امروز؛
تابناک : امیر ساعی از برجسته ترین استادکاران قلمزنی اصفهان و ایران در اولين روز بهار سال ۹۴ بر اثر عارضه قلبي و ريوي درگذشت و امروز طي مراسمي در قطعه هنرمندان باغ رضوان به خاك سپرده شد.
کد خبر: ۱۵۹۰۴
تاریخ انتشار: ۰۲ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۴:۲۸ 22 March 2015
به گزارش تابناک به نقل از ايمنا، امیر ساعی. متولد ۱۳۲۴ قلمزنی را از ۹ سالگی آغاز كرد و در سن ۱۶ سالگی نزد استاد بزرگ قلمزنی احمد لاهیجی به فراگیری در سطح بالاتری پرداخت .

او که استعداد و علاقه زیادی به قلمزنی داشت پس از ۴ سال نزد استاد لاهیجی به صورت مختارادامه به کار داد . پس از آن با برادران و شاگردانش برای نقره فروشان و عتیقه فروشان قلم می زد . از سال ۱۳۵۸ کار استاد به مرحله پیشرفته تری رسید که در سال ۱۳۶۷ به عنوان بهترین قلمزن سبک سیاه قلم انتخاب شد . در سال ۱۳۶۸ تمبری از نمونه کار و چهره استاد چاپ گردید .

پس از سالها هنرمندی ظروف قلمزده استاد امیرساعی را می توان نزد کلکسیونرها و موزه های مختلف جهان مشاهده نمود .

این هنرمند اصفهانی بیش از نیم قرن بود که اشعار ، حکایات و داستانهای باستانی را طراحی می كرد و با ظرافت وصف ناپذیری بر روی فلزات جاودانه می نمود به طوري كه ميراث ناملموس كشور و نصف جهان را بر روي فلز به نمايش مي گذاشت و به عنوان اسطوره از وي ياد مي شود.

همچنين آثار بدیع و زیبای ایشان در موزه های داخل و خارج از کشور موید توانایی و قابلیتهای فوق العاده امیر ساعی است . از آثار بزرگ استاد امیر ساعی می توان به سنگاب مسی سفید شده اشاره نمود.

امير ساعي ديروز در اولين رو بهار سال ۹۴ دار فاني را وداع گفت و امروز در قطعه هنرمندان باغ رضوان به خاك سپرده شد.

گفتني است: معاون هماهنگي امور مناطق و سازمان هاي شهرداري اصفهان درگذشت اين استاد قلمزني برجسته كشور را تسليت گفت و ضايعه اي بزرگ برای هنرمندان كشور دانست.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار