سرپرست معاونت میراث فرهنگی اداره میراث فرهنگی استان یزد گفت: خانه تاریخی رضوانی یزد با شماره 31357 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید .
کد خبر: ۱۴۲۰۳۴
تاریخ انتشار: ۱۸ آذر ۱۳۹۴ - ۱۲:۵۸ 09 December 2015

به گزارش تابناک یزد،محسن ذاکری نیا درباره این بنای تاریخی گفت: با توجه به نوع معماری قدمت آن مربوط به دوره متاخر اسلامی ( قاجار)بوده و وجه تسمیه آن متاثر از نام خانوادگی مالکان فعلی است.

وی افزود: این بنا یکی از خانه های ارزشمند واقع در بافت قدیم شهر یزد و دارای دو ورودی در ضلع شمالی است که در دوم باتوجه به کاربری آن که به زیرزمین خانه متصل بوده برای ورود احشام استفاده می شده است.
سرپرست معاونت میراث فرهنگی اداره میراث فرهنگی استان یزد ادامه داد: بنا دارای دو حیاط به صورت بیرونی و اندرونی بوده و پس ازورودی هشتی قرار دارد که دارای تزئینات کاربندی بسیار زیبایی است.
ذاکری نیا قرارگرفتن در حریم باغ دولت آباد به عنوان یکی از آثار ثبت شده در فهرست آثار جهانی از ویژگی های شاخص این بنا دانست و افزود: خانه صادقیان برای استفاده مسکونی طراحی و ساخته شده ولی باتوجه به وضعیت و فضاهای موجود دربنا به جز کاربری مسکونی کاربری گردشگری نیز گزینه مناسبی برای آن به شمار می آید.
وی اظهار داشت: چون بنا از جمله عناصر تشکیل دهنده بافت تاریخی یزد بوده حریم آن از ضوابط عرصه بافت ثبتی تبعیت می کند .
گزارش دیگری از این اداره کل بیانگر بازسازی و مرمت حمام تاریخی روستای اسلام آباد رستاق پس از 20 سال با مشارکت شورای اسلامی روستا آغاز شد.
مسئول نمایندگی میراث فرهنگی شهرستان اشکذر افزود: این عملیات مرمتی در مرحله اول آن شامل کاهگل و آجر فرش پشت بام، نصب جامخانه ها و نصب و مرمت ناودانها است.
سید محمدجعفر میرجلیلی اضافه کرد: این بنا قابلیت کاربری به عنوان موزه مردم شناسی و یا موزه صنایع دستی روستایی را دارد و با توجه به وجود آثار تاریخی ارزشمندی مثل مسجد جامع، قلعه، خانه حاجی کریمی و آب انبار کریم می توان مجموعه فرهنگی، تاریخی این روستا را احیا کرد.
تاکنون تعداد 1600 اثر از استان یزد در فهرست آثار ملی غیرمنقول به ثبت رسیده است.
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار