مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان ایلام گفت: 100 پایگاه امداد و نجات شبانه روزی در 157 کانون بحران آتش سوزی ایلام راه اندازی شده است.
کد خبر: ۲۵۴۹۴۲
تاریخ انتشار: ۱۳ تير ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۱ 03 July 2016
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان ایلام گفت: 100 پایگاه امداد و نجات شبانه روزی در 157 کانون بحران آتش سوزی ایلام راه اندازی شده است.

به گزارش تابناک ایلام،رضا احمدی ایرنا اظهار کرد: 157 نقطه بحرانی حریق در جنگل های این استان شناسایی و اولویت بندی شده است که در 61 نقطه با مساحت 185 هزار هکتار امکان خطر آتش سوزی بیشتر است.
وی با بیان اینکه 100 پایگاه امداد و نجات شبانه روزی با همکاری هلال احمر در این 61 نقطه ایجاد شده است، تاکید کرد: با توجه به تفاوت سطح عرصه ها در برخی نقاط که وسعت بیشتر است 2 تا سه پایگاه مستقر شده و با ایجاد کمپ و ایستگاه و استقرار نیرو وضعیت حریق در جنگل های ایلام رصد می شود. 
وی اضافه کرد: همچنین نقشه مناطق پرخطر حریق، وسعت و فاصله آنها تا جاده آسفالته و اداره کل منابع طبیعی به منظور اعزام نیرو و فرماندهی درست اطفا حریق در زمان طلایی بحران تهیه شده است. 
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان ایلام یادآور شد: نشست های متعددی نیز با حضور خداکرم جلالی رئیس سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری و محمدرضا مروارید استاندار ایلام و مدیریت بحران استانداری ایلام در این زمینه برگزار شده است. 
احمدی با بیان اینکه تمامی اعتبارهای ملی تخصیص یافته به استان در بحث پیشگیری هزینه شده است، گفت: 10 دستگاه خودرو کمک دار صحرایی و 12 دستگاه رودفایر(دستگاه تخصصی مهار آتش) تهیه و به شهرستان های استان تحویل داده شده است. 
احمدی افزود: 200 دستگاه فلکس بک (کوله پشتی انفرادی) به منظور استفاده بهینه از آب در زمان حریق تهیه شده است و همچنین ادارات شهرستانی، بخش ها و یگان های مرتبط مانند بسیج، یگان ویژه نیروی انتظامی و سازمان های مردم نهاد تا حد امکان به بیل، شن کش و آتش کوب نیز تجهیز شده است. 
وی با بیان اینکه تمام تلاش ما این است که آتش سوزی جنگل ها پیش از رسیدن به سطح بحران مهار شود، اضافه کرد: بروشورهای آموزشی ترویجی تهیه شده و کلاس های آموزشی ترویجی نیز با هماهنگی مرکز تحقیقات کشاورزی استان برای اعضای سازمان های مردم نهاد و دیگر افراد جامعه برگزار می شود.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان ایلام گفت: سیستم های نوین و پیشرفته روز از جمله دوربین و پهباد برای کنترل جنگل های استان بکارگیری می شود ضمن اینکه هر 48 ساعت یکبار یک پایش توسط سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری از جنگل های استان انجام خواهد شد. 
احمدی اضافه کرد: حریق جنگل های استان را نباید پیچیده کرد زیرا در نهایت سادگی توسط همان عشایر و دامدار منطقه قابل اطفا است و محوریت برنامه های ما هم مشارکت مردم است. 
وی تاکید کرد: هیچکس نمی تواند در اتاقش با کت و شلوار بنشیند و انتظار داشته باشد که حریقی اتفاق نیافتد و اگر نیز افتاد در کمترین زمان خاموش شود بلکه همه باید در عرصه ها مستقر شوند. 
احمدی تصریح کرد: به همین منظور در اداره کل منابع طبیعی استان ایلام هیچ حد و مرز ساعت اداری برای کارکنان وجود ندارد و همه باید به صورت شبانه روزی پای کار باشند. 
وی ادامه داد: با این وجود و با تمام تدابیر اندیشیده شده بدون حمایت مردم و رسانه ها ره به جایی نخواهیم برد و استفاده از پیشرفته ترین فناوری های روز دنیاز نیز نمی تواند به ما در پیشگیری و کنترل حریق در جنگل های استان کمک زیادی بکند. 
وی تصریح کرد: حضور و همراهی مردم را بالاتر از هر کانون قدرت می دانیم و هیچکس نمی تواند ادعا کند بدون کمک و همراهی مردم قادر به کنترل و اطفا حریق در جنگل های استان است.
از گستره 2 میلیون هکتاری استان ایلام یک میلیون و 800 هزار هکتار آن را عرصه های طبیعی تشکیل داده است که سهم جنگل های استان از این میزان 460 هزار هکتار است.
سال گذشته با وقوع 71 فقره آتش سوزی بیش از یک هزار و 300 هکتار در عرصه های طبیعی دچار خسارت شده است./م



منبع :ایرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار