کد خبر: ۲۴۸۰۸۲
تاریخ انتشار: ۳۰ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۴ 19 June 2016

به گزارش «تابناک یزد»، روستای مهرجرد یا مهرگرد یزد در ۱۱ کيلومترى جنوب اردکان و ۲ کيلومترى غرب جاده يزد – اردکان قرار دارد. در مورد وجه تسميه آبادى در کتاب جامع‌ مفيدى آمده است که مهرنگار دختر انوشيروان ساسانى بوده که اين آبادى را بنا نهاد و آن را مهرگرد نام گذاشت که اکنون به مهرجرد معروف شده است. در اين روستا قلعه‌اى کهن وجود دارد که نشان از قدمت آبادى است.
علاوه بر آن مدرسه عتيق که ويرانه بناى گنبدوار آن باقى مانده است، در روستا مشهود است.

قلعه مهرجرد

قلعه مهرجرد

مدرسه عتیق

مدرسه عتیق

احتمال دارد اين بنا ويرانه مسجد مظفريه باشد که بنابر نوشته تاريخ جديد يزد، شرف‌الدين مظفر در سده هشتم در ناحيه ميبد بنا کرده است. مسجد جامع روستا نيز که بر سر در آن تاريخ ۷۷۸ خوانده مى‌شود، از بناهاى جالب توجه روستاست، ضمن اينکه امامزاده‌اى به نام خديجه خاتون که مورد احترام و رجوع اهالى و روستائيان اطراف مى‌باشد در روستا وجود دارد. اين زيارتگاه در دهکده مهرجرد شهر ميبد قرار دارد.

زیارتگاه خدیجه خاتون

زیارتگاه خدیجه خاتون

سر در ورودى آن تجديد بنا شده و دو گلدسته نيز بر آن الحاق شده است. محوطه امام‌زاده نسبتاً بزرگ است و غلام گردشى در سه طرف بقعه تعبيه شده و بر سطح درونى سقف در دوره قاجاريه با آب رنگ نقاشى شده است.

زیارتگاه خدیجه خاتون

زیارتگاه خدیجه خاتون

در اين زيارتگاه، دو تخته سنگ قبر که اهميت و قدمتى جالب توجه دارند ديده مى‌شوند : يکى در پيش اتاق زيارتگاه به ابعاد ۳۲×۴۶ سانتى‌متر نصب گشته و به خط نسخ بر آن عبارت زير نوشته شده است : «اللّه‌اکبر وفات خاتون مرحومه سعيد ستيره صالحه بى‌بى‌ يادگار خاتون بنت صاحب اعظم خواجه نصيرالدين على فى رمضان سنه احدى و ثلثين و ثمانمائه» سنگ ديگر بر ديوار طرف دست چپ همين اتاق به رنگ نخودى و به اندازه ۳۳×۳۳ سانتى‌متر از نوع سنگ‌هاى قرن ششم اين منطقه نصب شده است که خواندن آن به علت تراش بد و ساييدگى ميسر نيست. روستاى مهرجرد در يک منطقه دشتى قرار گرفته و داراى آب و هواى معتدل خشک است.

زیارتگاه خدیجه خاتون

زیارتگاه خدیجه خاتون

تاپ توریسم

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار