مدير كل بهزيستي استان يزد با اشاره نقش پررنگ مسائل ژنتيكي در بروز معلوليت‌ها، خواستار قانوني و اجباري شدن مشاوره ژنتيك قبل از ازدواج شد و اعلام كرد: بهزيستي استان آمادگي دارد در صورت تامين اعتبار، تمام استان را از اين حيث تحت پوشش قرار دهد.
کد خبر: ۱۳۷۱۸۹
تاریخ انتشار: ۰۹ آذر ۱۳۹۴ - ۰۶:۳۴ 30 November 2015

به گزارش تابناک یزد،"جليل عفتي" در آستانه 12 آذرماه روز جهاني معلولان، در نشست با خبرنگاران با بيان اين كه در حال حاضر قريب 50 هزار معلول به طور مستمر و غير مستمر از خدمات بهزيستي استان برخودار هستند، اظها ركرد: يكي از عمده دلايلي بروز معلوليت‌ها در استان كه نيمي از معلوليت‌هاي استان را شامل مي‌شود مربوط به مباحث ژنتيكي است و مابقي به موضوعات غيرژنتيكي از جمله سوانح و تصادفات، بيماري‌هايي مانند ديابت، فشار خون بالا و سرطان‌ها و غيره مرتبط است.

وي با تاكيد بر اين كه متاسفانه قسمت ناپيداي بسياري بيماريي‌ها كه منجر به معلوليت مي‌شود، به بعد از ترخيص از بيمارستان و ورود فرد معلول به جامعه و نيازهاي متعدد براي دريافت خدمات است و اين در حالي است كه علي رغم توجه بسيار كمتر به اين بخش، هميشه بيشترين توقعات و گلايه‌ها را از آن داريم.

وي با گلايه در مورد جا نيفتادن فرهنگ پيشگيري در كشورمان، ادامه داد: متاسفانه حتي در بحث طرح تحول نظام سلامت نيز بيشترين رويكرد به جاي پيشگيري به مقوله درمان است و علي رغم حجم و پيچيدگي خدمات بهزيستي در قياس با خدمات درماني، منابع اعتباري بسياري ناچيزي به اين بخش تعلق مي‌گيرد.

عفتي يكي از استراتژي‌هاي سازمان بهزيستي در قبال معلوليت‌‌ها را بحث پيشگيري ذكر كرد و افزود: در همين راستا در حال حاضر چهار شهرستان استان شامل ميبد، مهريز، اشكذر و بافق از امكان انجام مشاوره‌ ژنتيكي قبل از ازدواج برخوردار هستند و بهزيستي استان اين توانايي را دارد كه در صورت تامين اعتبارات، تمام استان را از اين لحاظ تحت پوشش قرار دهد.

وي خاطرنشان كرد: البته متاسفانه با توجه به اين كه قانوني را در اين رابطه نداريم هيچ اجباري براي زوجين در اين خصوص وجود ندارد كه ضرورت دارد نظر به نقش بسزاي ژنتيك در بروز معلوليت‌ها، مشاوره ژنتيكي قبل از ازدواج قانوني شود.

اين مسئول با اشاره به 20 مورد سقط درماني در استان طي يكسال اخير با مجوز پزشكي قانوني به دليل معلوليت جسمي جنين، عنوان كرد: ساليانه 10 هزار مراجعه در رابطه با بحث‌هاي ژنتيكي و موضوعات مرتبط با سلامت دوران بارداري به مراكز بهزيستي استان اتفاق مي‌افتد كه با ارجاع به مراكز مربوطه و اقدامات آزمايشگاهي تلاش مي‌شود تا حد امكان از بروز معلوليت‌ها در استان جلوگيري شود.

وي از ديگر اقدامات در راستاي پيشگيري از معلوليت‌ها در جامعه را طرح‌ غربالگيري ناشنوايي و طرح پيشگيري از تبلي چشم ذكر كرد و در اين باره تصريح كرد: طرح غربالگيري ناشنوايي در بيمارستان‌هاي استان از سال 1384 به روي 130 هزار كودك صورت گرفته كه منجر به شناسايي 200 كودك كم‌شنوا و ارجاع انها به سيكل درماني شده است.

مدير كل بهزيستي استان عنوان كرد: طرح پيشگيري از تنبلي چشم در مدت 20 سال گذشته از اجراي آن براي حدود 490 كودك سه تا شش سال در استان صورت گرفته كه منجر به شناسايي چهار هزار  و 200 كودك شده كه اقدامات درماني در مورد آنها نيز بلافاصله آغاز شده است.

 وي بر لزوم توجه به مقوله آموزش و فرهنگ‌سازي به ويژه دبراي زوجين و در موضوعات خانواده تاكيد كرد و گفت: در اين بخش نيز ضرورت دارد كه بخشي از آموزش‌ها به صورت اجباري انجام شود.

عفتي در رابطه با رويكرد بهزيستي در موضوع مراقبت‌ها و ارائه خدمات اظهار كرد: سياست بهزيستي در اين رابطه نگهداري معلولان در محيط منزل و ارائه خدمات به آنها در فضاي منزل آنهاست.

وي با تاكيد بر اين نكته كه خوشبختانه در اين بخش تعامل بخش‌هاي غيردولتي و خيري، فعاليت يك‌هزار موسسه همكار در بخش‌هاي مختلف و بيش از دو هزار و 500 نفر نيروي انساني، كمك‌يار بهزيستي استان است، در اين باره به وجود 9 مركز شبانه‌روزي، 22 مركز ويزيت در منزل و 11 مركز روزانه مراقبتي براي معلولان ذهني، بيماران رواني مزمن، بيماران جسمي حركني و سالمندان اشاره كرد.

وي حمايت‌هاي مالي از دانش‌آموزان  و دانشجويان معلول استان، صدور پلاك براي خودوري معلولان، پرداخت حق پرستاري بيماران ضايعه نخاعي و پوشش خدماتي براي بيماران متابوليكي را از ديگر اقدامات بهزيستي براي معلولان ذكر كرد.

اين مسئول از ديگر اقدامات بهزيستي در اين رابطه را توانبخشي مبتني بر جامعه به ويژه در روستاهاي استان ذكر كرد و گفت: براساس بررسي‌ها از مجموع 185 هزار نفر جمعيت روستايي استان تا پايان سال گذشته تعداد پنج هزار و 893 نفر معلول شناسايي شده است لذا منظور توانبخشي از اين افراد، شوراهاي توانبخشي روستايي با مشاركت افراد معتمد روستاها و اعضاي دهياري‌ها و غيره شكل گرفته تا با توجه به امكانات روستا در اين خصوص اقدام شود.

وي همچنين به تامين و واگذاري يكهزار و 115 واحد مسكوني براي معلولان استان تاكنون خبر داد و ابراز اميدواري كرد كه تا پايان سال تعداد 430 واحد مسكوني ديگر آماده بهره‌برداري و واگذاري شو.د

وي در بحث اشتغال معلولان استان نيز اعلام كرد: با توجه به محدوديت‌هاي معلولان در مشاغل مختلف، 9 كارگاه حمايتي براي اموزش و اشتغال معلولان در استان فعاليت مي‌كنند كه علاوه بر آموزش مشاغل مختلف، حتي منجر به خوداشتغالي معلولان نيز مي‌شود و هم‌اكنون نيز طرفيت‌هاي خالي براي پوشش افراد معلول در اين رابطه وجود دارد.

عفتي به پرداخت سهم بيمه كارفرمايي براي كارفرماياني كه معلولان را بكار مي‌گيرند نيز خبر داد و در پايان نيز با اشاره به شعار امسال روز جهاني معلولان مبني بر دسترسي و توانمندسازي براي همه، ابراز اميدواري كرد با اصلاح بندهاي قانون جامع حمايت از معلولان با مشاركت بهزيستي و تشكل‌هاي معلولان، نقاط ضعف در رابطه با اين قشر پررنگ‌تر و براي رفع آنها برنامه‌ريزي و اقدامات لازم از سوي مسئولان صورت پذيرد.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار