مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان‌شمالی گفت: طی سرشماری انجام شده در مجموع تعداد ۱۱ هزار و ۵۸۵ راس گونه‌های مختلف سُمدار شمارش شده که نشان از افزایش ۲۴ درصدی دارد.
کد خبر: ۱۱۴۹۶۰۱
تاریخ انتشار: ۲۷ دی ۱۴۰۲ - ۲۰:۱۱ 17 January 2024

به گزارش تابناک خراسان‌شمالی، رضا شکاریان، مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی اظهار کرد: طی برنامه سرشماری حیات وحش شاخص استان که از اواسط مهرماه سال جاری شروع و تا آذر ماه ادامه یافت در مجموع تعداد ۱۱ هزار و ۵۸۵ راس گونه‌های مختلف سُمدار (قوچ ومیش اوریال، کل و بز و آهو) در سطح مناطق تحت مدیریت شمارش شد.

وی گفت: خوشبختانه این تعداد در مقایسه با آمار سال گذشته با بیشترین ضریب اطمینان و دقت بالا و حذف سختگیرانه هم پوشانی، ۲۴ درصد رشد داشته است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان‌شمالی: در این سرشماری علاوه بر گونه‌های هدف سرشماری، گونه‌های مهمی، چون پلنگ، گرگ خاکستری، گراز، هوبره و ... نیز مشاهده شد که با توجه به قرار گیری پلنگ و گرگ خاکستری در راس هرم اکولوژیک می‌توان نتیجه گرفت که اکوسیستم‌های طبیعی استان در حال حاضر در شرایط مطلوبی از منظر علم اکولوژی قرار دارد.

شکاریان با اشاره به نتایج امیدبخش این سرشماری، افزود: بطور کلی در سطح استان جمعیت گونه قوچ و میش اوریال حدود ۱۲/۲درصد، کل و بز ۱۸/۷ درصد و آهو ۴۳/۱ درصد رشد داشته است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان‌شمالی اقداماتی همچون گشت و کنترل مستمر محیط بانان، جلوگیری از تخریب و تصرف اراضی ملی، کنترل ورود و خروج دام، پایش بیماری‌های حیات وحش، تعمیر و ترمیم آبشخور‌ها و حساسیت نسبت به آبرسانی به وحوش، ارتقاء زیرساخت‌های حفاظتی مانند تعمیر و تجهیز پاسگاه‌های محیط بانی و خرید تجهیزات انفرادی، افزایش بودجه مربوط به جیره غذایی محیط بانان، تعامل با جوامع بومی محلی و ارائه آموزش‌های لازم در زمینه حفاظت از محیط زیست را از جمله عوامل موثر در افزایش جمعیت قوچ و میش، کل و بز و آهو بیان نمود.

شکاریان با بیان اینکه آهو بیشترین رشد را در بین سایر گونه‌ها در سطح استان داشته است، اظهار داشت: اکنون به جرات میتوان مجموعه میاندشت جاجرم را یکی از پرتراکم‌ترین زیستگاه‌های آهو (تعداد آهو/ هکتار) در سطح کشور برشمرد به‌طوری که افزایش جمعیت این گونه در میاندشت جاجرم ۴۴ درصد و در ناحیه دشتی مجموعه سالوک ۳۴ درصد رشد داشته است.

وی در پایان عوامل محدود کننده رشد جمعیت وحوش را تغییرات اقلیم، خشکسالی، حریق، بیماری ها، شکار غیر مجاز، کمبود شدید نیرو و ... بیان نموده و خاطر نشان کرد: علاوه بر تلاش‌های حفاظت محیط زیست استان به عنوان خط مقدم حفاظت از اکوسیستم‌های طبیعی و زیستمندان آن به عنوان انفال الهی، ضرورت دارد دستگاهها، نهاد‌ها و ارگان‌های دولتی استانی و عموم شهروندان نیز اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی را مورد حمایت قرار داده تا بتوانیم در حفظ حیات وحش موجود و ادامه چرخه رشد جمعیت آنان گام‌های موثری برداریم.

برچسب ها: خراسان‌شمالی
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار