مدیرکل دفتر امور بیابان سازمان منابع طبیعی کشور ؛
مدیرکل دفتر امور بیابان سازمان منابع طبیعی وآبخیزداری کشورگفت: جایگاه تحقیقاتی و علمی کشور در موضوع مقابله با بیان زایی سرآمد است و کشور ما یکی از کشور های اثر گذار در مجامع بین المللی در بحث بحث مقابله با بیابان زایی است.
کد خبر: ۱۱۳۶۰۷۳
تاریخ انتشار: ۱۴ آبان ۱۴۰۲ - ۰۹:۲۹ 05 November 2023

به گزارش تابناک ایلام؛ وحید جعفریان در گفت گو با خبرنگار ما بیان داشت :متاسفانه کشور ما متاثر از کانون های بحرانی گردغبار خارج ازسرزمین مواجه است و موضوع مقابله با گردغبار تنها ابعاد محلی ، ملی ندارد با توجه به گستردگی این پدیده جنبه های منطقه ای و بین المللی هم در آن دخیل است .

وی بیان داشت : یکی از کشور های که نقش بسزایی در مناطق غبار خیز و مناطق آسیب پذیر نسبت به فرسایش بادی دارد کشور ما دارد کشور عراق است

مدیرکل دفتر امور بیابان سازمان منابع طبیعی وآبخیزداری کشور گفت: بر اساس همکاری های صورت گرفته توسط ستاد ملی سیاست گذاری و هماهنگی گردغبار و اقدماتی که سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور در قالب تفاهم نامه های دو جانبه فی مابین با بخش های ذیربط با این کشور داشته است مقرر شده که یک اقدامام هماهنگ در قالب پایلوت منطقه ای پروژهای بیابان زایی مشترک صورت گیرد .

وی ادامه داد : یکی از بند های این تفاهم نامه این است که بتوانیم نسبط به تعدیل توفان های ماسه ای وگردغبار و تثبیت عرصه های غبار خیز و انتقال تجارب و همکاری های فی مابین اقدام شود

جعفریان افزود : در راستای این تفاهم نامه و تثبیت مناطق غبار خیز و آسیب پذیر 28هزار هکتار از در استان های ایلام و خوستان به عنوان پایلوت تعریف شده که طرح تدوین ودر حال جانمایی آن در این دو استان هستیم .

مدیرکل دفتر امور بیابان سازمان منابع طبیعی وآبخیزداری کشورگفت: این طرح منطقه ای می تواند یک الگو بسیار مناسب و کار آمد برای اقدامات منطقه ای باشد که برای مقابله با طوفان های گردغبار و ماسه ای نیاز دو کشور ایران و عراق است ودر تلاش هستیم با دیپلماسی کانون های گردغبار دو کشوررا کنترل کنیم

وی گفت : برای اجرای این طرح یک برنامه جامع 5ساله تعریف شده و قرار است در 4استان کشور عراق که کانوان هستند جانمایی و در راستای اقدام منطقه ای ما فعالیت شکل بگیرد.

جعفریان تصریح کرد : بدون شک تبادل تجارب و درس آموخته ها در کشور ما که ماحصل 60سال فعالیت های سیستمی مقابله با بیان زدایی است می تواند کمک کند به کشور عراق تا مناطق غبار خیزدر این کشور کنترل شوند.


مدیرکل دفتر امور بیابان سازمان منابع طبیعی وآبخیزداری کشورگفت: جایگاه تحقیقاتی و علمی کشور در موضوع مقابله با بیان زایی سر آمد است وکشور ما یکی از کشور های اثر گذار در مجامع بین المللی در بحث بحث مقابله با بیابان زایی است/م

بیشتر بخوانید : 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار