معاون سیاسی امنیتی استاندار فارس گفت: فقدان طراحی‌های لباس ایرانی اسلامی سبب گرایش جوانان به مدل‌های غربی شده است و معرفی نشدن الگوهای پوششی مناسب مهمترین دلیل بروز این مشکل است.
کد خبر: ۳۱۵۹۵
تاریخ انتشار: ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۲۳:۴۲ 05 May 2015

تابناک فارس به نقل از ایسنا: جوانشیر کدخداپور در آیین گشایش نخستین جشنواره ملی شناخت و آموزش لباس‌های بومی و محلی در شیراز بیان کرد: اهمیت توجه به موضوع پوشش و مدل‌های لباس به فرهنگ و تمدن ایرانی و اسلامی بر می‌گردد. پوشش و حجاب از ایران به همه دنیا انتقال یافته است. ویژگی لباس ایرانی این است که با برهنگی همساز نیست.

کدخداپور با تقدیر از انجمن طراحی دوخت شیراز به عنوان حامی برگزاری این جشنواره، به موضوع تغییر سبک زندگی توسط مقام معظم رهبری، اشاره و خاطرنشان کرد: دستگاه‌های دولتی نباید بی تفاوت از کنار مسئله لباس به عنوان اولین مولفه تغییر سبک زندگی بگذرند.

مدیرکل دفتر امور بانوان و خانواده استانداری فارس نیز در این مراسم با بیان اینکه هنرمندان باید در هویت بخشی به نسل جوان جسارت و شجاعت داشته باشند، افزود: برگزاری چنین جشنواره‌هایی نشان می‌دهد که همه هنرمندان می‌توانند با تفکر روشن و اسلامی خود به فعالیت بپردازند.

سیده معصومه دستغیب با اشاره به اینکه جوانان ایرانی همواره به دنبال یافتن مدل‌های متفاوت پوشش و لباس هستند، تصریح کرد: طراحی لباس بر اساس شرایط شغلی و اجتماعی افراد از اهمیت ویژه‌ایی برخوردار است. نکته مهم در انجام این طراحی‌ها، توجه به آموزه‌های ایرانی و اسلامی است که می‌تواند به جوانان هویت ببخشد.

مدیرکل دفتر امور بانوان و خانواده استانداری فارس با اشاره به اینکه پوشیدن لباس‌های تیره جزو آموزه‌های دین مبین اسلام نیست، اظهار کرد: متاسفانه در جامعه امروز از آموزه‌های صحیح دینی فاصله گرفته‌ایم.

دستغیب با تاکید بر اهمیت برگزاری اینگونه نمایشگاه‌ها خواستار استفاده از ظرفیت خیران، شهرداری‌ها و سایر نهادها در این خصوص شد و تصریح کرد: بانیان خیر و شهرداری‌ها با در اختیار گذاشتن سالن‌ها و شرایط لازم برای برگزاری نمایشگاه‌های لباس ایرانی و اسلامی می‌توانند گام موثری در ترویج فرهنگ لباس سالم میان جوانان ایرانی بردارند.

مدیرکل فنی ‌و حرفه‌ای استان فارس نیز گفت: شناخت و آموزش لباس‌های محلی و تزئینات آن، طراحی به‌روز لباس‌های محلی، زنده کردن فرهنگ سنتی و اعتلای فرهنگ عفاف و حجاب از جمله اهداف برگزاری این جشنواره است.

مرتضی مبرایی با بیان اینکه شرکت‌کنندگان این جشنواره شامل مربیان بخش خصوصی، مدیران آموزشگاه‌های خصوصی، هنرآموزان آموزش ‌و پرورش و دانش‌آموزان هنرستان‌های کار و دانش هستند، افزود: دوره‌های آموزشی این جشنواره که در قالب 15 گروه برنامه‌ریزی‌شده، با آموزش 44 مدرس از استان‌های کردستان، مازندران، سیستان و بلوچستان، چهارمحال و بختیاری، زنجان، بوشهر، قزوین، کهگیلویه و بویراحمد، اصفهان و فارس برگزار می‌شود.

وی با بیان اینکه برگزاری این جشنواره نخستین تجربه همکاری بین بخش خصوصی و دولتی است، ادامه داد: تمام بار مسئولیت و اجرای این جشنواره برعهده بخش خصوصی و هزینه برگزاری نیز برعهده شرکت‌کنندگان بوده است.

مدیرکل فنی ‌و حرفه‌ای استان فارس با تأکید بر انتقال داشته‌ها و گنجینه‌های ارزشی و کهن به نسل جدید، خاطرنشان کرد: در ارتباط با لباس و مد، برنامه‌های مختلفی در کشور برگزار شده اما در این جشنواره بر جنبه آموزشی، شناخت و معرفی لباس‌های بومی و سنتی ایران تأکید شده است.

به گزارش ایسنا، نخستین جشنواره ملی و تخصصی «شناخت و آموزش لباس‌های بومی و محلی و تزئینات روی آن» با حضور بیش از 200 شرکت‌کننده از سراسر کشور پیش از ظهر امروز در شیراز گشایش یافت.

این جشنواره به پیشنهاد انجمن طراحی دوخت شیراز از 15 تا 17 اردیبهشت‌ماه همزمان با هفته شیراز، برگزار و مدرسان در طول برگزاری این جشنواره به آموزش دوخت و طراحی لباس‌های بومی و محلی سراسر کشور می‌پردازند. همچنین در حاشیه برگزاری این جشنواره 50 غرفه لباس‌های بومی و محلی برای عرضه لباس‌های اصیل ایرانی برپا شده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار