در گفتگو با کارشناسان مطرح شد
مدیرکل بحران استان مدعی است که در سال زراعی جاری تاکنون 16‌هزار و 485 میلیارد و 600 میلیون ریال از ناحیه بحران‌ها و حوادث غیرمترقبه استان خسارت وارد شده است.
کد خبر: ۲۶۳۲۰
تاریخ انتشار: ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۰ 22 April 2015
خشکسالی؛ اصلی‌ترین بحران استان یزدبه گزارش تابناک یزد ،این روند نسبت به سال قبل، با افزایش همراه بوده است و در مقابل آن، اعتباراتی که به استان ابلاغ شده است نه تنها کافی نبوده بلکه به طور کامل محقق نیز نشده است.

بحران‌ها پیشامدهای غیرقابل پیش‌بینی هستند که به صورت ناگهانی رخ می‌دهند و سرانجامی ‌خطرناک و ناپایدار دارند و استان یزد نیز با انواع این بحران‌ها از جمله خشکسالی، سیل، طوفان و زلزله مواجه است که هر ساله خسارات جبران‌ناپذیری به بخش‌های مختلف وارد می‌کند. اصلی ترین بحرانی که استان یزد با آن دست و پنجه نرم می‌کند، پدیده خشکسالی است که نزدیک به 15 سال است بخش‌های مختلف استان از جمله کشاورزی را درگیر کرده است و بر کیفیت و کمیت تولیدات تاثیر منفی گذاشته است. سرمازدگی از دیگر بحران‌های طبیعی است که هر ساله بخش عظیمی ‌از محصولات باغی و زراعی استان را از بین می‌برد که بروز آن نیز متاثر از تغییرات جوی ناشی خشکسالی‌هاست.

خشکسالی؛ اصلی‌ترین بحران استان
روزنامه همشهری نوشت:خشکسالی همچنین در بروز گرمازدگی نیز موثر است، به طوری که در سال‌های اخیر این پدیده نیز به عنوان یکی از بحران‌های استان مطرح است و هر ساله خسارت غیرقابل جبرانی به محصولات کشاورزی استان وارد می‌کند.
از دیگر پیامدهای خشکسالی می‌توان به شیوع آفات و امراض به بخش کشاورزی اشاره کرد به این ترتیب هر ساله از این ناحیه نیز خساراتی متوجه استان می‌شود.
همچنین هر ساله خسارتی از ناحیه سیل به ویژه در پی بارش‌های رگباری فروردین ماه در استان رخ می‌دهد و به بخش کشاورزی، راه‌ها و زیرساخت‌های استان آسیب وارد می‌کند، که اگرچه محدود اما قابل‌توجه است.
طوفان، گرد و غبار، ریزگردها و... نیز از دیگر حوادث غیرمترقبه یا بحران‌های استان تلقی می‌شود که جبران آنها مستلزم تخصیص اعتبارات زیادی است که هیچگاه محقق نشده است؛ از این رو حجم اعتباراتی که برای مقابله با بحران و جبران خسارت به استان پرداخت می‌شود، پاسخگوی خسارات نیست.

افزایش خسارت در سال زراعی جاری
مدیرکل مدیریت بحران استانداری گفت: در سال زراعی جاری 11هزار و 778 میلیارد و 600 میلیون ریال خسارت از ناحیه خشکسالی به استان تحمیل شده است که این رقم در سال زراعی قبل حدود 13‌هزار و 859 میلیارد ریال بوده است.
«
محمدحسین امامی» ‌با بیان اینکه برای مقایسه سال‌های زراعی باید تا مهرماه صبر کرد، ادامه داد: خسارت وارد از ناحیه سیل نیز در استان در سال زراعی جاری 1727 میلیارد ریال بوده است، در حالی که در سال زراعی گذشته در مجموع 795 میلیارد و 500 میلیون ریال خسارت از ناحیه سیل به استان وارد شده است. وی خسارت ناشی از طوفان، گرد و غبار و ریزگردها و آفات و امراض گیاهان را در سال زراعی جاری تاکنون به ترتیب 529 میلیارد و 600 میلیون ریال، 521 میلیارد ریال و 29 میلیارد و 700 میلیون ریال اعلام کرد.
این مسئول افزود: خسارت ناشی از بروز زلزله در استان در سال زراعی جاری 25 میلیارد و 700‌میلیون ریال است؛ در حالی که خسارت ناشی از زلزله در سال زراعی گذشته 16میلیارد و 600‌میلیون ریال بوده است و با توجه به اینکه سال زراعی جاری هنوز به پایان نرسیده است، رشد قابل توجهی از این خسارت زلزله در استان مشاهده می‌شود.
امامی با بیان اینکه سرمازدگی، هر ساله خسارت جبران ناپذیری به بخش کشاورزی استان وارد می‌کند، خسارت ناشی از سرمازدگی در سال زراعی جاری را تاکنون هزار و 572 میلیارد ریال اعلام کرد و افزود: این خسارت در مجموع سال زراعی گذشته 1128 میلیارد ریال بوده است.
وی مجموع خسارت استان از ناحیه حوادث و بحران‌های طبیعی را در سال زراعی جاری تاکنون 16 هزار و 458 میلیارد و 600 میلیون ریال اعلام کرد و افزود: خسارت این حوادث در سال زراعی گذشته در مجموع 16 هزار و 411 میلیارد و 300 میلیون ریال بوده است.
مدیرکل بحران استانداری با تاکید بر اینکه سال زراعی جاری هنوز تا پایان شهریورماه ادامه دارد با مقایسه آمار خسارت حوادث در استان، از افزایش خسارت ناشی از کلیه حوادث در سال زراعی جاری خبر داد.

اعتبارات ابلاغ شده به استان
امامی ‌درباره اعتبارات تخصیص یافته به استان برای جبران خسارت خشکسالی نیز گفت: امسال 8500 میلیون ریال اعتبار برای بازسازی تأسیسات زیربنایی و سایر بخش‌های خسارت دیده از سیل فروردین 92 به استان ابلاغ شده است. وی همچنین از ابلاغ 31 میلیارد و 700 میلیون ریال اعتبار خشكسالی برای تأمین آب شرب روستایی و عشایر با اولویت مجتمع‌های آب روستایی خبر داد و افزود: 30 درصد این اعتبار تاكنون محقق شده و به شركت آب و فاضلاب روستایی تعلق گرفته است.
مدیر کل مدیریت بحران استانداری با اشاره به ابلاغ 60 میلیارد ریال اعتبار خشكسالی برای تأمین آب شرب شهرها از وزارت نیرو، گفت: این اعتبار نیز به شرکت آب و فاضلاب روستایی استان تعلق گرفته است.
امامی‌گفت: سال گذشته همچنین 120 میلیارد ریال اعتبار خشکسالی برای آبرسانی به 9 شهر استان از وزارت نیرو به شرکت آب و فاضلاب روستایی استان تعلق گرفته است. ابلاغ 2 میلیارد و 750 میلیون ریال اعتبار خشكسالی برای آبرسانی سیار و تامین علوفه دام عشایر از دیگر موارد مطرح شده از سوی مدیرکل بحران استان بود که این اعتبار به سازمان جهاد کشاورزی استان اختصاص یافته است. وی همچنین از ابلاغ 15 میلیارد ریال اعتبار برای لایروبی و مرمت قنات‌ها و اجرای طرح‌های مقابله با خشكسالی به جهاد کشاورزی شهرستان تفت خبر داد.
این مسئول گفت: سال گذشته همچنین 40 میلیارد ریال اعتبار برای تأمین آب، بازسازی تأسیسات، حفر و تجهیز چاه و آبرسانی سیار در روستاها به استان ابلاغ شده که تاکنون 50 درصد آن محقق شده و به شركت آب و فاضلاب روستایی تعلق گرفته است.
مدیرکل بحران یزد از ابلاغ 28 میلیارد ریال اعتبار بازسازی و جبران خسارات و پرداخت دیون و تعهدات خط انتقال آب به شرکت آب منطقه‌ای استان خبر داد و گفت: در سال گذشته همچنین 400 میلیارد ریال اعتبار با عنوان اعتبارات فنی اعتباری برای اجرای سیستم آبیاری قطره ای به استان ابلاغ شده است. به گفته وی تاکنون 37/5 درصد اعتبار مذکور محقق شده و برای پرداخت به متقاضیان اجرای طرح‌های نوین آبیاری، در اختیار جهاد کشاورزی استان قرار گرفته است.
وی در مجموع حجم اعتبارات ابلاغ شده به استان را در مقابل خساراتی که ناشی از بحران‌ها و حوادث طبیعی به استان وارد شده است، ناچیز برشمرد و افزود: بخش اعظمی‌از اعتبارات ابلاغ شده، هنوز محقق نشده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار