کد خبر: ۱۱۳۱۱۳۵
تاریخ انتشار: ۱۹ مهر ۱۴۰۲ - ۰۸:۵۹ 11 October 2023

پایان فرآیند تصویب منطقه آزاد تجاری مازندران پس از چند سال پیگیری و ابلاغ قانون ایجاد این منطقه آزاد از سوی رئیس‌جمهور، آغازِ یک فرآیند مهم‌تر از پیگیری برای به تصویب رسیدن این لایحه در مجلس و تایید در شورای نگهبان است. فرآیندی که اگر با جدیت دنبال نشود منطقه آزاد را به جای فرصت، به تهدیدی برای مازندران تبدیل می‌کند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، لایحه منطقه آزاد تجاری-صنعتی مازندران را می‌توان یکی از پرحاشیه‌ترین لایحه‌های مربوط به ایجاد منطقه آزاد در کشور دانست. لایحه‌ای که بارها به محل اختلاف بین مسئولان و نمایندگان این استان تبدیل شد تا در نهایت طرحی متفاوت از سایر مناطق آزاد کشور برای آن در نظر گرفته شود؛ منطقه آزاد سه‌ لکه‌ای.

هرچند که خوشحالی مسئولان استان از به سرانجام رسیدن این طرح و ابلاغ آن هنوز تمام نشده، اما در همین ابراز خرسندی‌ها بد نیست این نکته یادآوری شود که بدون برنامه‌ریزی مناسب برای بهره‌ گرفتن از امتیازات منطقه آزاد تجاری در استانی با ویژگی‌های مازندران، این خوشحالی‌ها چندان طولانی نخواهند بود. به ویژه در این مورد خاص که یک منطقه آزاد سه لکه‌ای یا سه‌وجهی یا به عبارتی دیگر سه نقطه‌ای ایجاد شده است. 

 

طرح منطقه آزاد تجاری سه لکه‌ای یا سه نقطه‌ای مازندران که به شورای عالی مناطق آزاد و هیات دولت پیشنهاد شد و پس از تصویب مجلس و تایید شورای نگهبان اکنون از سوی رئیس‌جمهور به وزارت امور اقتصادی و دارایی ابلاغ شده، نخستین نمونه از منطقه آزاد تجاری غیرمتمرکز در کشور محسوب می‌شود و مجموعا یک‌هزار و ۶۰۵ هکتار مساحت دارد که در سه نقطه از استان قرار گرفته است. یعنی مزایای بهره‌مندی از این طرح فقط شامل سه نقطه محدود در بندر امیرآباد با ۱۰۶۰ هکتار مساحت، منطقه ساحلی چپکرود جویبار تا میرود بابلسر با ۴۶۱ هکتار مساحت و محوطه بندر نوشهر با ۸۴ هکتار مساحت می‌شود و ارتباطی به مناطق خارج از این محدوده‌های بندری ندارد.

پرونده باز است

واقعیت این است که پرونده منطقه آزاد تجاری-صنعتی مازندران نه تنها هنوز بسته نشده، بلکه تازه در ابتدای راه است و باید از حالا به بعد منتظر اجرای برنامه‌های مرتبط با موفق عمل کردن این منطقه آزاد غیرمتمرکز بود. مهم‌ترین پرسش و نقطه قابل پیگیری نیز می‌تواند این باشد که تا کنون مازندران در بهره‌مندی از مزایای منطقه ویژه اقتصادی چقدر موفق عمل کرد که حالا با پشت سر گذاشتن این موفقیت‌ها به ارتقاء این مناطق به منطقه آزاد تجاری-صنعتی نیاز داشته باشد؟

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار