طبق یک آمار حدود ۲۰ میلیون نفر در کشور سیگار می کشند که از این تعداد بین ۸.۵ تا ۱۰ میلیون نفر به عنوان افراد معتاد به مصرف نیکوتین شناخته شده اند.
کد خبر: ۲۳۸۴۵۲
تاریخ انتشار: ۱۱ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۶ 31 May 2016

به گزارش تابناک یزد،برهمین اساس، پایش‌های انجام شده در قالب طرح یاس نشان می دهد 17 درصد مردان یزدی به صورت مستمر و دائمی سیگار می‌کشند و علاوه بر این، 9 درصد از مردان و سه درصد از زنان استان نیز قلیان مصرف می‌کنند.

هرچند که محمد رضا تابش نماینده اردکان در مجلس شورای اسلامی چند وقت پیش اعلام کرد که در استان يزد در مجموع 30 درصد جوانان به مصرف مواد دخاني سيگار و قليان ‌معتاد هستند. به هر روی این آمارها در حالی ارائه می شود که سالانه 10 هزار میلیارد تومان برای خرید سیگار و درمان بیماری های ناشی از آن در ایران هزینه می شود.

دکتر نصیر دهقان عضو جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات ایران می گوید: بر اساس آمار حاصل از تعداد افراد سیگاری، میزان مصرف روزانه سیگار آنها و قیمت فعلی سیگار، همچنین سالانه دو برابر هزینه خرید سیگار در کشور صرف درمان بیماری های ناشی از مصرف این ماده دخانی می شود.

او برآورد کرد: طبق یک آمار حدود 20 میلیون نفر در کشور سیگار می کشند که از این تعداد بین 8.5 تا 10 میلیون نفر به عنوان افراد معتاد به مصرف نیکوتین شناخته شده اند.

دهقان با بیان اینکه افرادی که روزانه کمتر از پنج نخ سیگار می کشند به عنوان معتادان به مصرف نیکوتین به شمار نمی آیند، گفت: معتادان نیکوتین به طور متوسط روزانه بین هشت تا 10 نخ سیگار مصرف می کنند ولی در بین آنها افرادی نیز هستند که بین 40 تا 80 نخ سیگار در طول روز استفاده می کنند.

به گفته او، نتایج تحقیقات نشان می دهد که هر نخ سیگار هشت دقیقه از عمر انسان را کاهش می دهد و در هر شش ثانیه یک نفر در جهان در اثر استعمال دخانیات جان خود را از دست می دهد.

عضو جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات ایران همچنین به معرفی جایگزین هایی برای سیگار در زندگی روزانه افراد سیگاری اشاره کرد و گفت: بر اساس مباحث مطرح شده در حوزه روان درمانی و رفتار درمانی افراد سیگاری، لازم است به معرفی جایگزین هایی برای سیگار به این دسته از افراد توجه شود.

دهقان با بیان اینکه از این طریق می توان سیکل معیوب مصرف مداوم و عادتی سیگار را شناسایی و با ارایه راهکاری جایگزین های مناسبی به آنها معرفی کرد، گفت: افزایش مصرف آب روزانه، انجام 20 تا 30 دقیقه ورزش و نرمش و به طور کلی تغییر سبک زندگی می تواند در این مسیر بسیار کمک کننده باشد.


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار