از طلاق در سطح جامعه و برنامه‌ریزی بر اساس اقدامات پژوهشی برای کاهش عوامل مؤثر بر طلاق از جمله اهدافی است که در این مراکز دنبال می‌شود.

معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان یزد با بیان اینکه این مراکز در حال حاضر تنها در سطح شهر یزد فعالیت دارند عنوان کرد: برنامه معاونت مبنی بر توسعه این مراکز در سطح استان است و بر اساس برنامه‌ریزی‌هایی که در این زمینه صورت گرفته است تا پایان بهمن‌ماه و یا حداکثر در نیمه‌های اسفند، تمامی شهرستان‌های استان دارای مراکز مشاوره و تحکیم بنیان خانواده با اهداف دیده شده خواهند شد.

وی با تأکید بر اینکه یکی از مهم‌ترین مسائل در پیشگیری از آسیب‌ها اطلاع‌رسانی در سطح جامعه است تصریح کرد:  این مهم به عهده رسانه‌ها گذاشته شده که باید به صورت مستمر و مداوم و البته به‌روز انجام شود.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار