قليان، با اين كه در ظاهر كمتر از سيگار مصرف مي شود، اما حجم دودي كه از آن وارد بدن مي شود، 10تا20 برابر دود ناشي از مصرف سيگار است.
کد خبر: ۱۷۷۱۹۰
تاریخ انتشار: ۱۸ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۸:۱۰ 07 February 2016
تابناک فارس به نقل از باشگاه خبرنگاران:رییس مرکز بهداشت شهدای والفجر با اشاره هفته ملی مبارزه با سرطان، از هشتم تا پانزدهم بهمن، گفت: امسال، این هفته با شعار "ما می توانیم، من می توانم با سرطان مبارزه کنم" گرامی داشته می شود.

دکتر "عبدالحسین فرح بخش" با بیان اینکه روز چهارم فوریه، مصادف با پانزدهم بهمن، روز جهانی مبارزه با سرطان است، افزود: شایع ترین سرطان‌ها در میان مردان، سرطان ریه، پروستات، روده بزرگ، معده و کبد  و در میان زنان هم، سرطان سینه، کولورکتال، ریه، گردن رحم، و سرطان معده است.

او عوامل خطر بیماری سرطان را شاخص توده بدنی بالا، مصرف کم میوه و سبزیجات، عدم فعالیت بدنی، مصرف دخانیات و مصرف الکل دانست و گفت: دخانیات به عنوان عامل خطر ثابت شده در ایجاد حداقل هشت نوع سرطان، از جمله سرطان دهان، حنجره، ریه، پانکراس، مثانه، کلیه، مری و معده و عامل احتمالی در سرطان های روده بزرگ، دهانه رحم، سرطان خون، کبد، غدد فوق کلیوی، کیسه صفرا،حفره بینی و سینوس ها است.

مسوول واحد مبارزه با بیماری های غیرواگیر این مرکز در رابطه با مصرف دخانیات، گفـت: اغلب افراد تصور مي كنند مصرف دخانيات فقط كشيدن سيگار است، در حالي كه هر ماده يا فرآورده اي كه تمام يا بخشي از ماده خام تشكيل دهنده آن، گياه توتون، تنباكو يا مشتقات آن باشد، جزو دخانيات محسوب شده و خطرات مصرف سيگار را دارد، بنابراين پيپ، قليان و يا موارد مشابه هم، مواد دخاني محسوب مي شوند.

دکتر "نگار میرزاد" ادامه داد: توتون همراه با كاغذ و فيلتر و برخي افزودني ها، مواد تشكيل دهنده اصلي سيگار هستند و سوختن اين مواد با هم، موجب پديد آمدن بيش از چهار هزار ماده سمي و80ماده سرطان زا مي شود؛ شواهد نشان مي دهند كه مصرف انواع محصولات دخاني مانند سيگار، پيپ و قليان، به هرشكلي مضر بوده و باعث مرگ و مير و ناتواني مي شود.

او در رابطه با مضرات مصرف سیگار و پیپ و قلیان، یادآور شد: سيگار برگ، در واقع توتون پيچيده شده در برگ تنباكو است و معمولا مقدار توتون اين سيگارها، چند برابر سيگارهاي معمولي و گاهي به اندازه 20سيگار معمولي است؛ در پيپ هم، دود ناشي از آن در مقايسه با سيگار، قليايي تر است و بنابراين بدون استنشاق مستقيم در ريه، موجب اعتياد مصرف كنندگان و اطرافيان فرد مي شود.

دکتر میرزاد با بیان اینکه ميزان توتون استفاده شده در پيپ بيشتر است و دودي معادل سوختن چند نخ سيگار ايجاد مي كند، اضافه کرد: ثابت شده است که مصرف كنندگان پيپ بيشتر به بيماري هاي ريوي و سرطان هاي دهان، سر، گردن، حنجره، مري و ريه مبتلا مي شوند.

این مسوول مبارزه با بیماری های غیرواگیر، در خصوص قلیان که عده ای از جوانان آن به آن، به دید یک تفریح نگاه می کنند، گفت: قليان، با اين كه در ظاهر كمتر از سيگار مصرف مي شود، اما حجم دودي كه از آن وارد بدن مي شود، 10تا20 برابر دود ناشي از مصرف سيگار است، يك نخ سيگار به طور معمول، 500سي سي تا يك ليتر دود توليد مي كند؛ اما يك بار استفاده از قليان، 10تا20ليتر دود توليد می کند و در واقع، يك نوبت قليان كشيدن برابر با استعمال 70نخ سيگار است.

او اضافه کرد: از سوی ديگر، سيگار معمولا" انفرادي مصرف مي شود، اما از يك قليان، چندين نفر و با مدت طولاني تر استفاده مي كنند كه حتي اگر با سر يك بار مصرف قليان استفاده شود، از انتقال بيماري ها جلوگيري نمي كند، زیرا باكتري ها و ويروس ها در داخل لوله قليان باقي مانده و مي تواند ناقل بيماري هاي خطرناكي مانند سل و هپاتيت باشد و ضروری است براي تعيين خطرات مصرف دخانيات براي يك فرد، ميزان مصرف و نوع آن را در نظر داشت.
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
Miriam
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۳۹ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۰
کاشکی بفهمند و نکشند
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۵۸ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۱
نکش انقدددددررررررررررررررررررررر
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار