در 20 کیلومتری غرب کازرون،شهر بیشاپور واقع شده است که علی رقم داشتن آثار کهن تاریخی،بخاطر لطف مسئولان راهسازی،هنوز در فهرست آثار جهانی ثبت نشده.این جاده هایی که با انفجار بمب های متعدد ساخته می شوند،خسارات جبران ناپذیری را بر بدنه فرهنگ و تاریخمان وارد خواهند کرد.
کد خبر: ۱۹۶۲۸
تاریخ انتشار: ۱۸ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۱:۲۲ 07 April 2015
 تابناک فارس:
بیشاپور از شهرهای تایخی ایران است و منطقه تنگ چوگان که شامل غار شاهپور، چشمه ساسان و چند غار پیش از تاریخ دیگر میشود،در حال حاضر اسیر غبار انفجارهایی شده که مانع دیده شدن این منطقه در دنیا می شود.
متاسفانه لطف مسئولان زیاد شامل حال این منطقه نشده.در عوض شهر بیشاپور مورد لطف های گوناگون دیگری از جمله انفجار بمب و ساخت جاده واقع شده.
مجسمه شاپور(بنیانگذار سلسله ساسانی قدمتی ۱۷۰۰ ساله داشته و دارای هفت متر ارتفاع است و در دهانه غاری به همین نام قرار دارد)،هنوز در فهرست آثار جهانی ثبت نشده که دلیلش همین جاده ایست که با صدای ساز و دهل در حال احداث است.
نکته جالب تر اینجاست که مسئولان می گویند تنها دلیل عدم تغییر مسیر این جاده،فقدان بودجه است.و این در حالیست که پروژه ساخت جاده ای دیگر هم با بودجه مکفی در این مکان کلید خورده است.
به واقع اگر مشکل کمبود بودجه است و مسئولان از صمیم قلب خواهان عبور جاده از این منطقه نیستند و از سر اجبار تن به این کار می دهند،پس چرا دوباره بودجه برای ساخت جاده و نابودی آثار باستانی اختصاص داده می شود؟
این فعالیت ها نه تنها تهدیدی برای این مجسمه و غار شاهپور به حساب می آید، بلکه حتی برای آثار مطالعه نشده دیگری مانند حجاری موجود در فاصله ۵۰متری از محل انفجارها و همچنین سایر آثار احتمالی مدفون در زیر خاک نیز محسوب می شود.

تنگ چوگان چندین اثر شاخص تاریخی شامل شش نقش برجسته ساسانی، غار و مجسمه شاهپور و قلعه دختر را در خود جای داده که جاده مذکور به طور حتم تهدیدی بارز برای آنها و به ویژه برای نقوش برجسته موجود در این تنگه محسوب می شود زیرا در صورت احداث جاده بار ترافیکی زیادی به آن منتقل خواهد شد و کامیونها، اتوبوس ها و سایر وسایل نقلیه در نهایت از فاصله ۱۰ تا ۳۰ متری این نقوش عبور خواهند کرد.

در این تنگه باستانی چند غار پیش از تاریخ شناسایی شده و همچنین ردیف سنگ چینی طی سال های گذشته کشف شد که اکنون کاملا در زیر آسفالت جاده موجود در تنگ چوگان قرار دارد.

احداث این جاده در حالی در دستور کار مسئولان ذی ربط قرار گرفت که سالهاست برخی از اهالی روستاهای موجود در تنگ چوگان در انتظار دریافت تسهیلات و مجوزهای لازم برای تبدیل منازل خود به اماکن گردشگرپذیر هستند ولی نه تنها این تسهیلات و زیرساخت ها به گونه ای مناسب در اختیار آنها قرار نگرفته، بلکه حتی شاهدیم که با احداث جاده مذکور برخی از پتانسیل های تاریخی موجود در این محوطه باستانی با تهدیدهای جدی مواجه می شوند.

در آخر اینکه

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان فارس به مهر گفته: به محض اعلام این گزارش، میراث فرهنگی فارس جلوی فعالیت راهسازی را گرفت.

مصیب امیری افزود: در این راستا پرونده ای تشکیل و برای رسیدگی به دادسرای شهرستان کازرون ارسال شده است.


انفجارهای مربوط به عملیات راهسازی

جاده ای که جلوی دیده شدن تاریخمان ایستاده است




سطح حجاری شده مربوط به دوران ساسانی در فاصله ۵۰متری محل انفجار

جاده ای که جلوی دیده شدن تاریخمان ایستاده است
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار