تابناک: دانشجویان دانشگاه اصفهان موفق به طراحی و ساخت ربات کروی شده اند که در همه جهت ها حرکت و از مناطق خطرناک اطلاعات ارسال می کند.
کد خبر: ۲۵۳۳۱
تاریخ انتشار: ۳۱ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۲:۱۴ 20 April 2015
به گزارش تابناک به نقل از روابط عمومی دانشگاه اصفهان ، این ربات توسط فرشاد خادمیان زاده و سمیرا اسیری دانشجویان کارشناسی ارشد مهندسی مکاترونیک دانشگاه اصفهان طراحی شده است.

از کاربردهای این ربات می توان به استفاده از آن در مناطق خطرناک مانند مکان هایی که نشت گاز دارد یا میزان خوردگی در آن بالاست اشاره کرد زیرا این ربات به لحاظ دارا بودن پوسته محافظ کروی، کمترین تاثیر را از محیط می گیرد.

ربات کروی برای صنایع پتروشیمی، نفت و گاز یا مناطق اسیدی نیز کاربرد دارد بطوریکه با اسکن دقیق از کل محیط می تواند میزان آلاینده ها را در هر موقعیت مکانی تخمین بزند و به راحتی منبع نشت گاز را تشخیص دهد.

یکی دیگر از کاربردهای این ربات در صنعت کشاورزی است به این صورت که با فیلمبرداری و پردازش تصاویر آن می تواند محصولات ناسالم را از سالم تمایز دهد و موقعیت آن را به کشاورز اعلام کند.

از این ربات همچنین می توان در خطوط انتقال گاز و نفت استفاده کرد.

این ربات به لحاظ شکل ظاهری به راحتی قادر به حرکت در خطوط لوله انتقال گاز است و می تواند با تجهیزاتی که با خود همراه دارد به صورت هوشمند اطلاعات لازم را از درون لوله استخراج و به واحد عملیاتی انتقال دهد.

ربات کروی هوشمند متشکل از یک پوسته کروی و یک مکانیزم داخلی است که حرکت پوسته را تامین می کند و قابلیت حرکت و چرخش در همه جهت ها را دارد و با توجه به شکل ظاهری، هیچگاه واژگون نمی شود.

از برجسته ترین مزایای این ربات می توان به میزان مصرف انرژی بسیار پایین آن اشاره کرد.

این ربات همواره سطح تماس بسیار کمی با زمین داشته و مکانیزم حرکتی آن به گونه ای طراحی شده که از نیروی گرانش زمین برای حرکت کمک می گیرد و به این دلیل میزان توان مصرفی این ربات بسیار پایین است.

بیشتر ربات ها از سیستم های کنترل رادیویی برای کنترل و هدایت بهره می برند اما ربات کروی، از کنترل بی سیم استفاده می کند که مستقیم به ابزارهایی مانند لپ تاپ و تلفن همراه وصل می شود و در نتیجه، با گوشی، لپ تاپ یا تبلت می توان این ربات را هدایت کرد.

از پردازنده ای آر ام (ARM) در این ربات استفاده شده که امکان تصویربرداری و نقشه برداری از محیط و ارسال اطلاعات به صورت آنلاین (برخط) را میسر می کند.

نیمکره بالایی این ربات خالی است لذا می توان هر گونه ادوات دیگر را به قسمت بالای آن اضافه کرد و همین امر موجب شده این ربات کروی برای امور نظامی کاربرد داشته باشد.

همچنین از هوش مصنوعی و الگوریتم پیشرفته ای مثل شبکه عصبی در این ربات استفاده شده که قدرت یادگیری را به ربات می دهد.

با توجه به اینکه صفحه افقی در این ربات وجود دارد که همواره افقی و ثابت باقی می ماند، دانشجویان طراح این ربات توانسته اند با نصب دوربین بر روی آن و ارسال آنلاین تصاویر به رایانه سرور برای این ربات کاربرد نظارتی تعریف کنند.

این دوربین با قابلیت پردازش تصویر قادر خواهد بود موارد غیر معمول را به اپراتور اطلاع دهد.

این ربات مجهز به ماژول سیم کارت است و در فواصل دور، اپراتور از طریق اینترنت قادر به هدایت ربات خوهد بود.

ربات کروی طراحی شده توسط دانشجویان دانشگاه اصفهان در دهمین دوره مسابقات بین المللی ربوکاپ آزاد ایران موفق به کسب رتبه نخست در لیگ نمایش دانشجویی شد.

دهمین دوره مسابقات بین المللی روبوکاپ آزاد ایران امسال با رقابت 345 تیم از ایران و 12 کشور جهان از 18تا 21 فروردین در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی تهران برگزار شد.

از بین تیم های شرکت کننده 309 تیم از ایران و 36 تیم از کشورهای هلند، سوییس، کانادا، پاکستان، انگلیس، آلمان، چین، مکزیک، آمریکا ، هند،تایلند، مصر،بلژیک و کلمبیا بودند.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
فرشاد میرشکاری
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۲۷ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۹
ربات کروی دوزیست که قادر به حرکت در خشکی و دریا است.
مخترع: فرشاد میرشکاری fmfarshad585@gmail.com
• این ربات قادر است به خوبی در زیر خاک مخفی شود و فقط در یک ثانیه خارج گردد!!
• سرعت و شتاب بالای این ربات به او اجازه می دهد به سرعت در تمامی جهات حرکت کند!
• البته نمونه بزرگتر این ربات (که من طراحی نموده ام) کاملا نظامی بوده و قادر است با سرعتی معادل ۲۰۰کیلومتر بر ساعت در دریا و خشکی حرکت کند و در برابر موشک ها و سایر سلاحها کاملا ایمن است!!
لینک های فیلم طرزکار این ربات:

https://youtu.be/1-tVsoNov5I
http://youtu.be/lFnGV5WSxa0
http://www.aparat.com/v/EeUvh
http://www.namasha.com/v/icxHk1c1
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار