با حضور در بازار مرکز استان فارس بارها شاهد افزایش قیمت بیشتر نرخ مصوب بودیم که هر کدام از فروشندگان مرغ به دلایلی خاص آن را توجیه خواهند کرد.
کد خبر: ۱۱۴۴۹۶۶
تاریخ انتشار: ۰۳ دی ۱۴۰۲ - ۱۳:۴۱ 24 December 2023

تابناک فارس به نقل از شیرازه: این روزها مجدد شاهد افزایش قیمت مرغ در سطح استان فارس بودیم که مورد اعتراض شهروندان مرکز استان فارس شد.

این پایگاه تحلیلی خبری گرچه قبلاً پیگیر دلیل افزایش قیمت مرغ شده بود؛ اما این بار هم با حضور در دفتر مرتضی شریفی مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری فارس پیگیر ماجرا شد.

شریفی با بیان اینکه تولید مرغ تابع پارامترهایی است، افزود: اگر در فرایند تولید مرغ اختلالی ایجاد شود و ما نتوانیم جوجه یک‌روزه را تأمین کنیم قطعاً آمار جوجه‌ریزی کاهش پیدا می‌کند.

وی گفت: کاهش جوجه‌ریزی را در اسفندماه سال گذشته در کشورمان شاهد بودیم و اثر آن را در اواخر فروردین‌ماه در بازار مرغ مشاهده کردیم که ناشی از نبود جوجه یک‌روزه بود.

مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری فارس تصریح کرد: وقتی جوجه یک‌روزه تأمین شود و وارد سالن مرغداری شود نیاز به یک سری شرایط دارد که مهم‌ترین شرط آن نهاده است که این نهاده در اختیار مرغدار قرار گیرد تا بتواند مرغ را وزن گیرد و درواقع رشد کند.

به گفته شریفی اگر نهاده قوی باشد مرغ‌ها وزن‌گیری خوبی دارند و از لحاظ کیفیت مرغ با کیفیتی خواهیم داشت.

وی با بیان اینکه متأسفانه در چندماهه گذشته نبوده نهاده در کل کشور موجب اختلال در تأمین مرغ شد، اضافه کرد: به دلیل تحریم در بحث واردات نهاده‌ها دچار مشکل شدیم.

مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی استان فارس بیان کرد: افزایش قیمت مرغ تنها در استان فارس رخ نداد؛ بلکه در کل کشور افزایش قیمت مرغ را داشتیم.

 

وی با بیان اینکه با تدابیری که انجام شد همه دستگاه‌های مرتبط برای اینکه به تولید کمک کنند تلاش کردند تا تأمین نهاده‌ها با روش‌های مختلف صورت گیرد، اضافه کرد: این اقدام باعث شد که مرغ داری‌ها انگیزه پیدا کنند و تولید مرغ افزایش یابد.

شریفی در پاسخ به سؤال خبرنگار شیرازه که دلیل نوسانات مرغ در بازار چیست، افزود: بر اساس آمار رسمی قیمت مرغ در استان فارس نسبت به استان‌های دیگر کمتر است همچنین مهم‌ترین بحث مهم در بازار مرغ وجود مرغ در بازار است به این معنی که مرغ به اندازی کافی برای مردم در بازار باشد.

وی با اشاره به اینکه بازار را به صورتی تنظیم کرده‌ایم که هم‌زمان عرضه و تولید را داشته باشیم، بیان کرد: بر اساس مصوبه کارگروه اقدام مشترک سود خورد فروش مشخص بوده که یک عدد ثابت است.

مدیرکل امور اقتصادی استانداری فارس با بیان اینکه روزانه سازمان جهاد کشاورزی بر فروشگاه‌های مرغ نظارت‌های لازم را دارد، یادآور شد: اختلاف قیمتی که در بازار وجود دارد درواقع بعضی خورده فروش‌ها سود بیشتری و یا کمتری را در نظر می‌گیرند و قیمت را قرار می‌دهند.

شریفی در ادامه با تصریح اینکه تمام تلاش استان این است که در بازار مرغ دچار کمبود مرغ نشویم، تأکید کرد: نظارت ویژه در بازار مرغ صورت می‌گیرد.

 

وی از برگزاری طرحی به نام هزار فروشگاه خبر داد و گفت: در این طرح ۷ گروه کالایی به اقشار ضعیف جامعه عرضه می‌شود که یک گروه در حوزه مرغ و مواد پروتئینی برای مردم عرضه می‌کنیم.

مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری فارس در ادامه گفت: مردم در استان روزانه ۴۰۰ تن مرغ مصرف می‌کنند اما ۶۰۰ تن تولید مرغ را داریم که نیاز استان‌های دیگر هم تامین می‌کنیم.

شریفی اضافه کرد: مرغ اگر در کشور گران است استان فارس هم بخشی از کشور بوده و در استان فارس وضعیت بهتر از استان‌های دیگر کشور است و ما تلاش می‌کنیم که بازار استان دچار کمبود مرغ نشود.

وی در پاسخ به سؤال خبرنگار این رسانه مبنی بر کنترل و نظارت بر قیمت‌ها گفت: در طول سال نظارت به‌صورت مستمر انجام خواهد شد و دراین‌بین تخلف یک واحد مرغداری برای ما محرز بود که با جریمه ۱۰ میلیاردتومانی همراه شد.

شریفی در پایان بیان کرد: در صورت بروز هرگونه تخلف در قیمت مرغ با متخلف به‌صورت قانونی برخورد قاطع می‌شود و در این باره مماشات نمی‌کنیم.

 

کلام آخر:
با حضور در بازار مرکز استان فارس بارها شاهد افزایش قیمت بیشتر نرخ مصوب بودیم که هر کدام از فروشندگان مرغ به دلایلی خاص آن را توجیه خواهند کرد.

به نظر متولیان امر مذکور می‌توانند با یک نظارت گسترده از مرغداری تا مغازه‌دار تا حدود بسیاری قیمت مرغ را کنترل کنند و مانع از افزایش بی‌رویه آن شوند و از طرفی دیگر چنانچه محل خرید از مرغداری به کشتارگاه و از کشتارگاه به مصرف‌کننده دارای یک نرخ ثابت و غیرقابل‌تغییر باشد تا حدودی قیمت مرغ کنترل خواهد شد.

اینکه سازمان جهاد کشاورزی مسئول پخش و نظارت بر قیمت مرغ است به نظر منطقی نیست و می‌بایست در این مورد به‌صورت کارشناسی آن را مورد بررسی قرارداد.

این پایگاه تحلیلی خبری در روزهای آتی جهت شفافیت بر اصل موضوع میزگردی را با حضور مسئولان مربوطه این واحد صنفی برگزارخواهد کرد و موارد را به سمع همشهریان استان فارس از جمله مخاطبان همیشه همراه شیرازه خواهد رساند.

برچسب ها: مرغ ، گرانی مرغ ، فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار