کد خبر: ۲۹۱۲۷۷
تاریخ انتشار: ۱۵ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۴:۰۷ 05 September 2016
تابناک لرستان : سایت و محل دفن فعلی زباله های شهرستان رومشکان با همت فرماندار،بخشدار مرکزی،شهردار و...و همچنین همکاری مدیریت و مسئولین کارخانه ذوب آهن رومشکان تعطیل شد.

سالهای زیادی است که محل دفن زباله در شهرستان رومشکان به یک معضل تبدیل شده است.متأسفانه به دلایل مختلف مکانی که تاکنون به عنوان سایت زباله و محل دفن زباله های این شهرستان انتخاب شده و مورد استفاده قرار می‌گرفت،مسیر ورودی شهرستان رومشکان از سمت کوهدشت و در شمال شرقی این شهرستان بود.
 

اعتراضات زیادی در این خصوص همواره مطرح بود و حامیان محیط زیست و منابع طبیعی و اقشار مختلف مردم همواره در نشست ها، جلسات و برنامه های مختلف، مخالفتها و دلایل این اعتراضات را بیان می‌کردند.
 از جمله دلایل مهم و اعتراض آمیزی که در این خصوص مطرح بود؛یکی آلودگی هوا در آن محل بود و چون کمبود جا سبب می‌شد که پیوسته زباله ها را آتش بزنند همواره توده عظیمی از دود آن، به سایر نقاط شهرستان نیز منتقل و سرایت می‌کرد.که متأسفانه این آلودگی ها از نظر بهداشتی و پزشکی سبب شیوع و پیدایش بیماری‌های مختلفی می‌شود.
 
مهمترین دلیل دیگر این بود که محل سایت زباله در مسیر یکی از  ورودی‌های شهرستان ر‌ومشکان قرار داشت که این خود باعث بوجود آمدن یک نما و دیدگاه منفی از طبیعت این شهرستان در منظر مسافران و رهگذران می‌شد.
 
 
 
 به هر حال علارغم این همه مشکلات و معضلات،از جمله نبود مکانی برای دفن زباله ها،مشکلات حمل زباله ها از داخل شهرستان به این محل و... که از سالهای گذشته تاکنون ادامه داشته،بالاخره با همت مسئولین شهرستان بویژه دکتر محمدی‌نژاد فرماندار شهرستان رومشکان،مهندس گراوند بخشدار بخش مرکزی،مهندس ملکشاهی شهردار شهر چغابل و... همچنین همکاری و تعامل مدیریت ‍و پرسنل کارخانه ذوب‌آهن(آذرپاد) شهرستان رومشکان،این محل به طور دائم تعطیل گردید.
همچنین  مسئولین همت مضاعف گذاشته و برای دفن و پدیدار نبودن زباله های به جا مانده که حجم زیادی هم دارند،با استفاده از ماشین آلات سنگین،روی زباله ها را با حجم زیادی از خاک می‌پوشانند که در این راستا قسمت اعظم آن به اتمام رسیده و پوشاندن قسمت‌های باقی مانده نیز در حال انجام است.و در روزهای آتی به طور کلی به اتمام می‌رسد.
روز یکشنبه ۱۴ شهریورماه نیز فرماندار شهرستان رومشکان بهمراه بخشدار بخش مرکزی،شهردار شهر چغابل و مدیریت راه شهرستان از محل دیدن نمودند و(چنانچه در تصاویر می‌بینید) از نزدیک شاهد عملیات خاکریزی بودند.

در این راستا دکتر محمدی‌نژاد فرماندار شهرستان به خبرنگار تابناک در رومشگان  گفت:تعطیلی این سایت زباله یکی از موضوعات مدنظر مسئولین شهرستان بود که خوشبختانه به انجام رسید و امروز بجای دیدن زباله ها و تصاویر زننده شاهد یک زمین هموار هستیم و دیگر از آن بوی تعفن،دود و هوای آلوده و تصاویر زننده خبری نیست و ورودی شهرستان از این سمت نمای مناسب و قابل قبولی خواهد گرفت.ارتفاع خاکی که زباله ها را می‌پوشاند در حدود سه متر است.که این ارتفاع و حجم خاک در نقاط مختلف متفاوت است‌.
 
 
 فرماندار رومشکان در ادامه بیان داشت: اکنون برای دفع زباله‌ها مشکل مکان وجود دارد و امیدواریم که با کمک مردم این مشکل نیز برطرف گردد.البته یک مکان را مدنظر داریم که مشکلات خاص خود را دارد که از جمله فاصله زیاد آن با مناطق مسکونی و همچنین هموار نبودن جاده ارتباطی از جمله مشکلات این مکان می‌باشد.
البته هنوز به دنبال پیدا مکان بهتری با کمترین مشکلات هستیم،که امیدواریم مردم نیز همکاری نموده و در این مسیر ما را یاری نمایند.
لازم به ذکر است که اگر مکان مناسبی برای دفع زباله های شهرستان فراهم نشود مجبوریم که مشکلات مکان موردنظر را برطرف کنیم و از آن به عنوان سایت و مکان دفع زباله استفاده نماییم.


گفتنی است که  برطرف کردن مشکلات مکان مدنظر فرمانداری شهرستان،هزینه های هنگفتی را در بر خواهد داشت که این خود سبب مشکلاتی در بحث اقتصادی و بودجه شهرستان می‌شود و از پیشرفت و تکمیل به موقع سایر پروژه های عمرانی شهرستان جلوگیری خواهد کرد.
این مشکل نیز برطرف نمی‌شود جزء با همکاری و مساعدت مردم با مسئولین شهرستان.البته با توجه به مساعدت ها و همکاری مردم شهرستان رومشکان در سایر زمینه ها،امید آن می‌رود که در این راه نیز،با مسئولین همکاری و مساعدت لازم را به انجام خواهند داد.
آبادانی و پیشرفت هر منطقه و شهرستانی امید و آرزوی همه ی اقشار جامعه،چه مسئول و چه غیرمسئول می‌باشد.

گزارش از :؛حسن امرایی

 
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار