یک استاد دانشگاه کرمانشاه، با اشاره به ریشه تاریخی آداب و رسوم نوروز در ادبیات کردی، گفت: داستان ها و آداب و رسوم کردی در خصوص پیشینه عید باستانی نوروز در ادبیات کردی کرمانشاه و کردسستان از هم جدا نیست.
کد خبر: ۱۹۶۷۸۰
تاریخ انتشار: ۲۲ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۲:۳۸ 12 March 2016
یک استاد دانشگاه کرمانشاه، با اشاره به ریشه تاریخی آداب و رسوم نوروز در ادبیات کردی، گفت: داستان ها و آداب و رسوم کردی در خصوص پیشینه عید باستانی نوروز در ادبیات کردی کرمانشاه و کردسستان از هم جدا نیست.

سارا عظیمی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، در خصوص پیشینه عید باستانی نوروز، گفت: در ایران باستان، 25 روز قبل از آغاز سال جدید توسط حکومت 12 ستون از خشت خام در میدان اصلی شهر ایجاد می شد که دارای گونه های مختلفی از گندم و جو بود. 

وی ادامه داد: در ششمین روز از آغاز فروردین، گونه های گیاهی کاشته شده با ساز و دهل و شادمانی درو می شد که این هدف با ماندگاری رزق و روزی بیشتر در ایران باستان انجام می شد. 

به گفته این استاد دانشگاه، نوروز در داستان های کردی با نام 'نو،روز' و در برخی از مواقع 'نه، روز' اشاره شده و در این داستان ها به آداب و رسوم مختلف مردم کردنشین در آغاز سال جدید اشاره شده است. 

عظیمی تصریح کرد: در داستان های کردی در خصوص پیشینه عید نوروز آمده، «کیومرث» یک کرد بوده که با دشمنی اهریمنی در کوهستان های زاگرس جنگیده و بر او پیروز شده است. 

استاد دانشگاه گنجینه هنر کرمانشاه، افزود: کیومرث پس از تسلط بر اهریمن، با استفاده از برج های آتش، 9 شبانه روز شهر را مثل روز روشن کرد و به همین دلیل 'نه روز' آغاز سال جدید در ادبیات کردی،با این عنوان نامگذاری شده است. 

این مردم شناس از 'شال اندازی' به عنوان یکی از آداب و رسوم قوم کرد در ایام نوروز یاد کرد و گفت: این رسم که روشی برای گرفتن عیدی از بزرگان بوده در مناطق مختلف استان کرمانشاه نام های متعددی داشته که در منطقه اورامانات با عنوان 'شال درکی' از آن یاد می شود.

وی از 'کله وار شمه' به عنوان مراسمی در بین اقوام کرد در چهارشنبه آخر سال یاد کرد و افزود: این مراسم در دامن طبیعت انجام می شد و اکنون بسیاری از آداب و سوم سنتی اقوام کرد در نوروز کمرنگ شده است.

عظیمی یادآور شد، در این مراسم قسمتی از موی فرزند به دست مادر قیچی می شد و با هدف دور شدن غم، رنج و بیماری در طبعیت رها می شد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار