مدیر سازمان عامل منطقه ویژه علم و فناوری یزد با اشاره به حجم قابل ملاحظه سرمایه گذاری بخش خصوصی نسبت به دولتی در این استان گفت: ایجاد منطقه ویژه علم و فناوری گامی به سوی ایجاد ارزش افزوده و توسعه اقتصادی برای یزد است و به آسایش و رفاه مردم کمک می کند.
کد خبر: ۱۳۴۳۵۳
تاریخ انتشار: ۰۳ آذر ۱۳۹۴ - ۱۲:۵۴ 24 November 2015

به گزارش تابناک یزد،مهدی سالاری اظهار کرد: با آغاز بکار دولت تدبیر و امید و تغییر مدیریت استان، موضوع ایجاد منطقه ویژه علم و فناوری به طور ویژه مورد توجه مسئولان استان قرار گرفت و 27 دی 1393 نخستین مجوز ایجاد این منطقه در کشور برای یزد از شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری (عتف) اخذ شد.

وی افزود: پس از یزد، استان های اصفهان، آذربایجان شرقی، خراسان رضوی نیز مجوز ایجاد منطقه ویژه علم و فناوری را اخذ کردند و بوشهر هم مجوزی مشروط دریافت کرده است.
این مسئول ادامه داد: یزد بدلیل شرایط جغرافیایی و منابع طبیعی، مردمی سختکوش با قابلیت های زیادی دارد و نیروی انسانی مستعد از مزیت های این استان محسوب می شود، به طوری که دانش آموزان یزدی هر ساله در کنکور سراسری رتبه نخست کشور را به خود اختصاص می دهند.
** دلایل ارائه مجوز منطقه ویژه علم و فناوری به یزد
این مسئول با بیان اینکه یزد در سایر شاخص های علم و فناوری از جمله فعالیت پارک علم و فناوری، دانشگاه ها و مراکز علمی نیز جایگاه مطلوبی در کشور دارد، اظهار کرد: حجم سرمایه گذاری بخش خصوصی نسبت به دولتی در یزد در مقایسه با سایر استان های کشور قابل ملاحظه است.
مدیر سازمان عامل منطقه ویژه علم و فناوری یزد افزود: مطالعه ها و الگوی مطلوبی که در استان یزد به صورت طرح کسب و کار در آمد نیز نسبت به سایر استان ها شاخص تر بود، به طوری که قالب کنونی شورای عتف برای ایجاد مناطق ویژه علم و فناوری به طور عمده بر اساس الگوی مطالعه شده در استان یزد است.
سالاری خاطر نشان کرد: بر اساس ارزیابی های شورای عتف روی شاخص های علم و فناوری در کشور، چند استان از جمله یزد دارای ویژگی های ایجاد منطقه ویژه علم و فناوری شناخته شدند.
** کمک علم و فناوری به خروج از اقتصاد تک قطبی
این مسئول با اشاره اهمیت حوزه علم و فناوری و ایجاد مناطق ویژه برای این بخش گفت: اقتصاد نفتی نمی تواند بادوام باشد و باید از توانمندی های انسانی در حوزه علم و فناوری برای ایجاد ارزش افزوده و بهبود وضعیت اقتصادی کشور استفاده شود.
وی افزود: نخستین بار آیین نامه نحوه استقرار و توسعه کریدورهای علم و فناوری در کشور سال 1384 در هیات دولت به تصویب رسید و با اصلاح این آیین نامه در سال 1389، نام کریدور به منطقه ویژه علم و فناوری تغییر کرد.
وی با بیان اینکه از سال 1385 به موضوع ایجاد منطقه ویژه علم و فناوری در استان یزد توجه شد، ادامه داد: بر این اساس با همکاری پارک علم و فناوری مشاورانی به خدمت گرفته شدند و پس از بررسی و مطالعه 19 کریدورهای علم و فناوری در کشورهای مختلف از جمله کره جنوبی، چین و مالزی، الگویی برای منطقه ویژه علم و فناوری یزد تدوین شد.
مدیر سازمان عامل منطقه ویژه علم و فناوری یزد اضافه کرد: البته در سال های گذشته و در دولت قبلی با توجه قیمت مناسب نفت توجه چندانی به موضوع علم و فناوری نشد.
** سیاست گذاری فعالیت ها در هیات اجرایی
این مسئول گفت: بر اساس آیین نامه نحوه استقرار و توسعه مناطق ویژه علم و فناوری، هیات اجرایی منطقه علم و فناوری در استان یزد با 11 عضو و به ریاست استاندار، دبیری مدیر منطقه ویژه علم و فناوری و حضور شماری از مدیران بخش دولتی و خصوصی شکل گرفت و سیاست گذاری برنامه های کلی این منطقه را با برگزاری نشست های مستمر عهده دار شد.
سالاری افزود: هر چند فعالیت در حوزه علم و فناوری محدود فیزیکی خاصی را در بر نمی گیرد اما بخشی از اراضی و مناطق مستعد استان برای توسعه علم و فناوری و ایجاد صنایع پاک و نوین در اولویت قرار گرفت.
وی ادامه داد: بر این اساس محدوده ای به وسعت 1500 کیلومتر مربع حول محور مواصلاتی شهرهای اردکان، میبد، اشکذر، زارچ، یزد، مهریز و بخشی از حریم شهر تفت به عنوان محدوده اولویت دار منطقه ویژه علم و فناوری در کارگروه امور زیربنایی و شهرسازی و سپس شورای برنامه ریزی استان رسید.
وی اضافه کرد: طرح کسب و کار نیز با برنامه مالی منطقه ویژه علم و فناوری به تصویب شواری برنامه ریزی و توسعه استان رسید و مطالعه های فضایی، کالبدی و شهرسازی برای محدوده این منطقه انجام شد.
** تصویب اساسنامه و ساختار غیردولتی و تجاری
مدیر سازمان عامل منطقه ویژه علم و فناوری یزد با اشاره به تدوین اساسنامه این سازمان گفت: این اساسنامه دوم شهریور سالجاری با ساختار غیردولتی و تجاری در شورای عتف به تصویب رسید و بر این اساس دولت می تواند تا 49 درصد در این منطقه سهامدار شود.
سالاری خاطر نشان کرد: یزد در بخش خصوصی با فعالیت شرکت هایی از جمله پیشگامان، موسسه کوثر، سازمان های نظام مهندسی ساختمان، نظام پزشکی، نظام صنفی رایانه و دانشگاه آزاد، علم و هنر و جهاد دانشگاهی قابلیت مطلوبی دارد.
وی اضافه کرد: در نشست ماه گذشته هیات اجرایی منطقه ویژه علم و فناوری یزد مقرر شد این سازمان با سرمایه اولیه 50 میلیارد ریال به ثبت برسد تا با ایجاد فضای رقابتی و مشارکتی امکان استفاده مطلوب از توانمندی های علمی استان در ساختار تصمیم گیری سازمان منطقه ویژه علم و فناوری فراهم شود.
** محورهای اولویت دار منطقه ویژه علم و فناوری یزد
مدیر سازمان عامل منطقه ویژه علم و فناوری گفت: این منطقه با تمرکز صرف روی برخی مزیت های استان تلاش می کند در این مزیت ها متمایز و الگو شود.
سالاری افزود: مزیت ها و محورهای اولویت دار منطقه ویژه علم و فناوری به ترتیب شامل گردشگری، سلامت، فناوری اطلاعات و ارتباطات، انرژی های نو با تاکید بر انرژی خورشیدی، صنعت نساجی و کاشی و سرامیک است و بر این اساس با فراخوانی که تا 16 آذر ماه مهلت دارد، از اشخاص حقوقی فعال در این 6 محور دعوت به همکاری و مشارکت شده است.
وی ادامه داد: بر اساس اساسنامه، پنج میلیون سهم به ارزش هر سهم 10 هزار ریال به مشارکت گذاشته شده و در پایان مهلت فراخوان و پس از بررسی و تایید صلاحیت افرادی که اعلام آمادگی کنند، این افراد به عنوان عضو مجمع موسس سازمان منطقه ویژه علم و فناوری شناخته می شوند و هیات مدیره را انتخاب می کنند.
** ماموریت مناطق ویژه علم و فناوری
این مسوول، ماموریت منطقه ویژه علم و فناوری یزد را مدیریت و هماهنگی عناصر فعال در حوزه علم و فناوری اعلام کرد و گفت: فلسفه ایجاد این مناطق نیز پاسخ به این پرسش بود که چرا در کشورمان با وجود عناصر متعدد فعال در حوزه علم و فناوری، قادر به ایجاد ارزش افزوده در این بخش نبوده ایم؟
مدیر سازمان عامل منطقه ویژه علم و فناوری یزد، تحقق اقتصاد دانش بنیان، اشتغال ارزش افزا، ایجاد شرایط رقابتی و هم افزایی در بین عناصر حوزه علم و فناوری و جذب و حفظ سرمایه های انسانی در استان در سطح اشخاص حقیقی، حقوقی ملی و بین المللی را از جمله اهداف این سازمان عنوان کرد.
سالاری با تاکید بر اینکه شرایط کشور در پسا تحریم به شدت رقابتی می شود، افزود: در این شرایط چاره ای جز توجه و فعالیت در حوزه علم و فناوری نیست.
** تشویق های دولت در حوزه علم و فناوری
این مسئول گفت: قرار است دولت در برنامه ششم توسعه تشویق هایی را در اختیار در اختیار مناطق ویژه علم و فناوری بگذارید و بر این اساس افراد و سازمان هایی که توسط مناطق ویژه علم و فناوری پذیرش شوند با دریافت نشان علم و فناوری از مشوق های مالی و غیرمالی بهره مند خواهند شد.
مدیر سازمان عامل منطقه ویژه علم و فناوری یزد اظهار امیدواری کرد این استان در سال های آینده کانون و محلی برای حضور و جذب متخصصان، دانشمندان و فعالان داخلی و خارجی حوزه علم و فناوری شود.
سالاری اضافه کرد: هر چند ایجاد ثروت و اقتصاد از حوزه علم و فناوری دشوار است اما چاره ای جز وارد شدن به این فرایند نیست.
مدیر سازمان عامل منطقه ویژه علم و فناوری یزد، از متخصصان، دانشگاهیان، شرکت های دانش بنیان، نخبگان و سرمایه گذاران دعوت کرد از فرصت فراهم شده در کشور استفاده و پشتیبانی کنند و رفاه و آسایش مردم از طریق حوزه علم و فناوری فراهم شود.
وی تصریح کرد: اکنون زمان تزریق انرژی منفی، بیان مشکلات و گلایه های گذشته نیست و باید همه کمک کنند تا بخش خصوصی از فرصت فراهم شده به نحو مطلوبی استفاده کند.
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار