برای اولین بار در کشور عضو هیأت علمی دانشگاه صنعتی اراک موفق شد خط تست هیدرودینامیکی شیرهای مقاوم به ضربه قوچی را بسازند.
کد خبر: ۱۱۲۹۹۳۹
تاریخ انتشار: ۱۲ مهر ۱۴۰۲ - ۱۸:۵۰ 04 October 2023

به گزارش تابناک مرکزی ،همزمان با جشن میلاد نبی اکرم(ص) برای اولین بار در کشور از خط تست هیدرودینامیکی شیرهای مقاوم به ضربه قوچ که توسط شرکت صنایع ابزار دقیق نفت با همکاری دانشگاه صنعتی اراک طراحی و ساخته شده است. خط تست شیرهای مقاوم به ضربه قوچی در دانشگاه صنعتی اراک با حضور جناب آقای مهندس خراط مدیر اداره طبقه بندی و استاندارد کالا شرکت ملی گاز ایران رونمایی صورت پذیرفت.

دکتر جلال جودکی عضو هیأت علمی دانشکده مهندسی مکانیک دانشگاه صنعتی اراک و مدیر طراحی و راه اندازی این خط تست بیان داشت: با توجه به اینکه در بهمن ماه سال 1401 نیز برای اولین بار در کشور از شیر ضد ضربه قوچ ساخته شده توسط این شرکت با حضور مدیران صنعت گاز کشور رونمایی صورت پذیرفت، راه اندازی این خط تست پیشرفت مهمی در زمینه اندازه گیری ، استاندارسازی و ساخت شیرهای ضربه قوچ محسوب می شود.


عضو هیئت علمی دانشکده مهندسی اظهار داشت: این پروژه در قالب همکاری صنعت و دانشگاه و رفع نیاز صنایع استراتژیک کشور و در راستای تحقق شعار سال 1402 و اهداف تبیین شده مقام معظم رهبری در ابلاغیه گام دوم انقلاب به انجام رسیده است.
امیرحسین باقرزاده مدیرعامل این شرکت اظهار کرد: یکی از مهمترین مشکلات صنایع نفت، پتروشیمی و گاز پدیده ای با نام ضربه قوچ یا سرج می باشد که در خطوط لوله های انتقال به وقوع می پیوندد؛ قدرت تخریبی پدیده ضربه قوچ گاهی در حدی است که می تواند خسارات بسیار جدی به تاسیسات و خطوط لوله وارد می کند. بدین منظور از شیرآلات خاصی تحت عنوان Nozzle Check Valve استفاده می شود.


وی اضافه کرد؛ در پی تحریم های ناجوانمردانه توسط تامین کنندگان خارجی و برای رفع نیاز تامین خارجی این محصول در داخل کشور، شرکت صنایع ابزار دقیق نفت اقدام به طراحی و ساخت این محصول و نیز اجرای خط تست هیدرودینامیکی این نوع از شیر نموده است و محصول حاضر نتیجه توجه به این محصول استراتژیک و دارای فناوری بالا است که سالانه سبب جلوگیری از خروج 10 تا 15 میلیون یورو ارز از کشور خواهد شد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار