در تقویم جمهوری اسلامی ایران ، ۲۹ دی ماه به عنوان روز هوای پاک نام‌گذاری شده است و این درحالیست که کمتر راهکاری عملی در این راستا ارائه و منجر به تحقق این آرمان حیاتی می‌شود.
کد خبر: ۱۶۷۶۳۷
تاریخ انتشار: ۰۲ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۱:۲۸ 22 January 2016
به گزارش تابناک رضوی ، در هفته ای گذشت مردم و مسئولین به استقبال هفته هوای پاکی رفتند که رشد آلایندگی های زیست محيطی ، هوای اکثر شهرهای کشور را به مرز هشدار رسانده بود و تناقضی آشکار از عدم تطبق تقویم رسمی و ماهیت واقعی کشور را رقم زده بود.

امروزه در كشورهای پیشرفته، حفظ محیط‌زیست، بخشی عمده از برنامه‌ریزی های مدیران را تشكیل می‌دهد . بنا براین نبايد نکته را از یاد برد که لازمه داشتن محیط زیستی سالم ، بهره مندی يك شهر از ناوگان حمل و نقل سالم است.

برگزاری سالیانه و مقطعی همایش هاي دوچرخه سواری و حتی راه اندازی ایستگاه های دوچرخه در شهر بدون فرهنگسازی مناسب و نیز سمینارهای گوناگون و تخصصی در مشهد و دیگر شهرهای ایران که بی شک با هدف توسعه فرهنگ توجه به محیط زیست و بهره مندی عموم جامعه علی الخصوص آیندگان از نعمت خدادادی هوای پاک برگزار می شود، تا به امروز نتوانسته است تاثیری بر روند صعودی  آلایندگی های محیطی بگذارد.

نقطه مشترکی که از منظر اکثر شهروندان و صاحب نظران و مسئولین امر در این حوزه وجود دارد ارتباط مستقیم حمل و نقل شهری با محیط زیست پیرامونی هر جامعه است. متاسفانه در سالهای اخیر و با استفاده بی حساب و کتاب جامعه از خودروهای شخصی و عدم سیاست گذاری دقیق و علمی دولت در این حوزه ، شاهد یک تهاجم بی مهابا از سوی خودروهای شخصی به محیط زیست بوده ایم.کافی است برای اثبات این ادعا نگاهی به خیابانهای شهرهایمان بیندازیم تا این موضوع را به وضوع مشاهده کنیم که از میان یک جامعه آماری 100 خودرویی،  بیش از 50 درصد آنها توسط رانندگان تک سرنشین اداره می شود.

بنا بر این گزارش ، علی رغم فعالیت سازمان های حمل و نقل با پسوندهای گوناگون و برنامه ریزی و اجرای ایده های گونان در این زمینه ، متاسفانه هنوز اقدامی شایسته و کارآمد در این باره انجام نشده است و هر روز شاهد حضور روزافزون شهروندان در بیمارستانها و درمانگاهها و سرفه های آزاردهنده آنان بر اثر این بی برنامگی هستیم.

راه اندازی ایستگاههای تحویل دوچرخه در شهرهای مختلفی همچون مشهد و تهران ، بدون توجه به بعد فرهنگسازی و آماده سازی زیرساخت های لازمی همچون خیابان کشی اصولی ، عدم اقبال جامعه را در پی داشته است و حال باید پرسید مسئولیت اجرای این گونه طرح هاي پرهزینه و بدون بازده بر عهده کیست ؟ آیا اجرای طرح های پرضرر از جیب مردم و بودجه بیت المال ، مصداق بارز بی تقوایی و خیانت نیست؟

در این راستا به نظر می رسد بهترین پیشنهاد در این مسیر بهره گیری دستگاههای ذی ربط از دامنه نخبگان و فعالان اجتماعی دغدغه مند است تا از این طریق بتوان به راه کاری منطقی و منطبق با حقوق شهروندی رسید. بی شک تحقق حقوق شهروندی بدون همکاری و حضور خود شهروندان امکان پذیر نخواهد بود.

همچنین تعریف طرح ترافیک در ابعاد گسترده در شهرها و توسعه حمل و نقل عمومی (اتوبوس،تاکسی و مترو)  از طریق سیاست های حمایتی دولت و شهرداری ها (اعطای وام های کم بهره،یارانه بنزین ماهیانه با نرخ بسیار کم) موجب کاهش هزینه های تردد شهروندان و افزایش استفاده از سیستم ناوگان حمل و نقل عمومی خواهد شد.واضح و مبرهن است که اجرای این طرح افزایش هزینه های دولت را در پی خواهد داشت ، به همین دلیل باید به سراغ همکاری و مشارکت مردم در اجرای آن رفت.

در ادامه این مسیر مجلس شورای اسلامی می تواند با تصویب طرح ممنوعیت تردد خودروهای تک سرنشین در روزهای هفته(به جز جمعه) و جریمه رانندگان خاطی و قرار دادن مبالغ جريمه به سيستم  حمل و نقل عمومي ، زمینه اجرای هرچه بهتر این طرح را در ابعاد گسترده فراهم کند. ضمن اینکه تاریخ ثابت کرده که همکاری مردم با دولت‌های منتخب خود موجب سازندگی و توسعه هر کشور می شود.

 افزایش بهره مندی شهروندان از ناوگان حمل ونقل عمومی ، رضایتمندی رانندگان تاکسی ، ذخیره هزینه هاي خرید حداقل یک خودرو برای هر خانواده ، بهبود معیشت ، جلوگیری از آسیب‌های اجتماعی همانند ایجاد مزاحمت های خیابانی و از همه مهمتر كمك به محيط زيستي سالم، از جمله فواید اجرای این طرح خواهد بود. 

محمد جواد آریانی - تابناک خراسان رضوی
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
علی شیبانی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۲۸ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۲
سلام و خسته نباشید به تیم خبری تابناک بابت پوشش خوب و حرفه ای اخبار استان
نکته ای که در این بین به نظر بنده رسید این است که بهتر است برای اجرای موفق این طرح ، هزینه های حمل و نقل عمومی نیز تا یک چهارم کاهش پیدا کند.البته شاید منظور نویسنده همین بوده باشد.
ممنون و سپاسگذار
مجيد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۷:۵۷ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۳
يعني چي؟؟؟
اين نقض حقوق شهرونديههههههه
من پول دارم زحمت كشيدم و مي خوام استفاده اش رو بكنم
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار