رئیس انجمن نجوم کرمانشاه از برگزاری بیستمین سالگرد انجمن نجوم کرمانشاه خبر داد و گفت: احداث رصدخانه ای برای انجام فعالیت های نجوم و ستاره شناسی در استان ضروری است.
کد خبر: ۱۹۵۱۸۹
تاریخ انتشار: ۱۹ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۰:۳۳ 09 March 2016
رئیس انجمن نجوم کرمانشاه از برگزاری بیستمین سالگرد انجمن نجوم کرمانشاه خبر داد و گفت: احداث رصدخانه ای برای انجام فعالیت های نجوم و ستاره شناسی در استان ضروری است.

محمد علی خدایاری در گفتگو با خبرنگار مهر، از برگزاری مراسم بیستمین سالگرد تاسیس انجمن نجوم کرمانشاه با حضور جمعی از مسئولان استان خبر داد و اظهار داشت: انجمن نجوم کرمانشاه به صورت رسمی و هفتگی از سال ۷۵ شروع به فعالیت کرده است و در حال حاضر با آموزش علم نجوم و ستاره شناسی به علاقمندان توانسته در راستای افزایش اطلاعات نجومی در سطح جامعه تلاش در خور توجهی داشته باشد.

وی افزود: علاقمندان به علم نجوم جهت آگاهی بیشتر در این راستا با استفاده از ابزاری ساده و آناتومی و البته شرکت در کارگاه های آموزشی نیز می توانند به فعالیت بپردازند و از دریای پر عظمت دنیای کهکشان ها و ستاره ها اطلاعاتی کسب کنند.

خدایاری با اشاره به ۲۷ بهمن ماه ۵۷ به عنوان اولین سالروز انجمن نجوم کرمانشاه گفت: به دلیل برگزاری انتخابات، مراسم بیستمین سالروز تاسیس انجمن نجوم کرمانشاه در ۲۱ اسفند امسال در محل دائمی فرهنگسرای آیت الله نجومی برگزار خواهد شد.

رئیس انجمن نجوم کرمانشاه خاطر نشان کرد: همچنین طی این سال ها بیش از هزار جلسه آموزشی، ده ها سمینار و صدها جلسه رصد و استهلال ماه های مبارک رمضان، خورشید و ماه گرفتگی و ... در سطح شهر و برخی ارتفاعات شهرستان ها با تیم متخصص رصدی کرمانشاه و گاه با حضور اعضا انجمن دیگر استان ها صورت گرفته است.

خدایاری در ادامه بیان کرد: اعضا انجمن متشکل از افراد متعدد و علاقمند به علم ستاره شناسی هستند که با حضور در این کارگاه آموزشی به صورت مستمر در فرهنگسرای آیت الله نجومی بر سطح اطلاعات نجومی آنها افزوده خواهد شد.

وی گفت: امیدواریم با مساعدت و همکاری مسئولان بتوانیم در ترویج و گسترش علم نجوم و تخصیص اعتبار جهت تجهیز وسائل تخصصی و ضروری مورد نیاز در آینده اقدامات خوبی انجام شود.

خدایاری تاکید کرد: بسیاری از استانها دارای امکانات مناسبی به ویژه رصدخانه ثابت و مجهز هستند که امیدواریم در شهر ما نیز احداث رصد خانه ای مناسب و در خور شان استان کرمانشاه از اولویت های مسئولان و به ویژه نمایندگان مجلس دهم باشد.

رئیس انجمن نجوم کرمانشاه با اشاره به تدوین و چاپ کتابی در خصوص تاریخچه فعالیت های نجومی کرمانشاه از سوی نویسنده و محقق سوئدی با حضور در استان، ابراز داشت: برخی از تجهیزات و ابزار آماتوری توسط اعضا انجمن و به صورت شخصی تهیه شده و برخی دیگر از تجهیزات از جمله تلسکوپ، عینک های خورشیدی و ... به صورت اهدایی از انجمن های نجوم در سراسر دنیا در راستای ارتباطات و تبادل فعالیت های نجومی کسب و تهیه شده است.

خدایاری لزوم آگاهی از فعالیت های اجرام آسمانی و دستاوردهای نجومی را برای علاقمندان و دوستداران این علم در این برهه از زمان با اهمیت دانست و تصریح کرد: همانطور که در اقیانوس، دنیایی از موجودات گوناگون فعالیت دارند در کهکشان و فضا نیز هر روز اکتشافات بسیاری صورت می گیرد که برای انسانها قابل اهمیت و سرنوشت ساز است.

وی آگاهی از علم نجوم را پلی برای ارتباط نزدیک تر با خالق هستی دانست و گفت: بر اساس روایت متعدد جهان دارای نظم و در گسترده ای فراتر از تصور انسان ها است که با مشاهده برخی از هزاران اجرام آسمانی، سحابی ها، سیاره ها، ستاره ها، کهکشان ها و ... می توان به بخشی از قدرت عظیم خداوند پی ببریم.

رئیس انجمن نجوم کرمانشاه با تاکید بر مصوباتی جهت احداث رصدخانه کرمانشاه برای مشاهده رویدادهای علم نجوم و برخی استهلال های متناسب با ایام خاصی در سالهای قبل اظهار داشت: ساخت سینما، کتابخانه، سالن غذاخوری و مجتمع فرهنگی جایگاه خود را دارد اما بهترین مکان برای احداث رصدخانه در محل پارک شیرین کرمانشاه و یا محیطی است که از نظر ارتفاع و موقعیت مکانی جایگاه ویژه ای برای رصد آسمان را دارا باشد که امیدواریم مسئولان در برنامه های خود به این موضوع توجه کنند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار