آشنایی بیشتر با سوغات استان یزد
استان یزد دارای سوغات متعددی است که همواره در سطح کشور زبانزد عام و خاص بوده و مسافران و مهمانان نوروزی آنها را با خود به زادگاهشان می برند.
کد خبر: ۱۵۷۹۱
تاریخ انتشار: ۰۲ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۴:۵۶ 22 March 2015
به گزارش تابناک یزد، در بین سوغات مختلف استان تاریخی و فرهنگی یزد ، عمده ترین صنعت دستی ، فرش بافی است.

هنر ترمه بافی در یزد سابقه ای تاریخی دارد و ابتدا در انحصار زرتشتیان بوده و از آن برای تهیه شلوارهای مخصوص مجالس جشن عروسی استفاده می شد و نقش ترمه بیشتر جقه، شاخ گوزن و گل محمدی است.

ترمه، پارچه ای است در نهایت زیبایی که تار آن از ابریشم تابیده و پود آن از ابرشم، نخ و پشم الوان است و ترمه های قدیم را به سر انگشت می بافتند و به این دلیل به انگشت باف معروف بودند. امروز تولید ترمه، نیمه دستی است.
ترمه های یزدی را با باقلوا به خاطره تبدیل کنید

در بهاباد، تفت، مهریز و در برخی روستاهای استان یزد، هنوز زنان در اوقات فراغت خود با استفاده از سوزن و نخ پنبه ای رویه گیوه می بافند و یا به گفته خود گیوه می چینند.

زیلوبافی در استان یزد رایج و زیلوهای استان معروف است.

شهر قدیمی میبد مرکز عمده فعالیت های سفالگری است و سفال و سرامیک میبد، با نقشهای اصیل مرغ و ماهی و خورشید خانم آوازه ای بلند دارد.

از بهترین سوغاتی های شهر یزد ، شیرینی های آن است. باقلوا، قطاب، زولبیا، پشمک، لوز بید مشک، حاجی بادام و لوز پسته از شیرینی های معروف این استان محسوب می گردد .

سوهان، عرقیات سنتی و حلوا ارده یزد نیز بسیار معروف است و علاقمندان زیادی در سطح مناطق مختلف کشور دارد .

به گزارش ایرنا، در هر جای این استان که قدم بگذارد با هنرمندان و صاحبان صنایع دستی زیادی مواجه مواجه می شوید که دستی در هنر و تهیه سوغات منحصر به فرد دارند.

ترمه های یزدی را با باقلوا به خاطره تبدیل کنید

اگر به یزد ، دیار مردم مومن و سخت کوش آمدید حتما از سوغات متعدد آن و همچنین از شیرینی های نمونه آن استفاده کنید .

استان یزد با یک میلیون و 50 هزار نفر جمعیت در مرکز جغرافیایی ایران قرار دارد و دارای افزون بر شش هزار اثر تاریخی و فرهنگی است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار