نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اردبیل گفت: هر آذری در دنیا دو وطن دارد، یکی وطنی که در آن زندگی می‌کند و دومی وطن تاریخی و اصل خود، یعنی ایران است که نقطه مشترک و اتحاد تمامی آذری‌های جهان محسوب می‌شود.
کد خبر: ۱۱۴۹۷۸۳
تاریخ انتشار: ۲۸ دی ۱۴۰۲ - ۲۰:۴۸ 18 January 2024

به گزارش تابناک اردبیل، آیت الله سید حسن عاملی ظهر امروز در مراسم بزرگداشت روز آذری‌های مسلمان که در محل نگارخانه خطایی اردبیل برگزار شد، اظهار کرد: ۱۹ ژانویه نشان داد که آذری‌ها هیچ‌گاه هویت خود را فراموش نکرده و اصل خود را از دست نداده‌اند؛ در اولین فرصتی که به دست آوردند مجدد به اصل خود بازگشته و این موضوع مقاومت و ریشه کهن آذری‌ها را نشان داد.

وی افزود: محبت به اهل بیت (ع)، اصل و ریشه خود و هم‌چنین بازگشت به وطن تاریخی سبب شد که آذری‌ها به اصل خود بازگردند و این روز نقطه عطفی در تاریخ آذری‌ها بوده و باید زنده نگه داشته شود.

نماینده، ولی فقیه در استان و امام جمعه اردبیل گفت: تعلق دینی و عِرق به وطن تاریخی سبب شد که اتفاق ۱۹ ژانویه رخ دهد و هر گونه توصیف دیگری غیر از این تحریف تاریخ است؛ در ۱۹ ژانویه آذری‌ها در هوای سرد با عشق به اهل بیت (ع) و عرض ارادت به امام حسین (ع) سیم‌خاردا‌ها را کنار زده و از رود ارس گذشتند و به سمت ایران شتافتند.

آیت الله عاملی تصریح کرد: ما به آذری‌ها به عنوان هم‌وطن نگاه می‌کنیم و ایران نقطه اتکا و وطن تاریخی تمام آذری‌ها است و به نوعی هر آذری در دنیا دو وطن دارد، یکی وطنی که در آن زندگی می‌کند و دومی وطن تاریخی و اصل خود، یعنی ایران است.

آزادی قره‌باغ یک پیروزی بزرگ برای تمامی آذری‌های مسلمان جهان

وی ادامه داد: ۱۹ ژانویه امسال دو رویداد مهمی دارد که یکی، آزادی قره‌باغ بود که این موضوع یک پیروزی بزرگ برای تمام آذری‌های مسلمان جهان است چرا که فرهنگ و زبان و ریشه و عشقمان به اهل بیت یکی است.

نماینده، ولی فقیه در استان اردبیل و امام جمعه اردبیل بیان کرد: ایران اسلامی هم در این خصوص سنگ تمام گذاشت؛ در تمامی محافل بین‌المللی همواره از آزادی قره‌باغ دفاع کرد و مقام معظم رهبری نیز حرف اصلی را در این خصوص گفتند که "قره باغ خاک اسلام است" و خوشبختانه قره‌باغ به دست جوانان متدین با شعار‌های دینی آزاد شد و اعلام کردند که ما همه سرباز امام حسین (ع) هستیم و در آزادی قره‌باغ، اندیشه و فکر دینی در بین جوانان آذری حاکم بود.

آیت الله عاملی تأکید کرد: یکی از افتخارات آذری‌ها حفظ تعلق به وطن اصلی خود بوده و هویت شیعی و دینی از آذری‌ها گرفتنی نیست و محبت اهل بیت (ع) آنچنان در فکر و جان و روح آذری‌ها جاری و ساری است که قابل تحریف نیست.

وی خاطرنشان کرد: عده‌ای بسیار تلاش کردند که ۱۹ ژانویه تحریف شود و هم‌اکنون آذری‌ها در دو حوزه تهدید می‌شوند؛ ایران ستیزی و دین ستیزی که ۲ خطر علیه آذری‌ها است و تلاش‌ها بر این است که مشترکات فرهنگی بین ایران و آذربایجان را از بین ببرند؛ برخی‌ها در تلاش هستند که هویت شیعی را از آذری‌ها بگیرند و بر همین اساس وهابیت را در مناطق شیعی تقویت می‌کنند و آن‌ها را برای اختلاف افکنی و شبهه پراکنی در بین شیعیان آذری آزاد می‌گذارند.

امام جمعه اردبیل گفت: در طول تاریخ تلاش‌های بسیاری برای هجمه علیه آذری‌ها رخ داده، اما هیچ کدام به نتیجه نرسیده است چرا که عشق آذری‌ها به مذهب شیعه و اهل بیت گسستنی نیست و همه جا فرهنگ و شعار و پرچم امام حسین (ع) مشاهده می‌شود.

وی با اشاره به لزوم بزرگداشت مفاخر بیان کرد: از دانشگاه‌های تبریز، اردبیل، زنجان و ارومیه می‌خواهم که مرکز بین المللی نظامی گنجوی راه‌اندازی شود.

۱۹ ژانویه روز بازگشت آذری‌ها به آغوش وطن است

نورالدین شیرین از فعالان فرهنگی و رسانه‌ای و مدیر شبکه قدس تی وی ترکیه نیز در این آئین گفت: ۱۹ ژانویه سالروز بازگشت آذری‌ها به آغوش وطن و هم آغوشی آذری‌ها زیر پرچم اسلام و هم‌چنین روز وحدت در مسیر امام خمینی (ره) است.

وی با اشاره به جنایات رژیم صهیونیستی در غزه عنوان کرد: جنایات رژیم صهیونیستی در غزه تمام مسلمانان جهان را آزرده خاطر کرده است و هر کشوری که در این مسیر همراه رژیم صهیونیستی باشد شریک جرم و جنایات این رژیم غاصب است.

شیرین تصریح کرد: طوفان‌الاقصی جبهه وحدت مسلمانان بود و تمامی مسلمانان با شعار مرگ بر اسرائیل و هیهات من‌الظله به مقابله با دشمن پرداختند و به اذن الهی محور مقاومت پیروز میدان خواهد بود.

وی گفت: ما هیچ گاه سر به ذلت نخواهیم داد و چرا که طبق گفته سردار شهید سلیمانی ما ملت امام حسین و ملت شهادت هستیم.

برچسب ها: اردبیل
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار