در همایش توسعه صادرات در مشهد بررسی شد:
عدم هماهنگی دستگاهها در زمینه صادرات، کیفیت نامناسب کالاهای تولیدی در حد استانداردهای بین المللی، کاهش قدرت خرید و وضعیت اقتصادی در سطح آسیای میانه، استفاده راحت از کالاهای چینی و عدم تبلیغات کالاهای ایرانی از مهمترین علتهای کاهش صادرات خراسان رضوی عنوان شد.
کد خبر: ۱۳۳۹۴
تاریخ انتشار: ۲۲ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۱:۴۴ 13 March 2015

به گزارش تابناک خراسان رضوی، استاندار خراسان رضوی در همایش توسعه صادرات استان خراسان رضوی در مشهد گفت: مسئله حائز اهمیتی که در بحث صادرات باید مورد توجه قرار بگیرد همسویی و هماهنگی دستگاهها در این زمینه است اینکه هر کس به نوعی رفتار کند و انسجامی در این رابطه وجود نداشته باشد رفتار غلطی است.

وی افزود: عرضه و تقاضا باید هماهنگ باشد تولید باید به میزان مصرف و به اندازه خواست و نیاز بازار آن باشد تولیدکننده و صادرکننده باید هماهنگ با یکدیگر عمل کنند ، این عدم هماهنگی تبدیل به مشکلی در زمینه صادرات شده است.

 رشیدیان تصریح کرد: برای رفع این مشکل نیاز است تا واحدهای مختلف تجاری ، صنعتی و کشاورزی و دیگر واحدها با بانک ها هماهنگ عمل کنند چرا که بانکها تسهیلات مورد نیاز این وحدها را در اختیار ایشان قرار می دهند این رابطه کاری و دوسویه باید منسجم و هماهنگ باشد.

 استاندار خراسان رضوی با اشاره به نقش بخش خصوصی در این رابطه عنوان کرد : بخش خصوصی نقش مهم و سازنده ای در این رابطه می تواند داشته باشد و بستر برنامه ریزی در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی را به خوبی دارد این بخش می توان این برنامه را به توجه به ظرفیت ها و نیازهای کشور و در جهت رفع مشکلات در این زمینه طرح ریزی کند و البته باید مد نظر داشته باشد که همسو با سیاست های اقتصاد مقاومتی در کشور عمل کند.

وی ادامه داد: برگزاری نمایشگاهها در سالی که گذشت حرکت خوبی بود که نشان داد کشورهای هدف چه پتانسیل بالایی دارند و لازم است از این ظرفیت ها استفاده بیشتر و بهتری شود برقراری روابط تجاری و اقتصادی با این کشور ها گام بزرگی در راستای توسعه اقتصادی کشور است، برای دستیابی به بازار کشورهای هدف نیاز داریم کیفیت کالاهای تولیدی استان را در حد استانداردهای بین المللی بالا ببریم و شناخت لازم در زمینه سیستم بانکی و استاندارها و همچنین نیازهای این کشورها داشته باشیم.

رشیدیان گفت : یکی از مشکلات در این زمینه ضمانت نامه های بانکی است  ، ما در سطح استان از سطح خدمات فنی بالایی برخورداریم و باید مشکلات موجود در این زمینه را برطرف کنیم تا بتوانیم شاهد بازدهی بیشتری باشیم.

استاندار خراسان رضوی توسعه خدمات فنی مهندسی را از مزیت‌های بزگ استان اعلام کرد و افزود: از لحاظ فعالیت‌های صدور خدمات فنی مهندسی سال خوبی را داشتیم اما هنوز در بحث ضمانت نامه‌های بانکی مشکل داریم که که نیاز به بررسی دارد و امیدواریم تا سال آینده این مشکل نیز با رایزنی‌ها حل شود.

وی افزود: توجه به تجارت مدرن و به روز می تواند بازار بشتری ایجاد کند با وجود رشد ۷۰۰ درصدی بازارچه های مرکزی متاسفانه شاهد کاهش صادرات چمدانی بوده ایم باید با استفاده از ظرفیت ها و با برنامه ریزی منسجم بتوانیم بازار هدف مطلوبی را ایجاد کنیم

همچنین استاندار خراسان رضوی خواستار هماهنگی و همسویی دستگاهها در زمینه صادرات شد و تصریح کرد: برای دستیابی به بازار کشورهای هدف باید کیفیت کالاهای تولیدی استان را در حد استانداردهای بین المللی بالا ببریم.

رئیس سازمان صنعت، معدن تجارت خراسان رضوی نیز در این جلسه با اشاره به کاهش صادرات استان بیان کرد: کاهش قدرت خرید و وضعیت اقتصادی در سطح آسیای میانه ، استفاده راحت از کالاهای چینی و عدم تبلیغات کالاهای ایرانی سبب کاهش صادرات استان شده است.

راضیه علیرضایی با اشاره به تعداد کم ثبت سفارشات در استان طی سالهای گذشته افزود:  استان خراسان رضو ی در زمینه صادرات غیر نفتی رشد  ۵  درصدی داشته که در سطح کشور رشد وزنی این صادرات ۱۲ درصد و رشد ارزشی آن ۸ درصد بوده است و از ابتدای سال جاری تاکنون بالغ بر یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار صادرات غیر نفتی در کشور داشته ایم.

وی تصریح کرد: واردات استان بالغ بر ۵۰۰ میلیون دلار بوده که نسبت به سال کذشته ۱۱۰ درصد رشد وزنی و ۴۶ درصد رشد ارزشی داشته و در زمینه صادرات به خاطر کمی کشورهای هدف و نبود بازار گسترده ، صادرات استان به کشورهای آسیای میانه و عربی و افغانستان بوده که بیشترین صادرات به افغانستان و در حدود ۴۰ درصد از صادرات استان بوده است .

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت عنوان کرد: بخش اندکی از صادرات نیز به کشورهایی اروپایی و در حدود ۴ درصد از صادرات استان بوده است.

علیرضایی ادامه داد: صادرات سیمان به کشور های ترکمنستان و تاجیکستان به دلیل افزایش تولید سیمان این کشور ها، کاهش یافته است. وی عنوان کرد: صادرات غیر نفتی در 11 ماهه سال جاری برابر یک میلیون و 972 هزار تن به ارزش یک میلیارد و 621 میلیون دلار بوده که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته با رشد 12 درصدی از لحاظ وزنی و هشت درصدی از لحاظ ارزشی رو به رو بوده است که سهم استان از این مقدار رشد پنج درصد بوده است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تنوع کشور های هدف صادرات استان را کم دانست و گفت: 43 درصد از محصولات استان به افغانستان، 36 درصد به آسیای میانه، 12 درصد به کشور های عربی و 4 درصد به اروپا صادر می‌شود. وی در زمینه واردات بیان کرد: کالا های وارداتی استان ارزش 504 میلیون دلاری داشته که در مقایسه با سال گذشته 110 درصد از لحاظ وزنی و 46 درصد از لحاظ ارزشی رشد داشته است.

وی اظهار کرد: خوشبختانه خراسان رضوی در زمینه برگزاری نمایشگاه عملکرد مطلوبی داشته به طوری که رتبه دوم را در برپایی نمایشگاه پس از استان تهران در کشور دارد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار