راوی دفاع مقدس می‌گوید: تیپ ثارالله در سخت‌ترین میدان‌ نبرد یعنی در منطقه سید جابر در برابر سپاه قدرتمند سوم عراق قرار گرفت تا عراقی‌ها را در این منطقه‌ درگیر کنند و فریب دهند تا از طریق سرگرم کردن دشمن در منطقه‌ سید جابر، دیگر رزمندگان بتوانند از رود کارون عبور کنند و جاده اهواز_ خرمشهر را تصرف کرده و خود را به مرز برسانند.
کد خبر: ۱۱۲۸۷۸۱
تاریخ انتشار: ۰۶ مهر ۱۴۰۲ - ۱۶:۵۲ 28 September 2023

به گزارش تابناک کرمان، محمد صباغ اظهار داشت: تیپ ثارالله در اواخر سال ۶۰ با فرماندهی حاج قاسم سلیمانی تشکیل شد و این تیپ از جمله اولین‌هایی بود که در پادگان دوکوهه حضور داشت، همچنین برای اولین‌بار در عملیات فتح‌المبین شرکت کردند و پیروز شدند.

وی در خصوص نقش رزمندگان تیپ ثارالله در عملیات بیت‌المقدس یادآور شد: تیپ ثارالله در سخت‌ترین میدان نبرد یعنی در منطقه سید جابر در برابر سپاه قدرتمند سوم عراق قرار گرفت. تا عراقی‌ها را در این منطقه درگیر کنند و فریب دهند تا بدین وسیله از طریق سرگرم کرد دشمن، در منطقه سید جابر، دیگر رزمندگان بتوانند از رود کارون عبور کنند و جاده اهواز_ خرمشهر را تصرف کرده و خود را به مرز برسانند و از طریق شلمچه، خرمشهر را دور بزنند و این شهر مهم را به تصرف خود در بیاورند، تا خرمشهر آزاد شود.

صباغ با اشاره به اینکه رزمندگان تیپ ثارالله یک هفته در منطقه سید جابر درگیر بودند، افزود: در ۱۴ اردیبهشت سال ۶۱ رزمندگان اسلام طرح فریب مخابراتی را به اجرا در آورند که در نوع خودش بی‌نظیر بود و تمام رزمندگان اسلام از طریق بی‌سیم به‌صورت عربی صحبت می‌کردند، به گونه‌ای که دشمن تصور کند امشب عملیات است و دشمن در آن شب مهمات بسیاری را از دست داد و ارتش بعث خسته و تقریبا فاقد تجهیزات جنگی شد.

این راوی دفاع مقدس افزود: در ۱۵ اردیبهشت بود که تیپ ثارالله با فرماندهی حاج قاسم به مواضع دشمن خسته با هدف محاصره دشمن هجوم آوردند که بعد از چند روز درگیری، ارتش بعث عراق مجبور به عقب‌نشینی تاکتیکی و تسلیم شد و به این وسیله ۷۰ کیلومتر از جاده اهواز_ خرمشهر آزاد شد.

وی خاطرنشان کرد: در مرحله بعدی عملیات، تیپ ثارالله با تیب ۵۸ ذوالفقار ارتش و لشکر ۲۷ رسول تهران ادغام شدند و بعد از چندین روز درگیری و رشادت فرزندان این آب و خاک توانستند دشمن را محاصره کنند و از همان غرب خرمشهر در شلمچه که دشمن به خرمشهر وارد شده بود، او را دور کردند و خرمشهر بعد از ۱۹ ماه اسارت آزاد شد.

سخنرانی حاج قاسم سلیمانی بعد از آزادسازی خرمشهر

این رزمنده دفاع مقدس عنوان داشت: در ساعت ۱۰ ونیم صبح روز ۳ خرداد ماه سال ۶۱، رزمندگان اسلام نماز مغرب و عشاء را در مسجد جامع خرمشهر خواندند و بعد از نماز حاج قاسم از تمام نیرو‌ها و فرماندهان خصوصا تیپ شجاع ثارالله تشکر و قدردانی کرد.

وی در خصوص تعداد اسیران این عملیات بیان کرد: ۲۰ هزار نفر از ارتش بعث عراق در این عملیات اسیر شدند و آنان راهی جز کشته شدن و اسارت نداشتند و اصلا راه فراری برایشان باقی نمانده بود. همچنین از طرفی احمد زیدان فرمانده نیرو‌های عراقی در این عملیات به هلاکت رسیده بود که سبب بلاتکلیفی آنان و موجب تضعیف روحیه نیرو‌های عراقی شده بود.

صباغ با اشاره به اینکه رمز این عملیات یا «علی‌بن ابی طالب بود (ع)»، بود، خاطرنشان کرد: عملیات الی بیت‌المقدس در ۱۰ اردیبهشت سال ۶۱ آغاز شد و تا ۳ خرداد یعنی به مدت ۲۵ روز ادامه داشت و یکی از سخت‌ترین عملیات‌های دفاع مقدس بود.

به گزارش فارس، اگرچه در جنگ تحمیلی با دستان خالی، اما با توکل به خدا در عملیات بیت‌المقدس موفق شدیم، اکنون نیز با همان روحیه جهادی و دستانی پر از امید و پیشرفت در مقابل دشمن خواهیم ایستاد و پای آرمان‌های این انقلاب تا پای جان، چون رزمندگان مقاومت می‌کنیم.

برچسب ها: کرمان
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار