معاون برنامه های توسعه امور برنامه‌ریزی سازمان برنامه و بودجه کشور گفت: برای تحقق اهداف مورد نظر در استان‌ها باید به سمت تهیه برنامه برویم و ضمن اینکه برای تک‌تک برنامه‌ها هدف گذاری صورت پذیرد، باید برنامه عملیاتی براساس برش استانی تدوین شود.
کد خبر: ۱۱۴۷۴۴۴
تاریخ انتشار: ۱۶ دی ۱۴۰۲ - ۲۲:۰۵ 06 January 2024

به گزارش تابناک خراسان شمالی به نقل از روابط عمومی سازمان مدیریت و برنامه ریزی خراسان شمالی؛ نشست روسای گروه سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان با افشین کسالایی، معاون برنامه‌های توسعه و امور برنامه ریزی سازمان برنامه و بودجه کشور در محل سالن جلسات این سازمان برگزار شد و در این نشست در خصوص برنامه هفتم توسعه، موارد کلیدی از ابعاد و جزئیات آن مطرح شد.

کسالایی، معاون برنامه‌های توسعه امور برنامه‌ریزی سازمان برنامه و بودجه کشور، اظهار کرد: سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی هر استان مانند مغز متفکر و سیستم تصمیم‌گیری استان محسوب می‌شود.

وی گفت: برنامه هفتم توسعه، ناگزیر به برنامه محور بودن است و برای اولین بار برنامه هفتم با پارادایم رشد فراگیر و مبتنی بر سه روش مبتنی بر اصلی‌ترین پیشران ها، مسائل بحران زا و بسترساز‌ها و خلق مهمترین بستر‌های پیشرفت کشور ترسیم شد.

معاون برنامه‌های توسعه امور برنامه ریزی سازمان برنامه و بودجه کشور افزود: رویکرد نظری برنامه هفتم توسعه مبتنی بر رویکرد رشد فراگیر است که به عنوان نظریه حاکم بر برنامه هفتم توسعه با توجه به نتایج پژوهش‌های انجام شده و مطالعات جهانی در کشور‌های نوظهور و در حال توسعه که جنس مسائل آن تقریبا با مسائل ایران مشابه است، انتخاب شده است.

وی با تشریح رویکرد و ویژگی‌های برنامه ریزی در برنامه هفتم توسعه، عنوان کرد: رویکرد اصلی برنامه هفتم توسعه براساس موضوعات کلیدی و پیشران‌های کشور با رعایت ملاحظات اسناد آمایش سرزمین و سیاست‌ها و روش‌های عدم تمرکز در اداره کشور و مبتنی بر اجرای قواعد و ساز و کار‌های انگیزشی است.

کسالایی اضافه کرد: همچنین رویکرد اصلی برنامه هفتم متمرکز بر برنامه محوری به جای حکم محوری، تمرکز بر موضوعات کلیدی، تمرکززدایی و تقویت نقش استان‌ها و مشارکت محوری است.

وی همچنین بر تغییر رویکرد از تمرکز بر تخصیص و توزیع منابع به اصلاحات ساختار‌ها و وضع قواعد سیاسی، اتکا به شیوه طراحی سازوکار‌های انگیزشی کارا و اثربخش، استفاده از برنامه ریزی غلتان، اتخاذ رویکرد اجتماع محور تاکید کرد.

کسالایی متذکر شد: شناخت وضع موجود و مسیر طی شده بستر لازم برای ترسیم چشم انداز پنج سال آینده و ریل گذاری برنامه هفتم را فراهم می‌کند.

معاون برنامه‌های توسعه امور برنامه ریزی سازمان برنامه و بودجه کشور افزود: برنامه هفتم توسعه علاوه بر ترسیم وضع موجود، آینده اقتصاد و توسعه کشور در سطوح متعدد را مورد توجه قرار می‌دهد و توجه به حوزه‌های ظرفیت ساز و مولد در کشور دارای اهمیت است.

کسالایی با بیان اینکه برنامه هفتم توسعه در سه سطح پیشران ها، بحران‌ها و بستر‌های پیشرفت تدوین شده است، افزود: بحران‌ها شامل مدیریت منابع آب، ناترازی انرژی و صندوق‌های بازنشستگی و بخش پیشران‌ها شامل طرح‌های کلان، دریا، ترانژیت، مسکن ارتقای جهادکشاورزی و اصلاح نظام مالیاتی بانکی و اصلاح ساختار بودجه و رشد در حوزه بستر ساز‌ها هستند که باید به آن‌ها توجه جدی شود.

وی یادآور شد: برای تحقق اهداف مورد نظر در استان باید به سمت تهیه برنامه برویم و ضمن اینکه برای تک تک برنامه‌ها هدف گذاری صورت پذیرد، باید برنامه عملیاتی براساس برش استانی تدوین شود.

کسالایی افزود: در برنامه عملیاتی باید تعیین اهداف و تبیین شاخص‌های عملکردی و تبیین مخاطرات دستیابی به اهداف توجه شود.

برچسب ها: خراسان شمالی
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار