در اواسط اسفندماه سال جاری سرشماری وحوش منطقه آزادکوه سیاه بوشکان شهرستان دشتستان با همکاری پرسنل محیط‌زیست، جوامع محلی شهر و بخش بوشکان و سمن‌های زیست‌محیطی منطقه به انجام رسید.
کد خبر: ۱۱۵۸۷۷۳
تاریخ انتشار: ۲۳ اسفند ۱۴۰۲ - ۲۱:۱۸ 13 March 2024

به گزارش تابناک بوشهر، عبدالرحمن مرادزاده، مدیرکل محیط زیست استان بوشهر ضمن اعلام این خبر گفت: خوشبختانه نتایج حاصل از آماربرداری گونه‌های شاخص پستاندار منطقه (کل و بز و قوچ و میش)، نشانگر رشد مناسب جمعیت این گونه‌ها در منطقه است به گونه‌ای که شاهد افزایش حداقل ۵۰ درصدی تعداد آن‌ها نسبت به میزان مشابه سال قبل هستیم.

به گفته وی این نتایج مرهون کنترل مداوم منطقه کوه سیاه بوشکان توسط مامورین محیط زیست (محیط بانان) و همیاران محلی منطقه است و امیدواریم با افزایش توان حفاظتی این منطقه و استمرار همراهی جوامع محلی بوشکان شاهد افزایش روز افزون تعداد وحوش و مطلوبیت زیستگاهی آن باشیم.

مدیرکل محیط زیست استان بوشهر با اشاره به اینکه سرشماری در این منطقه از سال ۱۳۹۴ آغاز شده است افزود: هم‌اکنون با همت پاسگاه محیط‌بانی شهید محمدی واقع در شهر کلمه با تلاش شبانه‌روزی پرسنل آن از جمله جناب آقای نوروزی رئیس این پاسگاه محیط‌بانی، پرسنل سخت‌کوش آن در کنار عموم مردم طبیعت دوست منطقه پایش و حفاظت می‌شود.

مرادزاده گفت: خوشبختانه علاقمندی و همراهی مسئولین و مردم این بخش با محیط‌زیست مهمترین شاخص در حفظ و توسعه شاخص‌های زیست‌محیطی بخصوص حیات‌وحش منطقه بوده و این مساعدت و همدلی را می‌توان بعنوان الگویی زیبا و قابل تقدیر برای همه مناطق و زیستگاه‌های زیست‌محیطی استان قرار داد.
همچنین خسرو درویشی، رئیس اداره حفاظت و مدیریت حیات‌وحش نیز با اشاره به حضور بیش از ۶۰ نفر از افراد شامل حدود ۳۰ نفر همیار و اعضاء انجمن‌های زیست‌محیطی در این سرشماری، تنوع زیستی این منطقه را بسیار مطلوب و غنی دانست.

به گفته وی منطقه شکار ممنوع کوه سیاه در بخش بوشکان در شهرستان دشتستان استان بوشهر واقع شده است و با توجه به تنوع بسیار مناسب گونه‌های گیاهی و جانوری (اعم از کل و بز، قوچ و میش، پلنگ، گرگ، شغال، روباه، خدنگ، انواع پرندگان و خزندگان خشکی زی و ...) از مناطق هدف سازمان محیط‌زیست برای ارتقاء به مناطق تحت مدیریت یا لحاظ در رویکرد حفاظت مشارکتی جهت انتفاع مردم بومی از خدمات گسترده اکوسیستمی منطقه است.

وی ابراز امیدواری کرد: با تکمیل پاسگاه محیط‌بانی و افزایش توان حفاظتی این منطقه و استمرار همراهی جوامع محلی بوشکان که همواره با وجود محدودیت‌های کنونی پرسنلی و زیرساختی محیط‌زیست در این منطقه، با علاقه و پشتکار همگام و یاریگر این اداره کل بوده‌اند، شاهد افزایش روز افزون تعداد وحوش و مطلوبیت زیستگاهی آن باشیم.

برچسب ها: بوشهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار