کد خبر: ۱۱۶۱۷۳۶
تاریخ انتشار: ۲۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۷:۳۶ 08 April 2024

به گزارش تابناک مازندران ، روزنامه فرهیختگان نوشت:

آمار ورودی دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی سال تحصیلی 1402-1401 نشان می‌دهد که از مجموع 191 هزار ورودی مقطع کاردانی، 86 هزار و 330 دانشجو در رشته‌های علوم انسانی انتخاب‌رشته کرده‌اند.

این درحالی است که مجموع ورودی دانشجویان این مقطع برای رشته‌های علوم پایه 171 نفر و برای کشاورزی و دامپروری سه هزار و 900 نفر بود.

در مقطع کارشناسی نیز از مجموع 648 هزار ورودی، بیش از 376 هزار دانشجو در رشته‌های علوم انسانی انتخاب رشته کرده‌اند. این درحالی است که متقاضیان تحصیل در رشته‌های علوم پایه حدود 41 هزار دانشجو و فنی و مهندسی 137 هزار دانشجو بوده است.»

طهرانچی با اشاره به تغییر ذائقه اقبال اجتماعی طی 20 سال گذشته در دانشگاه آزاد گفت:

در 20 سال گذشته رشته‌های ریاضیات و علوم کاربردی، عمران، برق، کامپیوتر و فناوری اطلاعات، مدیریت و زبان‌های خارجه بیشترین دانشجو را به خود اختصاص داده بود. این در شرایطی است که از میان 60 رشته تحصیلی مربوط به ورودی سال تحصیلی 1402-1401 رشته‌های حقوق، حسابداری، علوم تربیتی، کامپیوتر، روانشناسی و مدیریت در جایگاه شش رشته دارای اقبال اجتماعی قرار گرفته است. این اتفاق در دانشگاه‌های دولتی هم به همین شکل است و آینده این وضع بسیار خطرناک بوده و ادامه این روند به معنی فاجعه برای کشور است.

اقبال اجتماعی نسبت به رشته‌های عمران، برق، مکانیک، صنایع و حتی تاریخ، ادبیات و فلسفه بسیار کاهش یافته و با این روند یک دانشگاه جامع نمی‌تواند به حیات خود ادامه دهد؛ چراکه جوانان تصور می‌کنند فقط مدیران، روانشناسان و حسابداران دارای درآمد و شغل مناسب هستند و از این رو به این رشته‌ها تمایل پیدا کرده‌اند، درحالی‌که کشور با این مدل اداره نمی‌شود. کشوری که توزیع منابع انسانی در آن درست نباشد، مانند یک فرد سرطان‌زده است.


 

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار