چهره کرمان در سال ۱۴۰۴ قرار است متفاوت از چهره امروزش باشد آن هم با رنگ و لعاب گردشگری، زیرا هر گوشه کرمان که دست بگذارید، آثار شگفتی را می‌بینید.
کد خبر: ۱۱۴۵۶۷۵
تاریخ انتشار: ۰۶ دی ۱۴۰۲ - ۲۳:۰۷ 27 December 2023

به گزارش تابناک کرمان؛ مهسا حقانیت: چهره کرمان در سال ۱۴۰۴ قرار است متفاوت از چهره امروزش باشد آن هم با رنگ و لعاب گردشگری، زیرا هر گوشه کرمان که دست بگذارید، آثار تاریخی، میراثی، تنوع اقلیمی و جاذبه‌های طبیعی را می‌بینید.

باور جدی برای توسعه گردشگری کرمان وجود ندارد

این در حالی‌ست که پیش از ظهر امروز نشست هم‌اندیشی توسعه گردشگری استان کرمان در محل اتاق بازرگانی با حضور جمعی از مدیران پارلمان بخش خصوصی و مدیران دولتی و فعالان حوزه گردشگری برگزار شد.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان کرمان در سخنانی اظهار کرد: انتظار داشتیم وقتی جلسه گردشگری برگزار می‌شود و به‌دنبال تحقق شعار‌های گردشگری برای کرمان ۱۴۰۴ هستیم، دوستان مسؤول در شهرستان‌ها از این جلسه استقبال کرده و مشتاقانه در این جلسات شرکت کنند، اما زهی‌تاسف که باور جدی برای توسعه گردشگری وجود ندارد.

سید مهدی طبیب‌زاده ادامه داد: مزایای گردشگری بسیاری در استان کرمان داریم، اما آن‌طور که باید و شاید به آن توجه نمی‌شود.

وی بیان داشت: کرمان با وجود ظرفیت‌های گردشگری فراوان ازجمله ۱۰ اثر ثبت یونسکو از ۲۷ اثر ثبت شده ایرانی، اما به‌عنوان یک مقصد گردشگری مطرح نمی‌شود و در پذیرش گردشگر خارجی موفق نیستیم.

اما رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان کرمان به بیان دلایل عقب‌ماندگی‌های حوزه گردشگری در استان پرداخت و افزود: شناختی که از کرمان در درون استان مطرح می‌کنیم به بیرون منعکس نشده است.

بم زنده است

طبیب‌زاده در همین زمینه بیان داشت: از کرمان به‌عنوان استانی تاریخی، میراثی، با تنوع اقلیمی و جاذبه‌های طبیعی صحبت نمی‌شود و کرمان ما را با شاخص‌های دیگری می‌شناسند که گردشگران ایرانی و خارجی را برای سفر به کرمان ترغیب نمی‌کند.

وی ابراز داشت: زلزله ناگوار و دلخراش بم در ۲۰ سال قبل روند جذب گردشگر در کرمان را عوض کرد و وقتی درباره کرمان سوال می‌کنیم، از زلزله دلخراش بم به‌عنوان یک شاخص نام می‌برند و این در شرایطی‌ست که باید این را به مردم جهان بگوییم، بم امروز ققنوس‌وار از زلزله بیرون آمده و زنده است.

طبیب‌زاده با یادآوری اینکه اتاق بازرگانی بر اساس قانون به‌عنوان مسؤول بهبود فضای کسب و کار و ایجاد رونق اقتصادی‌ست، اظهارکرد: گردشگری می‌تواند یکی از پیشران‌های اقتصادی استان کرمان باشد.

وی ادامه داد: در تلاش هستیم تا سال ۱۴۰۴ با برگزاری رویداد‌هایی که منجر به معرفی کرمان می‌شود، شناخت از استان را افزایش دهیم و در این زمینه ۶۵ رویداد پیش‌بینی شده است تا کرمان را در صدر استان‌های جاذب قرار دهیم.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان کرمان با اشاره به اینکه مسؤولیت برگزاری غرفه استان در نمایشگاه گردشگری تهران بر عهده اتاق بازرگانی گذاشته شده است، اضافه کرد: قصد داریم، کار متفاوتی در نمایشگاه گردشگری انجام دهیم و کرمان نقطه‌عطف گردشگری از این نمایشگاه باشد.

برگزاری دومین همایش کرمان آیدکس در ۱۴۰۳

طبیب‌زاده بیان داشت: دومین همایش کرمان آیدکس در سال آینده با هدف معرفی ظرفیت‌های سرمایه‌گذاری استان برگزار می‌شود و فرصت‌های گردشگری نیز معرفی می‌شوند.

وی از انجام پروژه گردشگری خَبر بافت با سرمایه‌گذاری شرکت هواپیمایی ماهان تا ۱۴۰۴ خبر داد و اضافه کرد: پروژه‌های گردشگری شهداد هم می‌توانند به‌عنوان کار بزرگی در کویر باشند و سرمایه‌گذار برای پروژه گردشگری در کویر ریگ‌یلان در شرق استان هم پای کار آمده است.

طبیب‌زاده همچنین از ظرفیت‌های گردشگری دره راگه رفسنجان سخن گفت و اظهار داشت: این دره هم می‌تواند جاذبه بزرگی باشد و باید پروژه آن را تعریف کنیم تا به‌عنوان جاذبه گردشگری معرفی شود.

وی خاطرنشان کرد: شهر کرمان به‌عنوان یک منطقه سنتی و قطب صنایع‌دستی می‌تواند، زون تاریخی باشد و مسیر فرهنگی کرمان با بهره‌گیری از چهره‌های فرهنگی و تاریخ‌ساز را مدنظر داریم.

این فعال اقتصادی با تاکید بر لزوم ایجاد زیرساخت‌های گردشگری در استان کرمان بیان داشت: نمایشگاه فرش در مرکز فرش تهران و کرمان برگزار می‌شد.

گردشگری می‌تواند، آینده کرمان را تضمین کند

طبیب‌زاده تصریح کرد: در حالی بخش گردشگری برای همیشه ماندگار است که معدن تا ۳۰، ۴۰ سال دیگر تمام می‌شود و اگر بحث کشاورزی مدرن دنبال نشود، کشاورزی هم از سوددهی خارج می‌شود بنابراین گردشگری می‌تواند، آینده کرمان را تضمین کند.

وی ادامه داد: کرمان ۱۴۰۴ باید با کرمان ۱۴۰۲ فرق کند و نگرش‌ها به گردشگری و توریست‌های خارجی تغییر کند، زیرا اگر ما دچار مشکلات و توهماتی در این باره باشیم؛ گردشگری‌مان رشد نمی‌کند.

طبیب‌زاده اظهار کرد: اتاق بازرگانی کرمان برای توسعه گردشگری پا پیش گذاشته و احساس مسؤولیت کرده‌ایم و انتظار ما بر این است، تمام دست‌اندرکاران حاکمیتی استان کمک کنند و مقصد گردشگری خوبی شویم.

رشد گردشگری موجب توسعه متوازن کرمان می‌شود

در عین حال سرپرست دفتر هماهنگی امور سرمایه‌گذاری و اشتغال استانداری کرمان اظهار داشت: گردشگری استان کرمان را برای تحقق توسعه متوازن و پایدار حمایت می‌کنیم.

محمدرضا رهرو بیان کرد: هنوز به این خودباوری نرسیده‌ایم که استان کرمان ظرفیت‌های بسیاری در بخش گردشگری دارد که می‌تواند توسعه متوازن و پایدار را محقق کند.

رویداد از کوه تا کویر در کرمان اجرا می‌شود

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان کرمان نیز در این نشست اظهار داشت: رویداد ملی چوگان ایران طی روز‌های پنجشنبه و جمعه این هفته به میزبانی شهر بم برگزار می‌شود.

سعید شاهرخی عنوان کرد: بخش گردشگری می‌تواند به‌عنوان اقتصاد مکمل جایگزین بخش‌هایی باشد که دارای نارسایی هستند و گردشگری همچنین نسخه درمانی برای مسائل فرهنگی و اجتماعی است.

وی بیان داشت: رویداد از کوه تا کویر در استان کرمان پیش‌بینی شده است تا به سمت انجام کار بزرگی در حوزه گردشگری برویم.

برچسب ها: کرمان
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار