مدیرکل دفتر امور بیابان سازمان منابع طبیعی کشور
مدیرکل دفتر امور بیابان سازمان منابع طبیعی وآبخیزداری کشورگفت : در حاضر ۳۰ میلیون هکتار از عرصه های بیابانی کشور تحت تاثیر فرسایش بادی هستند که از این میزان ۱۴ میلیون هکتار به عنوان مناطق بحرانی خسارت زا به منابع زیست انسانی کشور خسارت وارد می کند.
کد خبر: ۱۱۳۵۹۷۶
تاریخ انتشار: ۱۳ آبان ۱۴۰۲ - ۱۹:۰۵ 04 November 2023

به گزارش تابناک ایلام؛ وحید جعفریان در گفت گو با خبر نگار ما بیان داشت : عرصه های بیابانی در سال حدود ۶۰۰ میلیون دلارخسارت وارد می کند و این میزان خسارت براساس مطالعات که سازمان منابع طبیعی، و بخش های دانشگاهی و تحقیقاتی صورت به دست آمده است. 

 وی بیان داشت : اراضی کشاورزی، مناطق روستایی، راه ها ، تأسیسات صنایع بخصوص صنعت نفت حوزه های هستند که بیشترین خسارت به آن ها وارد می شود. 

مدیرکل دفتر امور بیابان سازمان منابع طبیعی وآبخیزداری کشورگفت :موضوع مدیریت مناطق بیابانی به لحاظ شرایط اقلیم نوع و شیوه مدیریت آب و خاک ملاحظاتی درکشور ما داشته که در بعد ملی و منطقه ای بر اساس الویت نیاز است مورد پیگیری قرار بگیرد. 

وی بیان داشت : طوفان های ماسه و گرغبار یکی از پیامد های تخریب سرزمین و بیابانی در کشور ما به شمار می رود که برنامه‌های بیابانی زدایی یکی از برنامه های اولویت دار سازمان می باشد که در قالب پروژه های مختلف در حال اجرا است. 

 مدیرکل دفتر امور بیابان سازمان منابع طبیعی وآبخیزداری کشورگفت : بحث زراعت چوب در مناطق بیابانی یکی از پروژه هاست که در سطح وسیع در حال انجام است که استان ایلام و خوزستان از استان های شاخص در این حوزه هستند. 

 وی به وجود منابع آب در این دو استان اشاره کرد گفت : برای تثبیت ماسه های روان و کنترل کانون های طوفان های گرد غبار باعث شده که سازمان توجه جدی به این استان ها داشته باشیم. 

 مدیرکل دفتر امور بیابان سازمان منابع طبیعی وآبخیزداری کشورعنوان کرد: تلاش شده در قالب پروژه های اجرایی کمک به زنجیر های تولیدی در بحث زراعت چوب فراهم شود که این امر کمک به معیشت جوامع محلی وبهبود شرایط اقتصادی در این بخش در پی خواهد داشت. 

 جعفریان اظهار داشت : خوشبختانه یک و چهار دهم میلیون هکتار از عرصه های بیابانی در حال حاضر در قالب پروژه های مختلف نهال کاری تبدیل به جنگل های دست کاشت شده است. 

وی به جنگل های دست کاشت اشاره کرد؛ گفت : این عرصه ها می توانند توسط جوامع محلی حفاظت و مورد بهره‌برداری قرار بگیرند و اقدامات پرورشی و احیا توسط خود افراد صورت بگیرد و چنین سیاست و برنامه ای در قالب راهبردی های تعریف شده رسمی سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور اعلام شده است. 

مدیرکل دفتر امور بیابان سازمان منابع طبیعی وآبخیزداری کشورگفت : احداث بادشکن اطراف مزارع ، ایجاد بادشکن های شطرنجی و زیستی در تپه‌ های ماسه های روان از جمله فعالیت های است که در قالب پروژه های مختلف انجام مي شود. 

جعفریان گفت : در راستای همسو سازی فعالیت های مقابله با بیان زدایی نقش بسیار موثر ی در طرح جهای کاشت مردمی یک میلیارد اصله درخت به عهده گرفتیم و قریب به ۳۰ درصد فعالیت های اجرایی این طرح عظیم در مناطق بیابانی کشور در حال انجام است. /م

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار