تابناک: رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت خمینی شهر گفت: توسعه صنعت گردشگری در خمینی‌شهر با توجه به ظرفیت‌های بالای این شهر می‌تواند مشکل اشتغال را کاهش داده و از آمار بالای بیکاری بکاهد.
کد خبر: ۱۹۱۰۰
تاریخ انتشار: ۱۷ فروردين ۱۳۹۴ - ۰۸:۰۷ 06 April 2015

اسماعیل نادری در گفت وگو با خبرنگار تسنیم با اشاره به تراکم بالای شهرستان خمینی شهر از نظر جمعیت و نزدیکی این شهرستان با اصفهان اظهار داشت: خمینی‌شهر یک شهرستان مهاجر پذیر بوده که افزوده شدن افراد جویای کار از یک طرف و عدم احداث کارخانجات جدید و تعطیلی مراکز تولیدی به خاطر مشکلات اقتصادی از سوی دیگر موجب شده تا خمینی شهر با توجه به جمعیتش، بالاترین آمار بیکاری را در استان داشته باشد.

وی افزود: ایجاد حجم بالای نقدینگی بانک ها در کشور و عدم تعامل موسسات مالی و سود زیاد بانکی و کمبود زمین از یک طرف و حل بحران بیکاری شهرستان از طرف دیگر ما را مجاب می‌سازد به مشاغل ریشه‌دار و ایده‌های جدید در این شهرستان رو بیاوریم تا بدون نیاز به ساخت شهرک های جدید، با کمترین هزینه، بالاترین اشتغال زائی و تولید را داشته باشیم.

بیکاری در خمینی‌شهر، مشکلات اقتصادی زیادی به‌وجود آورده است

رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت خمینی شهر تصریح کرد: افتتاح 3 شهرک صنایع غذایی، حوله بافی و برق و الکترونیک می تواند حداکثر 5 هزار نفر اشتغال زائی مستقیم داشته باشد، این در حالی است که خمینی شهر با داشتن آمار 14 درصد بیکاری، نزدیک 50 هزار نفر بیکار را در خود جای داده که این رقم هر ساله افزوده می شود.

وی بیان داشت: در شهرک برق و الکترونیک خمینی شهر زمین ها واگذار شده اما استقبال خوب نبوده اما در شهرک صنایع غذایی کمبود زمین داریم به طوری که سرمایه‌گذار زیاد است ولی زمینی باقی نمانده و با توجه به عدم وجود زمین جدید در آن منطقه برای تزریق به شهرک صنایع غذایی امیدوار هستیم مسئولان استان و فرمانداری با ما همکاری کرده و بخشی از زمین های شهرک برق و الکترونیک را به این بخش واگذار کنند.

نادری گفت: با افتتاح شهرک برق و الکترونیک به دلیل نیاز به افراد تحصیل کرده و دانشگاهی زیاد در این رشته، بخشی از ظرفیت‌های اشتغال از شهرستان خارج می شود و افراد غیر بومی از شهرهای اطراف در آن استخدام می شوند، این در حالی است که در شهرک های حوله بافی و صنایع غذایی، افراد بومی هستند و نیروها به تحصیلات دانشگاهی نیاز ندارند.

وی خاطرنشان کرد: از جمله مشاغل خانگی شهرستان خمینی شهر می توان به تولید خاتم، نان خانگی و قالی بافی اشاره کرد که خمینی شهر با داشتن 200 نفر بیمه شده هنرمند خاتم کار، بزرگترین قطب تولید خاتم در کشور است که چون مرحله آخر چسباندن آن در اصفهان انجام می شود و در خمینی شهر نمایشگاه مرکزی فروش این محصول نیست متاسفانه به اسم اصفهان شناخته می شود و دلالی در این بازار زیاد است.

توسعه گردشگری در خمینی‌شهر راه‌ رفع مشکل اشتغال است

رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت خمینی شهر اظهار داشت: میراث فرهنگی نیز برنامه های خوبی برای خاتم در نظر دارد که اگر اعتبار جذب شود و برنامه ها عملی شود، می تواند با الگوگیری از کار در کشورهای جنوب شرق آسیا و تولید چند مرحله ای محصولات در خانه ها و مراکز کوچک به جای مراکز تولیدی بزرگ، بخشی از اشتغال شهرستان را جبران کند و تمامی این برنامه ریزی ها، در پی رونق گردشگری شهرستان است که ما امیدوار هستیم گردشگری در شهرستان جان بگیرد.

وی اظهار داشت: در شهرستان بیش از 250 نفر در زمینه تولید نان خانگی سده‌ای و درچه ای که هر دو منحصر به فرد و قابل ثبت هستند، مشغول به فعالیت هستند که 180 نفر از آن ها آرد دولتی دریافت می کنند و اداره صنعت، بر نحوه قیمت گذاری تمامی این واحد های تولید نان که بیش از 90 درصد آنان، زنان سرپرست خانوار هستند، نظارت دارد.

نادری خاطرنشان کرد: شورای شهر درچه به دنبال ثبت نان خاص این شهر است و اگر ما بتوانیم این دو نان را مانند نان کمشچه بسته بندی کنیم و به شهرهای دیگر بفرستیم علاوه بر اشتغال زایی، ارزش افزوده و بهره وری نیز در پی دارد.

بخش خصوصی از قالیبافان خانگی حمایت کنند

وی بیان اینکه خمینی شهر دارای 12 هزار قالیباف خانگی است، افزود: 6 هزار نفر از آنان بیمه شده اند و خمینی شهر در این زمینه رتبه دوم استان را بعد از شهرستان اصفهان دارد.

رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت خمینی  شهر با اشاره به مشکلات قالیبافان خمینی شهر تصریح کرد: مشکل اصلی قالیبافان شهرستان، نبود طرح های جدید و پیش خرید محصولات توسط بخش خصوصی و اتحادیه است در صورتی که اگر اتحادیه به طراحان، سفارش بدهد و الگوهای جدید در شهرستان بافته شود، علاوه بر قالیبافان خانگی، کارگاه قالی بافی نیز جانی دوباره می‌گیرند.


منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار