تابناک:اگر فعالیتی در این زمینه صورت نگیرد یا ارگان‌ها دیر وارد عمل شوند مشکل چندین برابر می‌شود و اثرات جبران ناپذیری خواهد داشت.
کد خبر: ۲۴۷۲۶
تاریخ انتشار: ۳۰ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۰:۵۸ 19 April 2015
به گزارش تابناک اصفهان، موضوع ورود ریزگردها در کشور ما بیشتر در سال های گذشته متوجه استان های جنوبی بود و استان های در مرکز کمتر در معرض تهدید این نوع آلاینده ها بودند.

با صنعتی تر شدن شهرهای مرکزی ایران و حاکم شدن خشکسالی بر کشور، ریزگردها خود را به استان های جنوب غرب و مرکز کشور هم رساندند و به همین سبب اصفهان نیز در کانون هجوم ریزگردها قرار گرفت.

محیط زیست اصفهان علاوه بر اینکه از سوی کارخانه های صنعتی و دود ناشی از آنها در تنش و تهدید به سر می برد، ورود ریزگردها و حتی افزایش دامنه آن در خود استان ، سلامت مردم اصفهان به ویژه ساکنان شرق را در خطر قرار داده است.

کانون های فرسایشی خاک که برخی از آنها پیش از این خود مانع بروز و ظهور ریزگردها بودند، اکنون به خاکی تهدیدآمیز برای اصفهان تبدیل شده است.

در دولت گذشته این موضوع مطرح شد اما اقدامات عملی در این خصوص به خوبی صورت نگرفت و سبب شد تا وضعیت جلوگیری از افزایش دامنه خاک های فرسایشی و در نهایت پراکندگی ریزگردها در هوا، اصفهان را روز به روز بیشتر در خطر قرار دهد.

سازمان های دولتی، شهرداری و حتی نهادهای نظامی استان نیز در این زمینه وظایفی را بر دوش داشتند که متاسفانه به خوبی به آنها عمل نشد تا وضعیت کنونی محیط زیست اصفهان در بخش آلاینده های خطرناک برای سلامت، به مرز بحران و هشدار نزدیک شد.

با روی کار آمدن زرگرپور از همان ابتدا یکی از دغدغه های دولت، مسائل زیست محیطی اصفهان عنوان شد و وی در بازدید های مکرر از کانون های ریزگرد اصفهان، به اهمیت این مسئله تاکید کرد.

استاندار اصفهان در همین زمینه به تازگی در گفتگو با یکی از خبرگزاری گفت: این مسئله مهم تا چهار ماه گذشته چندان حائز اهمیت قلمداد نمی‌شد و هیچ مسئولی روی این موضع حساس نبود. موضوع ریزگردها از سال 1386 در اصفهان مطرح اما از آن غفلت شده است

وی ادامه داد: دیدن تالاب گاوخونی و شرق اصفهان دلهره و دغدغه‌ها در این خصوص را افزایش و نشان می‌دهد اصفهان تا چند سال آینده با یک بحران عظیم روبه رو خواهد شد.

زرگرپور یکی از مهم‌ترین فعالیت‌ها برای جلوگیری از بلند شدن ریزگردها را تاغ کاری عنوان کرد و گفت: افزایش پوشش گیاهی مناسب با اقلیم منطقه نیاز به آب دارد در حالی که در شرق اصفهان با کمبود منابع آب رو به رو هستیم در نتیجه استفاده از پساب برای کاشت تاغ در این مناطق در دستور کار قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه بررسی انتقال معادن گچ، شن و ماسه و ... در حال انجام و اداره منابع طبیعی موظف به ارایه یک برنامه دو ساله برای تثبیت 10 هزار هکتار از شنزارهای منطقه شده است، اضافه کرد: ارتش، سپاه و شهرداری‌ها موظف هستند در تثبیت شنزارهای شرق اصفهان وارد عمل شوند.

استاندار اصفهان با اشاره به اینکه مدیران شهری باید پنج هزار هکتار از شنزارهای شرق را تثبیت کنند چراکه حرکت این شن‌ها اصفهان را در معرض خطر قرار می‌دهد، تاکید کرد: اگر فعالیتی در این زمینه صورت نگیرد یا ارگان‌ها دیر وارد عمل شوند مشکل چندین برابر می‌شود و اثرات جبران ناپذیری خواهد داشت.

طی روزهای اخیر با گرد و غباری شدن هوای اصفهان همزمان با چندین استان کشور و حاکم شدن ابر غبار بر فراز شهر اصفهان و حتی در برخی شهرستان های این استان، نشان از آن دارد که ریزگردها شدیدتر از گذشته به زندگی مردم نزدیک شده اند.

اقداماتی که استاندار اصفهان از آنها سخن به میان آورد، هنوز روی میز کار مدیران قرار دارد و به مرحله اجرا و عمل نرسیده است که به همین دلیل، در حال حاضر سلامت مردم اصفهان هنوز تابع سینوس شرایط است.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار