معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار کرمان با اشاره به دستاوردهای یک‌ساله از دهه فجر سال قبل تا دهه فجر امسال می‌گوید: موفقیت‌هایی که در یک‌سال گذشته در حوزه اقتصاد استان کرمان داشتیم نتیجه پای کار آمدن فعالان بخش خصوصی، اتاق بازرگانی، بانک‌ها و دستگاه‌های اجرایی‌ست.
کد خبر: ۱۱۵۳۵۵۸
تاریخ انتشار: ۱۹ بهمن ۱۴۰۲ - ۲۲:۱۹ 08 February 2024

به گزارش تابناک کرمان و به نقل از خبرگزاری فارس؛ مهسا حقانیت: امیر حسن‌زاده معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار کرمان است که طی یک‌سال حضور در استان علاوه بر پیگیری طرح‌ها و برنامه‌های معمول اما ایده‌های ناب و جدیدی را هم ارائه کرده است.

هرچند این مدیر جوان دولت سیزدهم در کرمان معتقد است دستاوردهای اقتصادی استان در یک‌سال گذشته نتیجه حمایت‌های فداکار استاندار کرمان و ایجاد تیم اقتصادی و همدلی و همراهی اعضای این تیم است، اما بی‌انصافی‌ست اگر بخواهیم حضور میدانی او در پروژه‌های اقتصادی و گفت‌و‌گوی چهره به چهره با سرمایه‌گذاران بخش خصوصی و همدلی و همراهی با آنها را نادیده بگیریم.

همزمان با دهه فجر و با توجه به دستاوردهای اقتصادی که استان کرمان در یک سال اخیر داشته است، گفت‌و‌گویی را با امیر حسن‌زاده معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار کرمان انجام دادم که از نظرتان می‌گذرد.

نگاهی به دستاوردهای اقتصادی کرمان از فجر تا فجر

شاید این سؤوال در ذهن‌تان باشد که استان کرمان از دهه فجر پارسال تا دهه فجر امسال چه دستاوردهای اقتصادی داشته است؟

ارتقای ۱۹ پله‌ای فضای کسب‌وکار کرمان، کسب رتبه اول کشور توسط شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی، افزایش صادرات از کرمان و کسب رتبه ۴ امنیت سرمایه‌گذاری ازجمله این دستاوردهاست.

همچنین افزایش حجم سرمایه‌گذاری‌ها، راه‌اندازی نخستین کنسرسیوم مهارت‌آموزی، ایجاد زنجیره‌های ارزش ملی و استانی، راه‌اندازی کارگاه‌های گهرسنگ و ایجاد صنایع پایین‌دستی از دیگر دستاوردهای یک‌ساله اقتصادی در استان کرمان است.

همه باید پای کار اقتصاد باشند

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار کرمان می‌گوید: برای اقتصاد همه باید پای کار باشند و اتفاقات خوبی با کار تیمی می‌افتد.

در یک سال گذشته اگر اتفاق خوبی در استان کرمان افتاد، دیدیم، بخش خصوصی، دستگاه‌های اجرایی، بانک‌ها و اتاق بازرگانی در کنار هم بودند.

امیر حسن‌زاده با اشاره به ارتقای ۱۹ پله‌ای فضای کسب‌وکار استان کرمان در یک‌سال گذشته بیان می‌کند: رتبه کسب‌وکار کرمان با همکاری تیم اقتصادی قوی استان متشکل از بخش خصوصی، دولتی و بانک‌ها به رتبه ۱۲ کشور رسیده است.

نقش ۸۸ درصدی بخش خصوصی در اشتغال کرمان

وی با اشاره به اینکه استان کرمان رتبه اول شورای گفت‌وگوی دولت با بخش خصوصی را کسب کرده است، می‌گوید: ظرفیت بخش خصوصی در رونق اقتصادی استان تاثیر زیادی دارد زیرا سهم ۸۸ درصدی اشتغال را به خود اختصاص داده است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار کرمان ادامه می‌دهد: حدود ۸۹ درصد اشتغال استان کرمان نیز در بخش خصوصی است و باید بیشتر باشد، زیرا بخش خصوصی ما ظرفیت ایجاد اشتغال بالای ۱۰۰ درصد را هم دارد.

حسن‌زاده با اشاره به اینکه بخش کشاورزی نیز ۳۹ درصد اشتغال استان کرمان را پوشش می‌دهد، عنوان می‌کند: کشاوزی ما هنوز کشاورزی‌ای نیست که بتوانیم با آن در حوزه صادراتی رقابت کنیم.

وی می‌گوید: در حالی ۹۵ درصد منابع آبی استان کرمان در حوزه کشاورزی مصرف می‌شود که کشاورزی ما با نگاه دانش‌بنیان، بسته‌بندی و سورتینگ نیست و به‌شکل سنتی اداره می‌شود.

حسن‌زاده درباره علت‌های عقب‌ماندگی بخش کشاورزی در استان کرمان بیان می‌کند: یکی از دلایل این است که برنامه‌های دولت مانند الگوی کشت به خوبی اجرا نمی‌شود، بهره‌برداران با نگاه علمی یا استفاده از ظرفیت دانش‌بنیان‌ها و متخصصان کشاورزی به امر کشاورزی نمی‌پردازند.

وی خاطرنشان می‌کند: ۲ مرکز تحقیقات کشاورزی در استان کرمان داریم و از این مراکز خواسته‌ایم از این فعالیت فعلی خود جدا شوند و فعالیت آفندی به‌خود بگیرد و به بحث امنیت غذایی، ارزآوری کشاورزی و صنایع بسته‌بندی و دانش‌بنیان‌ها ورود کنند تا بهره‌وری در حوزه کشاورزی و همچنین ارزش صادرات بالا رود.

از سرمایه‌گذاران واقعی دفاع می‌کنیم

حسن‌زاده گفت: از زمانی که به معاونت اقتصادی استانداری آمده‌ام بنا به اعتقاد شخصی و همچنین تاکید استاندار کرمان به سرمایه‌گذاران واقعی بخش خصوصی توجه ویژه‌ای طی یک‌سال گذشته داشته‌ایم.

وی درباره ویژگی‌های سرمایه‌گذاران واقعی می‌گوید: سرمایه‌گذار واقعی از نظر ما فردی‌ست که روی خاک جمهوری اسلامی کار کند و دو خروجی شامل تولید و اشتغال داشته باشد و در این حوزه هر فردی که قابلیت کار داشته باشد ما از او دفاع می‌کنیم.

وی از فرمایشات و تاکید مقام معظم رهبری در دیدار با تولیدکنندگان بر واگذار کردن فعالیت‌ها به بخش خصوصی هم سخن به‌میان می‌آورد و ادامه می‌دهد: بخش خصوصی نسبت به بخش دولتی، بهره‌وری بالاتری دارد و هم اینکه خودش را به دانش روز مسلط می‌کند برای اینکه بتواند، هزینه‌هایش را پایین بیاورد و سود را بالا ببرد که امری طبیعی‌ست.

رتبه چهارم امنیت سرمایه‌گذاری در دستان کرمان

حسن‌زاده ادامه داد: استان کرمان رتبه ۴ امنیت سرمایه‌گذاری در کشور را کسب کرده و با استفاده از ظرفیت عظیم معدنی، ایجاد ارتباط بین صنایع پایین‌دستی و صنایع بزرگ و ورود بخش خصوصی به این حوزه می‌توانیم شاهد توسعه و پیشرفت‌های معدنی استان باشیم.

وی از راه‌اندازی نخستین کنسرسیوم مهارت ایران در کرمان خبر می‌دهد و می‌گوید: مهارت همواره مهمترین مسئله تیم اقتصادی استان کرمان بوده که در این زمینه کارگروه مهارت را ایجاد کردیم و حضور در کنسرسیوم اشتغال فنی‌وحرفه‌ای برای شرکت‌ها یک امتیاز مثبت است و باید برای تربیت نیروهای ماهر از دوره‌های کوتاه‌مدت، بورس‌های صنعتی و دانشگاهی استفاده شود.

 کارگروه مهارت کرمان   

افراد ماهر در کرمان بیکار نمی‌مانند

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار کرمان در ادامه سخنان خود درباره اقدامات صورت‌گرفته در ایجاد اشتغال بیان می‌کند: تعهد استان در سال گذشته ۶۰ هزار و ۳۷۴ نفر بود که تحقق ۱۱۲ درصدی با ۶۷ هزار و ۵۴۵ نفر اشتغال را شاهد بودیم.

حسن‌زاده اما از تلاش و تصمیم استان کرمان برای ایجاد اشتغال واقعی خبر می‌دهد و می‌گوید: ما گفتیم برای امسال باید تعهد واقعی اشتغال باشد بنابراین ایجاد ۴۶ هزار و ۱۴۸ نفر اشتغال برای استان در نظر گرفته شد که تاکنون به تحقق ۱۰۵ درصدی رسیده‌ایم.

وی با تاکید بر اینکه به‌دنبال اشتغال پایدار به‌ویژه برای افراد تحصیلکرده در استان کرمان هستیم، ادامه می‌دهد: سهمیه اشتغال کشاورزی برابر با ۳۹ درصد، صنعت ۲۳ درصد و خدمات هم ۳۸ درصد است.

حسن‌زاده می‌گوید: در استان کرمان قبل از اشتغال به سمت مهارت هم برای افراد دیپلم و زیردیپلم و هم افراد تحصیلکرده حرکت کرده‌ایم و سند مهارت استان در دست تدوین است که نیازهای شغلی استان و چشم‌انداز آینده را در برمی‌گیرد.

وی با بیان اینکه آموزش‌های فنی‌وحرفه‌ای در سراسر استان کرمان را دنبال می‌کنیم، اضافه می‌کند: نیازهای صنایع بزرگ و کوچک را با برگزاری جلسات با مدیران صنایع شناسایی کرده‌ایم تا آموزش‌های لازم در قالب نوگشایی رشته‌های تحصیلی در دانشگاه‌های استان و یا دوره‌های مهارتی کوتاه‌مدت ارائه شود.

به اعتقاد معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار کرمان اگر فردی که در کرمان مهارت متناسب با بوم استان را داشته باشد، بیکار نمی‌ماند.

حسن‌زاده با اشاره به ابلاغ ۳.۷ هزار میلیارد تومان وام برای اشتغال در استان کرمان می‌گوید: وام‌ها باید به شغل پایدار برسد و فقط پول‌پاشی نباشد بنابراین از دستگاه‌های اجرایی خواستیم به سمت مهارت‌ها بروند و وام بدهند و همچنین اگر امکان دارد، پرداخت وام به سمت کارفرمایی باشد تا تا شغل پایدار ایجاد شود.

دبیر کمیته رفع موانع تولید استان کرمان ادامه می‌دهد: سهم تولید ناخالص داخلی استان کرمان در کشور نیز طی یک سال گذشته از ۳ درصد به ۴.۱ درصد رسیده است که این سهم با بهره‌برداری از پروژه‌های استانی بیشتر هم می‌شود.

حسن‌زاده بر افزایش نقش کرمان در اقتصاد ملی و ارزش‌افزوده با توجه به ظرفیت‌های این خطه در زمینه محصولات استراتژیک در حوزه معدن، عناصر راهبردی و کشاورزی تاکید می‌کند و ایجاد صنایع پایین‌دست در این بخش‌ها در راستای ایجاد اشتغال پایدار را ضروری می‌داند.

شورای گفت‌و‌گوی دولت و بخش خصوصی کرمان «اول» شد

وی با قدردانی از حضور و نقش بخش خصوصی در پیشبرد اهداف اقتصادی استان کرمان از کسب رتبه اول کشوری توسط شورای گفت‌و‌گوی دولت و بخش خصوصی استان خبر می‌دهد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار کرمان بیان می‌کند: حدود ۵۰ درصد مصوبات شورای گفت‌و‌گوی دولت و بخش خصوصی به‌صورت ملی هم مطرح می‌شود زیرا کرمان در اقتصاد کشور تاثیرگذار است.

حسن‌‌زاده ادامه می‌دهد: حدود ۴۰ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری داخلی و حدود ۵۲ میلیون دلار و ۱۰ میلیون یورو سرمایه‌گذاری خارجی در استان کرمان توسط بخش خصوصی در دست انجام است.

 

اکوکمپ شهداد   

توسعه اقتصاد کرمان با توجه به گردشگری

وی در بخش دیگری از سخنان خود از توجه به اقتصاد گردشگری در استان کرمان سخن به‌میان می‌آورد و می‌گوید: ۹ اثر ثبت جهانی استان کرمان، شمار بالای آثار تاریخی و صنایع‌دستی، بهره‌برداری از پروژه‌های تله‌کابین و اکوکمپ شهداد، توسعه پروژه گردشگری گهرپارک سیرجان و پروژه گردشگری بام بافت موجب شده سطح گردشگری در استان بالا برود بنابراین ما ایجاد نشاط در بین مردم و اقتصاد گردشگری را به‌طور جدی دنبال می‌کنیم.

ایجاد زنجیره ارزش در بهشت معادن

حسن‌زاده همچنین از استان کرمان با دارای بودن ۴۲ عنصر معدنی به‌عنوان بهشت معادن نام می‌برد و ادامه می‌دهد: در استان کرمان زنجیره ارزش استانی برای مس، آهن، کرومیت، تیتانیوم و ذغال‌سنگ داریم.

وی می‌گوید: به سازمان صنعت، معدن و تجارت شمال و جنوب استان کرمان تکلیف کردیم که اگر می‌خواهند توسعه مواد معدنی را داشته باشند باید به‌سمت صنایع پایین‌دستی بروند.

 

معدن طلا                              

کرمان «طلا» هم دارد

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار کرمان بیان می‌کند: در استان کرمان سنگ‌آهن، کنستانتره، گندله، آهن‌اسفنجی، شمش و میله‌گرد را داریم و سال آینده هم تولید ورق‌های پوشش‌دار آغاز می‌شود تا زنجیره ارزش فولاد تکمیل شود.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار کرمان می‌گوید: بر تکمیل زنجیره مس در استان کرمان هم تاکید داریم و به شرکت ملی مس ایران گفته‌ایم به این بحث ورود کند و یک کار شراکتی بین شرکت ملی مس و شرکت مس باهنر برای ورود به صنایع پایین‌دستی آغاز شده است.

حسن‌زاده اضافه می‌کند: معادن طلای خوبی در کرمان داریم و تا کنستانتره طلا در جنوب استان پیش رفته‌ایم و می‌توانیم شمش طلا را هم داشته باشیم.

اقتصاد ورزش کرمان همراه با نشاط‌آفرینی را دنبال می‌کنیم

اما اقتصاد ورزش هم در دستور کار معاونت هماهنگی امور اقتصادی استان کرمان قرار گرفته است که امیر حسن‌زاده در این باره می‌گوید: استفاده از ظرفیت‌های ورزشی استان و سرمایه‌گذاری در حوزه ورزش‌های فردی و قهرمانی را دنبال می‌کنیم و اولین دوره مسابقات ملی چوگان را با توجه به تاکید مقام معظم رهبری بر توسعه این ورزش در بم برگزار کردیم.

وی با اشاره به اینکه همزمان با برگزاری مسابقات چوگان شاهد تکمیل ظرفیت هتل‌های شهر بم بودیم، ادامه می‌دهد: مسابقات کشوری موتورکراس «جام شهدای حادثه تروریستی ۱۳ دی کرمان» هم برگزار شد که ۲۰۰ نفر از ۱۶ استان وارد استان شدند و این حضور به گردشگری و اقتصاد ما کمک می‌کند.

حسن‌زاده که از مدتی قبل طرح‌های کویر را کلید زده است با اشاره به ظرفیت‌های بی‌نظیر کویر در استان کرمان می‌گوید: کویر کرمان از شهداد تا بم و ریگان ادامه دارد و بسیار زیباست و از حوزه کویر برای توسعه اقتصاد گردشگری و ورزش استفاده می‌کنیم.

افتتاح ۱۳ هزار میلیارد تومان پروژه‌های اقتصادی در استان کرمان

طی دهه فجر وی در بخش پایانی سخنان خود از افتتاح ۵۹۴ دولتی با ۶ هزار و ۷۰۸ میلیارد تومان و ۷۷ پروژه بخش خصوصی با ۷ هزار و ۱۲۰ میلیارد تومان اعتبار برای توسعه و ایجاد ارزش افزوده در استان کرمان طی دهه فجر جاری خبر می‌دهد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار کرمان می‌گوید: ۶ پروژه ملی هم توسط بخش خصوصی در استان کرمان داریم که با حدود ۳۴ هزار میلیارد تومان اعتبار تا پایان سال‌جاری افتتاح می‌شود.

برچسب ها: کرمان
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار