متاسفانه امسال وضع مرکبات قیمت خوبی نداشت و قیمت برنج هم بدتر از پارسال بود نصف قیمت سال قبل، تقریبا با اینکه هزینه ها بسیار رشد پیدا کرده است.
کد خبر: ۱۱۴۹۷۱۲
تاریخ انتشار: ۲۸ دی ۱۴۰۲ - ۱۲:۱۳ 18 January 2024

به گزارش تابناک مازندران ، نماینده ولی فقیه در مازندران ضمن گلایه از اقدامات اخیر منابع طبیعی و آب منطقه ای بابت سند زدن زمینهای کشاورزان به نام خودشان، گفت: اینها سند انفالی نمی‌گیرند سند اموالی می‌گیرند، زمین‌های کشاورزی به جای اینکه به زیر کِشت بروند آرام آرام به زیر خِشت میروند

بر اساس گزارش معاونت ارتباطات و رسانه دفتر نماینده ولی فقیه در مازندران، آیت الله محمدباقر محمدی لائینی در بیست و ششمین گردهمایی نمایندگان ولی فقیه و ائمه جمعه کشور با حضور وزیر اقتصاد در تهران، اظهار کرد: در رابطه با اقتصاد مسائل و حرف‌ها بسیار زیاد است اما در مجموع باید بگوئیم که واقعا کشاورزان از کشاورزی خودشان چندان صرفه و سودی ندارند با هزینه های بالایی که کشاورزی دارد.

وی افزود: متاسفانه امسال وضع مرکبات قیمت خوبی نداشت و قیمت برنج هم بدتر از پارسال بود نصف قیمت سال قبل، تقریبا با اینکه هزینه ها بسیار رشد پیدا کرده است.

آیت الله محمدی لائینی بیان گرد: الگوی کشت مناسبی اعلام نمی‌شود هر کسی هر چیزی را که دلش می‌خواهد می‌کارد که باید الگوی کشت مناسبی برای جاهایی که آب کم است معرفی و توصیه شود‌.

نماینده ولی فقیه در مازندران ادامه داد: باید پیش‌بینی شود که در چه فصلی چه چیزی کمبود داریم از همین الان زمین‌ها را تهیه و فراهم کنیم و بالاخره در زمینه نهاده‌های دامی وابستگی به خارج و واردات داریم و هم معضلات زیاد دیگری و دامداران ما بسیار ناراحت هستند.

امام جمعه ساری خاطرنشان کرد: بعضی از دستگاه‌ها ناهماهنگی‌هایی دارند مثل جهاد کشاورزی با صمت و بالاخره از نظر زه‌کشی و آب قطره ای کردن نیاز است که توجه بیشتری شود.

این مسئول تاکید کرد: زیرساخت برای صادرات باید فراهم شود، ما در مازندران بالای ۸ میلیون تن تولید محصولات کشاورزی و باغی داریم اما خیلی از وقت‌ها روی دست کشاورزان می‌ماند که اگر زیرساخت برای صادرات با چهار کشوری که حداقل با آن همسایه هستیم فراهم شود خوب است.

وی با بیان اینکه زمین‌های کشاورزی به جای اینکه به زیر کِشت بروند آرام آرام به زیر خِشت می‌روند و تبدیل به مسکن و ویلا و از اینجور چیزها می‌شوند، گفت: امنیت غذایی ما را از این جهت واقعا دچار مشکل می‌کند.

آیت الله محمدی لائینی اضافه کرد: بالاخره در زمینه دانش‌بنیان شدن کشاورزی هنوز شاهد تحولی نیستیم و همان شکل سنتی اش بیشتر، اتحادیه کشاورزان در رابطه با بذر امسال دچار خسارت‌هایی شدند که تقاضا داشتند جبران شود.

نماینده ولی فقیه در مازندران همچنین تصریح کرد: منابع طبیعی براساس عکس سال ۱۳۴۶ می‌رود اقدام می‌کند و با شکایت، مزارع و ابنیه را از کشاورزان می‌گیرد در صورتی که اینجا پدر و اجداد کشاورزان سال‌های زیادی مشغول کار بودند، خیلی مشکلات زیادی در این زمینه ایجاد شده است.

امام جمعه ساری ادامه داد: شورای نگهبان مالکیت کشاورزان و دامداران را تا قبل از سال ۱۳۶۵ پذیرفته اما قانون متناسب با این فتوا تغییر نکرده است، اگر این قانون عملی شود هزاران پرونده در دادگستری‌ها منتفی می‌شود و بسیاری از مشکلات از بین خواهد رفت.

این مسئول اظهار کرد: در رابطه با منابع طبیعی واقعا وضع تجاوز به منابع طبیعی، انفال و جنگل‌ها ناجور است و جای توجه بیشتری دارد، حفاظت جنگل‌ها بسیار ضعیف است، علیرغم اینکه تنفس جنگل‌ها باید موجب توسعه جنگل می‌شد اما می‌بینیم که قاچاقچیان در حال سوءاستفاده هستند.

وی با اشاره به اینکه باید کاشت یک میلیون درخت در چهار سال را جدی بگیرید که ان‌شالله تحقق پیدا کند، گفت: آب منطقه‌ای اخیرا بر‌‌‌ اساس آئین نامه‌ای که مصوبه سال ۱۳۹۵ است آمدند گفتند که این رودخانه بسترش ۱۰۰ متر است مثلا و دو طرف زمین‌های کشاورزان را به اسم خودشان سند می‌گیرند مال دولت به نمایندگی آب منطقه ای سند انفالی نمی‌گیرند سند اموالی می‌گیرند و کشاورزان اخیرا تازه متوجه می‌شوند.

آیت الله محمدی لائینی اعلام کرد: ۱۳ روستا در امتداد رود هراز در آمل بعضا تا فاصله ۴۰۰ الی ۷۰۰ متر به گفته رئیس امور اراضی مازندران طی بازدید میدانی همه را در بستر رودخانه آوردند ما ۸ هزار کیلومتر رودخانه در استان داریم حساب کنید دو طرفش را بگیریم چه افتضاحی می‌شود.

نماینده ولی فقیه در پایان اذعان داشت: من تقاضا می‌کنم این آئین‌نامه که قانون هم نیست و از طریق دولت و وزارت نیرو مصوب شده قابلیت تغییر دارد فعلا دستور توقف بدهید و بعد هم حتما این آئین‌‌‌نامه باید تغییر داده شود. 

 

 

 

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار