شهر مرزی «نفت شهر» آخر هفته گذشته میزبان استاندار کرمانشاه و هیئت همراه بود.
کد خبر: ۱۴۸۶۵۶
تاریخ انتشار: ۲۹ آذر ۱۳۹۴ - ۲۳:۱۶ 20 December 2015
شهر مرزی «نفت شهر» آخر هفته گذشته میزبان استاندار کرمانشاه و هیئت همراه بود.

به گزارش تابناک کرمانشاه، به نقل از اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل استانداری؛ در این سفر کاری دکتر رازانی و هیئت همراه از نزدیک به بازدید از روند بازسازی این شهر مرزی و فعالیت های صورت گرفته پرداخت. شهر مرزی نفت شهر در دوران جنگ تحمیلی کاملاً تخریب شد و تمامی زیرساخت های آن از میان رفت. عملیات بازسازی پس از سال ها و در دوران دولت تدبیر و امید آغاز گشت و اکنون زیرساخت های مسکونی، آموزشی، ورزشی و بهداشتی و درمانی این شهر مرزی در حال احداث هستند.

بازسازی نفت شهر یک کار ملی و مقدس

«بازسازی نفت شهر پس از سال ها، یک کار ملی و مقدس است». این جمله ای است که استاندار کرمانشاه پس از بازدید میدانی از روند بازسازی نفت شهر بر زبان جاری کرد.

البته بازسازی کامل شهری مرزی که بر اثر بمباران های سال های جنگ تحمیلی به طور کامل ویران گشته کار چندان ساده ای نیست. نکته ای که استاندار کرمانشاه نیز به آن اشاره می کند: «بازسازی نفت شهر به دلیل از بین رفتن کامل زیرساخت های شهر، یک کار دشوار و طولانی است و انجام آن مستلزم کارهای عمرانی در ابعاد گسترده است. اما با وجود سختی کار، مدیریت ارشد استان تمام توان خود را برای بازسازی این شهر به کار خواهد گرفت. همگی باید برای بازسازی دوباره نفت شهر و بازگرداندن مردم، جدیت و تلاشی مضاعف داشته باشیم».

در این میان تشکیل «شورای بازسازی نفت شهر»، راهکاری است که مدیریت ارشد استان برای پیگیری جدی روند بازسازی این شهر مرزی دنبال می کند.

توجه ویژه دولت تدبیر و امید به مرزنشینان

دولت تدبیر و امید نگاهی ویژه به مرزنشینان و امنیت مرزها دارد. البته همانگونه که وزیر کشور اشاره می کند دولت این مهم را از دریچه ای تازه دنبال می کند: «نگاه ما به مرز نگاه امنیتی نیست و معتقدیم امنیت پایدار مرزها در پرتو توسعه پایدار تحقق می یابد».

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی وزارت کشور، عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور طی سخنانی در جمع نمایندگان عضو فراکسیون استان های مرزی، با اشاره به تلاش های دولت برای بهبود وضعیت اقتصادی و معیشتی مرزنشینان اشاره کرد و افزود: «طرح جامع توسعه پایدار کشور با تکیه بر محورهای اقتصادی، امنیتی و زیربنایی و تأکید بر حوزه اقتصادی آماده‌ شده است. در این طرح جذب سرمایه های مردمی و فراهم سازی بستر های رشد و توسعه به منظور ایجاد اشتغالزایی و تولید در اولویت قرار دارد».

وی افزود: «برای توسعه جامع و پایدار مرزها نیازمند اجماع ملی و منطقه ای هستیم و می بایست برای تحقق این هدف همه اقشار مردم در زمینه‌های اقتصاد، سیاست و امنیت ورود پیدا کنند».

نفت شهر در یک نگاه

نفت شهر در غرب استان کرمانشاه و در منطقه‌ای به فاصله ۷۲ کیلومتری جنوب شهرستان قصر شیرین واقع شده‌ و از توابع بخش سومار محسوب می شود.

در این میان آنچه که به نفت شهر جایگاهی ویژه بخشیده، وجود منابع نفتی آن است. داستان کشف نفت در این منطقه در نوع خود شنیدنی است. اولین عملیات اکتشاف در ایران توسط ویلیام ناکس دارسی انگلیسى - که امتیاز اعطای استخراج و بهره برداری از نفت سراسر ایران ( جز 5 استان شمالی) را از مظفر الدین شاه دریافت کرده بود - در مناطق قصرشیرین و چاه سرخ انجام شد که به علت بازدهی پایین چاه ها چندان رضایت بخش نبود. بنابراین حفاری به نواحى جنوبى تر یعنى حوالى شوشتر انتقال یافت و در سال 1287 شاهد فوران نفت از اولین چاه حفر شده در منطقه مسجد سلیمان بودیم.

در سال 1301 گروه های حفاری دوباره مناطق مرزی استان کرمانشاه برگشته و از این زمان فعالیت استخراج نفت در مرزهای قصرشیرین آغاز شده که این منطقه نفتی ابتدا به نفت شاه معروف گشت و پس از پیروزی انقلاب به نفت شهر تغییر نام داد. نفت خام این میدان نفتی در طول این سال ها از طریق یک خط لوله به پالایشگاه کرمانشاه منتقل می شود.

نفت شهر تا پیش از آغاز جنگ تحمیلی با وجود برخورداری از شرایط مرزی و فاصله زیاد از کرمانشاه، دارای رونقی مثال زدنی بود و علاوه بر زیرساخت های خدماتی و اداری، دارای باشگاه ورزشی، سالن غذا خوری و سینما بود. اما در ۳۱ شهریور سال ۱۳۵۹ مزدوران بعثی با هجومی ناجوانمردانه، نفت شهر را اشغال کردند و مردمانش مجبور به ترک دیار شدند.

تلاش برای بازگشت زندگی به نفت شهر

پس از پایان جنگ تلاش ها معطوف راه اندازی دوباره فعالیت های این منطقه شد و تا زمان آغاز به کار دولت تدبیر و امید عملاً بازسازی دوباره این شهر به تعویق افتاد. طی این مدت تلاش های بسیاری برای بازسازی نفت شهر  صورت گرفت و اکنون زیرساخت های مورد نیاز در حوزه های عمرانی، ورزشی، آموزشی و بهداشتی در حال ساخت است.

مشاور عالی استاندار در مورد روند بازسازی نفت شهر می گوید: «در دوران جنگ تحمیلی شهر مرزی نفت شهر کاملاً تخریب شد و چیزی از زیرساخت‌های آن باقی نماند. با پیگیریهای انجام شده و مساعدت وزیر نفت، حدود یکسال است که کار بازسازی شهر مرزی نفت شهر را آغاز کرده‌ایم».

همتی تصریح کرد: «تاکنون 200 میلیارد ریال از سوی وزارت نفت به امر بازسازی این شهر مرزی اختصاص یافته و عملیات بازسازی این شهر با سرعت خوبی در حال انجام است. با توجه به حساسیت ویژه استاندار کرمانشاه، درصددیم علاوه بر کمک‌های وزارت نفت در قالب بودجه سال آینده از محل اعتبارات استان کرمانشاه به امر بازسازی نفت شهر اختصاص داده شود».

وی یادآور شد: «در حال حاضر دو واحد آموزشی، یک مسجد، سالن ورزشی، درمانگاه و 50 واحد مسکونی در این شهر مرزی در دستور ساخت قرار گرفته که مسجد نفت شهر به بهره‌برداری رسیده است. واحدهای آموزشی این شهر مرزی نیز در حال حاضر حدود 70 درصد پیشرفت فیزیکی دارند و کار احداث سالن ورزشی آن نیز در حال اتمام است. درمانگاه این شهر مرزی نیز ساخته شده است».

وی همچنین با اشاره به روند ساخت 50 واحد مسکونی در این شهر مرزی اظهارکرد: «این واحدهای مسکونی قرار شده تا خرداد ماه سال 95 به بهره برداری برسند. البته این روند در آتی برای اینکه این منطقه شکل شهر به خود بگیرد ادامه خواهد داشت».

البته ایجاد این زیرساخت ها و ساخت منازل مسکونی در صورتی قابل توجیه است که نفت شهری ها شوق بازگشت به زادگاه خویش را داشته باشند. این نکته امیدوار کننده در سخنانش مشاور عالی استاندار وجود دارد: «تاکنون دو هزار نفر برای بازگشت به نفت‌ شهر اعلام آمادگی کرده‌اند».

همتی با اشاره به چگونگی بازگشت جمعیت به این شهر مرزی گفت: «هیات امنایی از ساکنین قبلی این شهر تشکیل شده و تاکنون حدود دو هزار نفر از اهالی قدیمی نفت شهر با مراجعه به این هیات امنا برای بازگشت به این شهر مرزی اعلام آمادگی کرده‌اند».

وی تاکید کرد: «تمام تلاش ما این است که از مهر 95 بتوانیم جمعیت را به این شهر مرزی برگردانیم».

آینده ای روشن در انتظار نفت شهری ها

مجموعه برنامه ها به شکلی پیش می رود که نفت شهر جایگاهی ویژه و امید بخش می بخشد. اولین اتفاق خوبی که می تواند نفت شهری ها را به آینده امیدوار کند بازگشایی مرز سومار است. مرز سومار نزدیکترین مرز به بغداد است و در دوران دولت تدبیر و امید روند احداث آن آغاز شد. زیرساخت های این مرز در حال تکمیل هستند و این بازارچه هم اکنون در حال فعالیت است و با توسعه و گسترش آن می تواند اقتصاد منطقه و به ویژه ساکنان سومار را دگرگون کند.

اتفاق دیگر اجرای ابرپروژه سامانه گرمسیری در دشت های گرمسیری استان و به طبع منطقه نفت شهر است. با اجرای این طرح یک میلیارد متر مکعب وارد این دشت ها می شود و به باغداری و کشاورزی و صنعت این منطقه رونقی ویژه می بخشد.

در واقع می توان گفت نفت شهری ها پس از سال ها دوری از شهر و دیار دوران بسیار بهتری را پیش روی خویش خواهند داشت. به امید روزی که دوباره شاهد یک نفت شهر پررونق و آباد باشیم.

 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار