کد خبر: ۲۰۹۱۳۶
تاریخ انتشار: ۲۱ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۶:۴۰ 09 April 2016


رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان کرج با اشاره به ایجاد نخستین تالاب مصنوعی فاضلاب در این شهرستان گفت: با توجه به نزدیک شدن روزهای گرم سال، این پهنه آبی بهترین منبع برای انتشار بیماری ها است.

حمیدرضا لشگری روز شنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: این پهنه آبی در منطقه ای بین کمالشهر، خرمدشت، مهدی آباد و قزل حصار استان البرز تشکیل شده است.

وی اظهار داشت: با رشد جمعیت و افزایش ساخت و ساز در این مناطق و شکل و بافت خاص خاک این منطقه که سطح نفوذ پائینی دارد، معضل جدی وجود روان آب ها و فاضلاب ها در این منطقه به یک چالش زیست محیطی و بهداشتی برای کلانشهر کرج تبدیل شده است.

وی گفت: با توجه به بارش های خوبی که اخیرا داشته ایم، حجم آب نهر سیاه جوی و کانال مهدی آباد و تجمیع آب در قسمتی از اراضی بایر منطقه قزل حصار منجر به ایجاد یک پهنه آبی شده به طوری که می توان گفت اولین تالاب مصنوعی از فاضلاب را شاهد هستیم.

لشگری با اشاره به اینکه تعدادی از پرندگان مهاجر نظیر؛ آگرت کوچک و گاوچرانک در حاشیه این پهنه آبی فرود آمده و این منطقه را به عنوان زیستگاه موقت خود انتخاب کرده اند، افزود: به علت آغشته شدن آبهای سطحی با فاضلاب های خانگی دراین محل، احتمال سرایت انواع بیماری به پرندگان و شیوع آن از این طریق بسیار جدی است.

وی به نبود مدیریت پسماند در استان اشاره کرد و بیان داشت:همیشه در این گونه مواقع سخن از نبود اعتبارات است که منجر به نداشتن سیستم جمع آوری پساب و راه اندازی تصفیه خانه های مناسب می شود.

معاون اداره کل حفاظت محیط زیست استان البرز گفت: آیا در این گونه مواقع توان دستگاه های اجرائی به حدی نیست که این فاضلاب را از دسترس مناطق مسکونی و اراضی زراعی خارج و یا دور کنند؟

وی با بیان اینکه حداقل می توان آن را به سمت تصفیه خانه ماهدشت هدایت و یا کانال را سرپوشیده کرد، افزود: متاسفانه وضعیت خاک این منطقه به طوری است که حتی از زیرزمین خانه های مسکونی این مناطق آب بیرون می زند و به همین منظور حدود 10 سال پیش کلنگ ساخت تصفیه خانه در این منطقه برزمین زده شد ولی هنوز کاری صورت نگرفته است.

وی یادآور شد: هر سال در فصل بارندگی و بهار با این معضل روبرو هستیم ولی امسال به دلیل افزایش بارندگی شاهد افزایش حجم و وسعت آن هستیم.

لشگری گفت: دربسیاری از کشورهای بی آب و کم آب ، زمان بارندگی، این گونه روان آب ها هدایت و برای زمان بی آبی ذخیره می شوند ولی در کشور ما به دلیل نبود مدیریت مناسب در این حوزه، روان آب ها رها و با فاضلاب تجمیع و یک پهنه آبی و یا کانال های آبی آلوده را تشکیل می دهند.

وی همچنین با اشاره به اینکه ساکنان این مناطق را افرادی ضعیف تشکیل می دهند، افزود: یک خطر دیگر این گونه آب ها، احتمال بازی و شنا کردن بچه ها در این آب ها است که علاوه بر اینکه این آب ها دارای انواع آلودگی ها است به دلیل باتلاقی بودن آن خطر گرفتار شدن بچه ها را نیز دارد.

وی اظهار داشت: همچنین با گرم شدن هوا این آب ها ،کانونی برای تخم ریزی پشه ها و دیگر حشرات و شیوع بیماری های واگیر هستند.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان کرج با اشاره به اینکه ما از مسئولین نمی خواهیم که ره صدساله را یک شبه بروند، گفت: حداقل از مسئولان می خواهیم تا این آب ها را عبور دهند زیرا بر اساس برنامه زمان بندی ارائه شده از سوی مسئولین ذیربط، 20 سال زمان می برد تا سیستم جمع آوری پساب کلانشهر کرج و راه اندازی تصفیه خانه های استاندارد را داشته باشیم.

وی افزود: از متولیان امور بهداشتی استان می خواهیم تا پیگیر دور کردن این منبع آلودگی و یا سرپوشیده کردن کانال آن باشند و این کانال آلودگی را از مناطق مسکونی دور کنند.

لشگری با اشاره به طرح این موضوع به استاندار البرز، بیان داشت: استاندار قول دادند که موضوع معضل نهر سیاه جوی و وضعیت فاضلاب استان را به صورت یک پیشنهاد در سفر هیات دولت برای جذب اعتبار ویژه ببرند ولی متاسفانه موضوع سفر هیات دولت تا کنون فقط در حد حرف مانده است.

در سال گذشته هیاتی متشکل از دادستان شهرستان کرج و مسئولین حفاظت محیط زیست استان البرز بازدیدی از کانال سیاه جوی و تصفیه خانه غیراستاندارد ماهدشت و همچنین آبیاری مزارع کشاورزی با این آب ها داشتند که مقرر شد دادستان شهرستان کرج پیگیری و دستورات لازم برای رفع این معضل را داشته باشد.

در تماسی که خبرنگار ایرنا با حاجی رضاشاه کرمی ، دادستان شهرستان کرج درباره ی این موضوع داشت، وی عنوان کرد که موضوع در شورای تامین استان مطرح شد و استاندار البرز نیز به کمیته مسایل بهداشتی و زیست محیطی استان دستور دادند تا موضوع را برطرف شدن کامل معضل پیگیری کنند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار